خاص ترین فولکس واگن ها که شاید ندیده اید
به گزارش مجله آی سیب، فولکس واگن قورباغه ای اولین بار در سال 1938 با نام فولکس واگن تیپ یک (Volkswagen Type One) تولید شد و هدف ساخت آن تولید خودرویی بسیار خوش قیمت و جادار با سرعت مناسب بود.

به گزارش، صنعت خودروسازی چیزی بیشتر از یک قرن قدمت دارد و گذشت سال ها خودرو ها را با زندگی مردم عجین کرده است. به همین علت نیز کافی است تا پا بیرون از منزل بگذاریم و چشم مان به هزاران خودروی رنگ و وارنگ بیافتد که در خیابان ها درمقابل مان رژه می روند.
در نتیجه خودرو تنها به عنوان وسیله ای آهنی که اسباب حمل و نقل انسان را فراهم می کند شناخته نمی گردد و مالکین زیادی را سراغ داریم که به خودروی خود عشق می ورزند و حسابی هوایش را دارند.
این امر باعث شده تا خاطره های خوبی از خودرو ها در فکر مان ماندگار گردد و خودرو های قدیمی زیادی را سراغ داشته باشیم که گذشت زمان آن ها را به خودرو های خاطره سازی تبدیل کرده است. یکی از معرو ف ترین این خودرو ها که در میان ما ایرانی ها صندلی خاصی دارد و مردمان دیگر کشور ها نیز حسابی آن را می شناسند خودروی فولکس واگن قورباغه ای است.
جالب است بدانید فولکس واگن قورباغه ای را مردم دیگر کشور ها با نام فولکس واگن بیتِل (Volkswagen Beetle)، (فولکس واگن سوسک) نیز می شناسند و همان گونه که از نام این خودرو پیدا است شرکت معظم فولکس واگن ساخت و تولید آن را بر عهده داشته است. فولکس واگن قورباغه ای اولین بار در سال 1938 با نام فولکس واگن تیپ یک (Volkswagen Type One) تولید شد و هدف ساخت آن تولید خودرویی بسیار خوش قیمت و جادار با سرعت مناسب بود و همین ایده باعث محبوبیت فولکس واگن قورباغه ای شد.
این خودرو محبوبیتی بیشتر از حد انتظار داشت و باعث شد تا مدل های مختلفی از آن را در بازار ببینیم، فولکس واگن قورباغه ای از سال 1938 تا 2003 به صورت انبوه تولید شد و یکی از پرفروش ترین خودرو های تاریخ صنعت خودروسازی به شمار میرود.
با این حساب باتوجه به خاطره های خوشی که ما ایرانی ها از فولکس واگن قورباغه ای داریم و انواع مختلفی که از این خودرو تولید شده است در ادامه خالی از لطف نیست اگر با هم نگاهی به مجذوب کننده ترین مدل های فولکس واگن قورباغه ای داشته باشیم.
فولکس واگن قورباغه ای مدرن کروکی (Modern Convertible Beetle)
تولید فولکس واگن قورباغه ای در بازه زمانی 65 سال انجام شد و کاملاً منطقی است که در این مدت زمان، فولکس واگن، نسخه ای کروکی نیز از این خودروی قورباغه ای روانه بازار کند. مدل کلاسیک فولکس واگن قورباغه ای کروکی هواداران زیادی پیدا کرد و به یکی از مجذوب کننده ترین مدل های این خودرو تبدیل شد. در نتیجه در سال 2013 فولکس واگن دستی به سروروی فولکس واگن قورباغه ای کلاسیک کروکی کشید و مدل مدرن و نو این خودرو را معرفی کرد.
مدل نو فولکس واگن قورباغه ای کروکی به لحاظ طراحی دستخوش بهینه سازی های زیادی شده بود و به لحاظ فنی نیز با پیشرانه های مختلفی عرضه شد تا نظر هواداران این خودروی کلاسیک را به خود جلب کند. این خودرو نسبت به مدل کلاسیک خود از قدرت بیشتری برخوردار بود و به رغم طراحی مدرن و امروزی، سبک و سیاق طراحی کلاسیک فولکس واگن قورباغه ای کروکی در آن رعایت شده بود.
فولکس واگن قورباغه ای اصلی (THE ORIGINAL Beetle)
همه چیز از اولین مدل فولکس واگن قورباغه ای شروع شد و این مدل از فولکس واگن را در ایران بیشتر از دیگر مدل های آن شاهد بودیم، در نتیجه امکان ندارد از مجذوب کننده ترین فولکس واگن های قورباغه ای صحبت کنیم و اشاره ای به مدل اصلی این خودرو خاطره انگیز نداشته باشیم. جالب است بدانید مدل اصلی این خودرو به لحاظ تولید نیز رکورد های زیادی را در صنعت خودروسازی جابجا کرده است و اولین دستگاه از فولکس واگن قورباغه ای اصلی در سال 1938 ساخته شد و تولید این خودرو از آن زمان تا سال 2003 ادامه پیدا کرد و در این سال آخرین دستگاه از مدل اصلی فولکس واگن قورباغه ای در مکزیک تولید شد.
همان گونه که اشاره کردیم دلایل زیادی برای محبوبیت مدل اصلی فولکس واگن قورباغه ای وجود دارد و یکی از مهم ترین این علت ها نگهداری و تعمیر راحت این خودرو است. از طرف دیگر اگر از ریش سفید های فامیل بپرسید حتماً به شما می گویند که فولکس واگن قورباغه ای انصافاً رانندگی راحتی نیز داشت و این موارد باعث شد تا تعریف و تمجید های این خودرو دهان به دهان میان هواداران خودرو بچرخد و آوازه ای جهانی را برای مدل اصلی فولکس واگن قورباغه ای ببینیم.
فولکس واگن قورباغه ای با ها (BAJA BEETLE)
برای شما از رانندگی راحت و دلچسب فولکس واگن قورباغه ای گفتیم و شاید جالب باشد بدانید محبوبیت این خودرو به جایی رسید که این خودرو به مسابقه های رالی نیز راه پیدا کرد. جالب اینجاست که فولکس واگن قورباغه ای یک خودروی معمولی برای مسابقه های رالی نبود و در این مسابقات حرف های زیادی برای گفتن داشت.
در نتیجه در دهه 70 میلادی علاقه مندان مسابقات رالی دستی به سروروی فولکس واگن قورباغه ای کشیدند و مدلی از آن را با نام باها روانه پیست های رالی کردند. پس از دهه 70 میلادی دوران شکوه فولکس واگن قورباغه ای در میادین رالی به پایان رسید، اما امکانات این خودرو باعث شد تا هنوز هم گاهی اوقات در مسابقه های رالی غیررسمی شاهد مدل هایی از فولکس واگن قورباغه ای باشیم که مخصوص رالی بهینه سازی شده اند.
فولکس واگن قورباغه ای سوپر (THE SUPER BEETLE)
این خودرو در واقع نسخه بزرگ تر فولکس واگن قورباغه ای به شمار میرود و به لحاظ فنی نیز شاهد بهینه سازی هایی بود. فولکس واگن قورباغه ای سوپر به لحاظ طراحی تفاوت های چندانی با مدل اصلی این خودرو نداشت و به همین علت نیز مجذوب کنندهیت های بصری این خودرو نمی توانست نظر هواداران را جلب کند. اما در کمال تعجب نسخه بزرگ تر فولکس واگن قورباغه ای به فروش چشمگیری در بازار دست پیدا کرد.
اگر خاطرتان باشد پیشرانه فولکس واگن قورباغه ای در قسمت عقب خودرو تعبیه شده بود و به همین علت نیز کاپوت جلوی این خودرو در واقع نقش صندوق را بازی می کرد تا راننده و سرنشین ها داخل آن لوازم بگذارند. به این ترتیب از آنجایی که فولکس واگن قورباغه ای سوپر ابعاد بزرگ تری نسبت به نسخه معمولی این خودرو داشت، صندوق جلوی آن هم بزرگ تر بود و این قضیه به محبوب تر شدن مدل سوپر این خودرو کمک زیادی کرد.
فولکس واگن قورباغه ای کروکی اصلی (Original Convertible Beetle)
در بالا برای شما از مدل مدرن فولکس واگن قورباغه ای کروکی گفتیم، در این قسمت نیز نوبت به مدل اصلی این خودرو رسیده است. داستان تولید مدل کروکی فولکس واگن قورباغه ای به افزایش علاقه هواداران خودرو به اتومبیل های بدون سقف و روباز برمی گردد، این علاقه فولکس واگن را به این فکر انداخت تا در دهه 60 میلادی مدل کروکی این خودروی محبوب را روانه بازار کند.
فولکس واگن قورباغه ای کروکی بیشتر از چیزی که فولکس واگن فکر می کرد در میان هواداران خودرو محبوب شد و کار به جایی کشید که دیگر بزرگان خودروسازی نیز به فکر ساخت مدل های بیشتری از خودرو های کروکی بیافتند. جالب اینجاست که رقبای فولکس واگن خودرو های کروکی مجذوب کننده تری را روانه بازار کردند، اما محبوبیت فولکس واگن قورباغه ای کروکی به مقدار ای بود که در زمان خودش هیچ خوردوی کروکی چنین محبوبیتی را پیدا نکرد.
این خودرو توانست نظر راننده هایی که به خودرو های کروکی علاقه نداشتند را نیز به خود جلب کند و این قضیه نیز افزایش محبوبیت فولکس واگن قورباغه ای کروکی را در پی داشت.
فولکس واگن قورباغه ای هِربی لاو باگ (HERBIE THE LOVE BUG)
در ابتدا برای شما از تأثیر صنعت خودروسازی در زندگی انسان ها گفتیم و همان گونه که حتماً درجریان هستید خودرو ها به فرهنگ مردم کشور های مختلف نیز راه پیدا کرده اند و تا به امروز فیلم های زیادی با موضوع خودرو ها ساخته شده اند. در این زمینه برای مثال می توان به مجموعه فیلم های سریع و خشن اشاره کرد که نسخه های آن یکی پس از دیگری رکورد فروش را جابجا می کند. جالب است بدانید محبوبیت فولکس واگن در میان مردم کشور های مختلف باعث شد تا این خودرو به شخصیتی مهم در یک فیلم سینمایی تبدیل گردد.
فولکس واگن قورباغه ای بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید در فیلم های سینمایی مختلف حضور داشته است، اما مهم ترین این فیلم ها را می توان فیلم هربی، (Herbie)، محصول سال 1968 دانست. فولکس واگن قورباغه ای در این فیلم نقش اول را بر عهده دارد و در قالب یک خودروی مهربان و هوشمند به انسان ها کمک می کند.
این فیلم ساخت شرکت معروف والت دیزنی بود و سازندگان آن که به خوبی از محبوبیت فولکس واگن قورباغه ای باخبر بودند، این خودرو را برای این فیلم انتخاب کردند. از طرف دیگر از آنجایی که فیلم هربی با موضوع نوجوان ها و بچه ها ساخته می شد، انتخاب فولکس واگن قورباغه ای به عنوان خودرویی که طراحی آن با سلیقه بچه ها سازگاری دارد نیز انتخاب کاملاً منطقی نظر میرسد. لازم به ذکر است مدل اصلی خودرویی که در این فیلم استفاده شد فولکس واگن قورباغه ای باگ (حشره) (Bug BEETLE)، است که در ادامه به این خودرو نیز اشاره خواهیم کرد.
فولکس واگن قورباغه ای نو (The New Beetle)
آوازه فولکس واگن قورباغه ای عمر تولید این خودرو را به دهه 90 میلادی کشاند، اما انصافاً باید گفت طراحی خودرو ها در آن زمان تغییرات زیادی نسبت به مدل اصلی فولکس واگن قورباغه ای پیدا کرده بود و به همین علت نیز فولکس واگن، مدل نوی از خودروی قورباغه ای خود را با طراحی تازه و نسبتاً متفاوت روانه بازار کرد.
طبق معمول باز هم طراحی این مدل نو از فولکس واگن قورباغه ای به دل هواداران خودرو نشست و شاهد فروش خوب مدل نو این خودرو بودیم. ناگفته نماند فولکس واگن تنها به لحاظ زیبایی و طراحی دستی به سر فولکس واگن قورباغه ای نکشیده بود و این خودرو به لحاظ زیباشناختی نیز حرف های زیادی برای گفتن داشت و در عرض تنها 7.3 ثانیه به سرعتی برابر با یک صد کیلومتر در ساعت دست پیدا می کرد.
فولکس واگن قورباغه ای توربو اس (Volkswagen Beetle Turbo S)
اگر خاطرتان باشد در این لیست به فولکس واگن قورباغه ای باها، اشاره کردیم که برای مسابقات رالی بهینه سازی شده بود و برای شما گفتیم که این خودرو هواداران زیادی در مسابقات رالی پیدا کرد. در نتیجه فولکس واگن که موفقیت خودروی قورباغه ای خود را در مسابقه های رالی دیده بود به فکر ساخت مدل حرفه ای تر این خودرو برای راندن در سرعت های زیاد افتاد. خودرویی که از آن صحبت می کنیم با نام فولکس واگن قورباغه ای توربو اس، نامیده شد و پیشرانه ای از نوع 1.8T را در آن شاهد بودیم.
به لطف این پیشرانه و بهینه سازی هایی که در فولکس قورباغه ای توربو اس اعمال شده بود این خودرو به مسابقه های اتومبیل رانی هم راه پیدا کرد و در دنیای سرعت نیز حرف های زیادی را بیان کرد.
فولکس واگن قورباغه ای توربو اس در عرض 6.7 ثانیه چیزی نزدیک به یک صد کیلومتر سرعت می گرفت و به راحتی به سرعتی حدود 210 کیلومتر در ساعت دست پیدا می کرد که چنین سرعتی برای این خودرو واقعاً چشم گیر به نظر می رسید.
فولکس واگن قورباغه ای با ظاهری مدرن (volkswagen beetle Modern)
حتماً شما هم واژه نوستالژی به گوش تان خورده است و می دانید که این واژه از احساسی غم انگیز همراه با شادی به اشیا، اشخاص و موقعیت های گذشته حکایت دارد. انصافاً باید گفت فولکس واگن قورباغه ای مصداق کامل نوستالژی است و به همین علت نیز هواداران زیادی وجود داشتند که به رغم پیشرفت های فناوری، باز هم دل شان برای همان فولکس واگن قدیمی و مجذوب کننده تنگ شده بود.
به همین علت نیز فولکس واگن برای اینکه دل هواداران خودروی قورباغه ای کلاسیک خودش را بدست آورد در سال 2012 یک مدل دیگر از فولکس واگن قورباغه ای را با طراحی نسبتاً مدرن روانه بازار کرد. این خودرو به لحاظ طراحی به ریشه های اصلی فولکس واگن قورباغه ای پایبند مانده بود و به همین علت نیز به سرعت به یکی از خودرو های پرفروش فولکس واگن تبدیل شد.
فولکس واگن مدعی بود طراحان این برند سعی زیادی انجام دادند تا حالت نوستالژی و خاطره انگیز فولگس واگن قورباغه ای اصلی در مدل مدرن و 2012 این خودرو نیز حفظ گردد. به این نکته هم اشاره کنیم که فولکس واگن قورباغه ای مدرن به لحاظ امکانات حرف های زیادی برای گفتن داشت و کلاچ دوگانه، جعبه گیربکس اتوماتیک و پیشرانه تی. دی. آی (TDI) را می توان از ویژگی های فنی این خودروی زیبا و دوست داشتنی نام برد.
فولکس واگن قورباغه ای باگ (volkswagen beetle Bug)
در بالا برای شما از فولکس واگن قورباغه ای هِربی لاو باگ گفتیم و در همان جا وعده دادیم که به مدل اصلی این خودرو، فولکس واگن قورباغه ای باگ، اشاره کنیم. این خودرو به لحاظ طراحی و ظاهر به عنوان یکی از معروف ترین فولکس واگن های قورباغه ای شناخته می گردد و بیراه نگفته ایم اگر ادعا کنیم فولکس واگن قورباغه ای باگ، معروف ترین خودرو در صنعت خودروسازی به شمار میرود.
در این قسمت به پایان لیست مجذوب کننده ترین فولکس واگن های قورباغه ای رسیدیم، از آنجایی که از یکی از خاطره انگیزترین خودرو هایی خارجی صحبت می کنیم که در ایران هم هواداران زیادی دارد، مطمئن هستیم شما هم خاطره های خوشی را از این خودرو های قورباغه ای بامزه و دوست داشتنی به یاد دارید. با این حساب پیشنهاد می کنیم در قسمت نظرات برای ما و دیگر خواننده ها از این خاطرات بگویید و یادی از قدیم ها کنید.
منبع: بهترین ها
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان