چه عواملی موجب سکته قلبی می شوند

به گزارش مجله آی سیب، سکته قلبی یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می دهد.

چه عواملی موجب سکته قلبی می شوند

مهمترین عامل در ایجاد تنگی بر سر راه جریان خون، رسوب چربی است. با بالا رفتن سن به تدریج چربی بیشتری در جدار سرخرگ ها رسوب می نماید و فرد بیشتر در معرض فشارخون بالا قرار می گیرد. علاوه بر افزایش سن، بعضی رفتارها مانند فعالیت بدنی کم، تغذیه ناسالم و مصرف سیگار یا قلیان هم در ایجاد و تشدید فشار خون تاثیر دارند.

علایم فشارخون بالا کدامند؟

فشارخون بالا معمولا علامت ندارد. البته ممکن است افراد دارای فشارخون بالا سردرد در ناحیه پشت سر، سرگیجه، تاری دید، خستگی زودرس و تپش قلب، تنگی نفس شبانه یا هنگام فعالیت درد در قفسه سینه داشته باشند. باید توجه کرد که تنها راه تشخیص و اندازه گیری فشارخون با دستگاه فشارسنج است. برای اطلاع از وضعیت فشارخون خود می توانیم به خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت، مراکز خدمات جامع سلامت، مطب پزشکان، درمانگاه ها و بیمارستان ها مراجعه کنیم و از پزشکان، پرستاران و ماماها بخواهیم تا فشارخون ما را اندازه بگیرند.

عوارض فشار خون بالا را بشناسیم

در افرادی که فشارخون بالا دارند، به علت فشار وارد بر قلب به تدریج عضله قلب آن ها ضخیم می گردد. این ضخیم شدن می تواند فشار بر قلب را افزایش دهد و در طولانی مدت، عمر فرد را کم کند.

فشارخون بالا همچنین باعث می گردد تا چربی در دیواره سرخرگ ها سریع تر رسوب کند. رگ های قلب در این افراد زودتر تنگ می شوند و خون کمتری به عضله قلب می رسد. حال اگر رگ های قلب بسته شوند و خون اصلا به عضله قلب نرسد، سکته قلبی رخ می دهد. رسوب چربی در دیواره سرخرگ های مغزی نیز باعث کم شدن جریان خون به مغز می گردد. اگر تنگی بسیار شدید گردد و یا رگ های مغز کاملا بسته شوند، سکته مغزی رخ می دهد.

فشارخون بالا می تواند باعث پارگی رگ های مغز گردد و خونریزی مغزی ایجاد کند که ممکن است باعث مرگ گردد و یا باعث اختلال در حرکت اندام ها، بینایی و قدرت تکلم گردد. در عین حال فشارخون بالا می تواند باعث نارسایی کلیه ها گردد. همچنین در فشارخون بالا، چشم ممکن است مشکل پیدا کند و باعث خونریزی ته چشم، تاری دید و حتی کوری گردد.

لازم است هر بار که به پزشک و یا دیگر ارائه نمایندگان خدمات سلامت مراجعه می کنیم، از آن ها بخواهیم که فشارخون ما را اندازه گیری نمایند. اگر فشار خون از حد طبیعی بالاتر باشد، مراجعه به پزشک لازم است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در عین حال توجه کنید که حداقل نیم ساعت قبل از اندازه گیری فشارخون خود، غذا نخورید، قهوه و چای ننوشید، فعالیت بدنی انجام ندهید، سیگار یا قلیان نکشید، ادرار خود را کاملا تخلیه کنید و عصبانی نباشید.

منبع: ایسنا

منبع: همگردی
انتشار: 24 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 273

به "چه عواملی موجب سکته قلبی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه عواملی موجب سکته قلبی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید