چسب حاوی نانولوله کربنی با راهنمایی حرارتی بالا ساخته شد

به گزارش مجله آی سیب، شرکت فوجیتسو با استفاده از نانولوله های کربنی، چسبی ساخته است که راهنمایی گرمایی بالایی داشته و می تواند چند برابر نسبت به چسب های رایج، گرما را دفع کند.

چسب حاوی نانولوله کربنی با راهنمایی حرارتی بالا ساخته شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، شرکت فوجیتسو لابراتوریز (Fujitsu Laboratories) از توسعه اولین چسب حاوی نانولوله های کربنی با راهنمایی حرارتی بسیار بالا اطلاع داد. نانولوله های کربنی از راهنمایی حرارتی بالایی برخوردار و گزینه مناسبی برای دفع گرما از منابع گرمایی هستند. با این وجود، این مواد به دلیل شکنندگی، کمتر مورداستفاده قرار گرفته اند.

برای حل این مشکل، محققان شرکت فوجیتسو فناوری ارائه کردند که در آن نانولوله های کربنی به صورت عمودی لایه برداری شدند در حالی که خواص اولیه آن ها یعنی انعطاف پذیری و راهنمایی گرمایی بالا حفظ شده و همچنین امکان چسبیدن آن ها به سطوح وجود دارد.

این فناوری، برش و کنترل صفحات نانولوله های کربنی را تسهیل می نماید و موجب می گردد از آن ها به عنوان ماده پخش کننده گرما استفاده کرد. شرکت فوجیتسو میخواهد تا لیسانس این چسب نانولوله کربنی را به شرکت هایی که در حوزه مواد و صنعت الکترونیک فعالیت دارند، بفروشد. همچنین شرکت فوجیتسو به دنبال تداوم توسعه این فناوری و بهره برداری از آن در کاربرد های مختلف است.

در سال 2017 شرکت فوجیتسو با استفاده از نانولوله های کربنی، یک ورق رسانای حرارتی فراوری کرد؛ اما به منظور حفظ شکل ورق، این ورق ها باید در دمای فوق العاده بالا در حد 2000 درجه سانتی گراد قرار می گرفتند تا قالب گیری شوند که این حرارت بالا منجر به از دست رفتن انعطاف پذیری ورق های نانولوله ای می شد. چنین ورقی برای یک سطح صاف مناسب بود، اما برای موادی که شکل دار هستند، مناسب نبود.

از طرف دیگر، در این ورق ها از مواد رزینی و لاستیکی استفاده شده بود که موجب کاهش راهنمایی الکتریکی در محصول نهایی می شد. برای حل این مسائل، محققان شرکت فوجیتسو روشی ارائه کردند که در آن نانولوله های تراز روی سطح ورق باقی می مانند. در این فناوری از دو لایه محافظ و چسبنده استفاده می گردد که لایه محافظ موجب ممانعت از تخریب ساختار نانولوله کربنی می گردد. این چسب نانولوله ای می تواند تا سه برابر بیشتر از مواد ایندیمی رایج، دفع گرما داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1007

به "چسب حاوی نانولوله کربنی با راهنمایی حرارتی بالا ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چسب حاوی نانولوله کربنی با راهنمایی حرارتی بالا ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید