کافه بازار و دیجی کالا آماده ترین استارت آپ ها برای ورود به بورس هستند

به گزارش مجله آی سیب، پنج شنبه یک هفته پیش بود که در جلسه مدیران چند شرکت استارت آپی با وزیر اقتصاد و دارایی، فرهاد دژپسند بیان نمود که سهام اولین شرکت عظیم اینترنتی هفته اول مرداد امسال و پنجمین شرکت در هفته آخر شهریور در بازار سرمایه عرضه می­ شوند. حالا امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس در خصوص جزییات این جلسه اعلام می نماید که هم اکنون آماده ترین شرکت های استارت آپی برای ورود به بازار بورس کافه بازار و در گام بعدی دیجی کالا هستند. همچنین هامونی می گوید که در این جلسه برای حل مشکل ارزش گذاری دارایی های نامشهود شرکت های استارت آپی به توافقات خوبی با سازمان حسابرسی رسیده اند.

کافه بازار و دیجی کالا آماده ترین استارت آپ ها برای ورود به بورس هستند

به گزارش پیوست، در سه سال گذشته اخبار مختلفی در مورد ورود شرکت های استارت آپی که حالا به برندهای عظیمی در بازار اقتصادی کشور تبدیل شده اند شنیده شده؛ اما در نهایت تمام این خبرها بعد از مدتی به فراموشی سپرده شده است. در چهار ماه گذشته از سال 1399 به دنبال رشد شاخص ها در بازر بورس کشور، مجددا بحث ورود شرکت های استارت آپی به بازار بورس داغ شده و شرکت هایی مانند کافه بازار، دیجی کالا، تپسی، شیپور با قدرت از ورودشان به این بازار تا تابستان سال جاری گفته اند. از سوی دیگر نیز دولت با نشان دادن چراغ سبز به این شرکت ها در حالی که تا سال های گذشته مشکل شفافیت نداشتن آنهار را عامل اصلی وارد نشدن به این بازار عظیم سرمایه می دانست، حالا به پیگیری و هیجان بالا به دنبال متصل کردن آنها به بورس است.

امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس در گفت وگو با پیوست اعلام می نماید که در سال پیش رو حتما شرکت های اصلی بازار تجارت الکترونیکی کشور وارد بورس می شوند و دولت برای ورود آنها به این بازار بسیار جدی است. هامونی در مورد جزئیات اینکه آیا واقعا آنطور که وزیر اقتصاد اعلام نموده تا مرداد ماه شرکت های استارت آپی وارد بازار بورس می شوند گفت: هم اکنون آماده ترین شرکت برای ورود به بازار بورس کافه بازار و دیجی کالا هستند و در پله بعدی هم شیپور و تپسی قرار دارند. از نگاه من ناظر این شرکت ها به همین ترتیب با توجه به مدارک و مستنداتی که وجود دارد می توانند وارد بازار سرمایه شوند.

به گفته او در این زمینه اگر کافه بازار همت و کوشش داشته باشد که به اول مرداد برسد، آنها آمادگی برای انجام کارهای لازم را دارند که جزو اولین شرکت هایی باشد که در مرداد ماه IPO شوند. او در پاسخ به این سوال که در جلسه با وزیر اقتصاد در مورد ورود فیلیمو به بورس هم صحبت هایی مطرح شده گفت: اتفاقا این دوستان هم به این جلسه دعوت شده بودند و قرار بود که در جلسه وزیر اقتصاد در خدمت این دوستان باشیم اما تشریف نیاورند.

براساس اظهارت مدیرعامل فرابورس هم اکنون آماده ترین شرکت برای ورود به بازار بورس کافه بازار و دیجی کالا هستند و در پله بعدی هم شیپور و تپسی قرار دارند

آنطور که او شرح می دهد این نهاد نزدیک به 6 سال است که بحث ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه و اینکه چگونه از این طریق می توانند به تامین اقتصادی آنها یاری کنیم را آغاز نموده اند.

هامونی در این زمینه شرح داد: تا به امروز توانسته ایم 29 شرکت دانش بنیان را وارد بازار کنیم. در حال حاضر مقوله ای که با آن روبه رو هستیم بحث ورود استارت آپ هایی است که از چند سال پیش کارشان را آغاز نموده اند و حالا به برندهای مطرحی در بازار تبدیل شده اند. جلسات متعددی در این زمینه با دیجی کالا، کافه بازار، دیوار، تپسی و شیپور داشته ایم. حتی با اسنپ هم مذاکراتی نزدیک به یک ماه گذشته داشتیم.

او با اشاره به اینکه در مورد ورود اسنپ به بازار بورس با شرکت سرمایه گذاری ایرانسل جلسه های مختلفی را از حدود یک ماه پیش داشته اند اعلام می نماید که هنوز در این زمینه توافق های حاصل نشده و جلسه آنها با این مجموعه در هفته های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

توافق با سازمان حسابرسی برای حل مشکل ارزش گذاری

براساس اظهارت مدیران شرکت های استارت آپی و بخشی از کارشناسان بازار سرمایه ، یکی از عظیمترین مسائلی که این شرکت های نوآور را در ورود به بازار بورس با مشکل روبرو نموده ارزش گذاری روی دارایی های نامشهود آنها است. بسیاری از این شرکت های برای ارائه خدمات بهتر به مشتریانشان میلیاردها تومان روی بخش های زیرساخت فنی خود سرمایه گذاری نموده اند و این درحالی است که چون این سرمایه گذاری قابل مشاهده نیست و در رده بندی دارایی های فیزیکی قرار نمی گیرد، حساب کردن آن به عنوان یک دارایی از سمت کارشناسان بورسی با اما و اگرهای بسیاری همراه است.

حالا امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس می گوید که در جلسه اخیر وزیر اقتصاد با مدیران برخی شرکت های استارت آپی نیز برای این موضوع راه حلی پیدا شده است. در این زمینه هامونی به پیوست گفت: یکی از مسائلی که باید برای ورود شرکت های استارت آپی به بازار بورس رفع گردد بحث شناسایی دارایی هایی نامشهود این شرکت هاست است. برخی از شرکت ها این دارایی های نامشهودشان را هزینه نموده اند و برخی های دیگر capitalize کردند و در دارایی های طبقه بندی و ثبت حسابداری انجام داده اند.

او از وجود دو نگاه متفاوت حسابرسی در این زمینه می گوید و شرح می دهد: حسابرسان این شرکت ها هم که حسابرسان معتمد سازمان بورس هستند باز با دو نگاه متفاوت حساب این شرکت ها را آنالیز نموده اند. یعنی ما با دو رویکرد و رویه ثبت حسابداری در بین این شرکت ها روبرو هستیم. در جلسه اخیری هم که در حضور وزیر اقتصاد داشتیم ایشان هم تاکید کردند که سازمان حسابرسی در این خصوص بلافاصله اعلام نظر کند. برگرفته از آن جلسه قرار شد که با دوستانمان در سازمان حسابرسی، جامع حسابداران خبره و عزیزان در سازمان بورس و استارت آپ ها جلسه دیگری بگذاریم که این جلسه نیز 23 تیر برگزار گردید.

براساس اظهارت هامونی برگرفته از این جلسه قرار شده که سازمان حسابرسی تک تک بحث های فنی که فرابورس در این زمینه دارد را آنالیز کند. در واقع این نهاد بحث های فنی را از آنها در زمینه ارزش گذاری دارایی های نامشهود مورد به مورد به ازای هر شرکت از سازمان حسابرسی استعلام می نماید و این سازمان هم در کوتاهترین زمان نظر خودش را مطرح می کد تا هرچه زودتر این شرکت ها وارد بازار شوند.

هامونی در پاسخ به این سوال که آیا استعلام از سازمان حسابرسی برای حل مسائل ارزش گذاری روی دارایی های نامشهود شرکت های نوآور یک بورکراسی جدید در فرایند جذب این شرکت ها به بورس اضافه نمی نماید گفت: به نظر من خیر. این یک چالش جدید است که فقط یک بار اتفاق میافتد و برای همه استارت اپها تکلیف را مشخص می نماید.

چرا حالا ؟

حداقل در 3 سال گذشته شرکت های استارت آپی عظیم بازار کشور تا این اندازه نزدیک به قرار دریافت اطلاعاتشان روی تابلو تالار شیشه ای بورس نبوده اند. کوشش همه جانبه بیشتر شرکت های استارت آپی برای ورود بورس در 4 ماه گذشته این سوال را به وجود می آورد که چرا این شرکت ها حالا تا این اندازه برای وارد شدن به بازار سرمایه در کوشش هستند. برخی کارشناسان بازار این کوشش همه جانبه استارت آپ های نام آور کشور به بازار بورس را یک زرنگی برای استفاده از شاخص های در حال رشد این بازار عنوان می نمایند و برخی دیگر آماده بودن آنها و بازار سرمایه را.

امیر هامونی در مورد چرایی کوشش چند ماه اخیر شرکت های استارت آپی برای ورود به بازار بورس به پیوست گفت: بالاخره شرایط بازار و نحوه قیمت گذاری که در آن صورت می گیرد سهامداران عمده را برای ورود به این بازار ترغیب می نماید. بازار عظیم شده است، وقتی شرکت هایی مانند شستا وارد این بازار می شوند این آغاز یک حرکت عظیم را نشان می دهد. به گفته هامونی در حال حاضر این کوشش برای ورود به بازار بورس در مورد تمام شرکت هایی فعال در عرصه اقتصادی کشور دیده می گردد و به جز این 4 شرکت عظیم استارت آپی شرکت های دیگری هم وجود دارند که خواستار ورود به این بازار هستند. هامونی تاکید می نماید که توصیه ای که به شرکت ها به عنوان یک ناظر دارد این است که ورودشان به بازار را متناسب با شرایط بازار نبینند.

در حال حاضر کوشش برای ورود به بازار بورس در مورد تمام شرکت هایی فعال در عرصه اقتصادی کشور دیده می گردد و به جز این 4 شرکت عظیم استارت آپی شرکت های دیگری هم وجود دارند که خواستار ورود به این بازار هستند

امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس

اما چالش بعدی که شرکت های استارت آپی بعد از ورودشان به بازار بورس خواهند داشت، چالش قیمت گذاری است. قیمت گذاری اشتباه روی هر سهم این شرکت ها با توجه به تازه وارد بودنشان به این بازار می تواند یا به نفع آنها تمام گردد یا به ضررشان. حالا شاید دغدغه بسیاری از این شرکت ها این باشد که از نظر قیمت و با توجه به قدرت برندی که دارند باید یک ورود جاه طلبانه به این بازار عظیم سرمایه داشته باشند یا یک آغاز فروتنانه.

امیر هامونی توصیه می نماید که بهتر است قیمت گذاری این شرکت ها روی سهامشان منطقی باشد. او در این مورد به پیوست گفت: با توجه به جلساتی که با این عزیزان داشته ایم فکر می کنم در این زمینه خیلی مسئله نداشته باشیم. قیمت را بازار مشخص می نماید و ما هم در آن نقشی نداریم. البته که عرضه اولیه خیلی می تواند تاثیر گذار باشد. توصیه من به استارت آپ ها این است که با قیمت منطقی عرضه اولیه را آغاز نمایند.

او ادامه می دهد معمولا در روز اول با توجه به استقبال گسترده در زمان عرضه مسئله ای وجود ندارد؛ اما ماه های بعد از عرضه اولیه، بسیار مهم تر است. بنابرین ماه بعد از عرضه اولیه و مدیریت بعد از عرضه اولیه توسط شرکت و بازراگردان حکم می نماید که در روز اول آنها با قیمت منطقی که بازار می پسندد عرضه نمایند که بتوانند در ماه های بعد راحت تر عمل نمایند. به باور او اگر در روز شاول عرضه، قیمت خیلی بالایی در نظر گرفته گردد مدیریت آن قیمت در ماه های بعد متزلزل خواهد بود و هر اتفاقی منجر به شکست عرضه اولیه می گردد.

منبع : پیوست

منبع: مجله شنبه
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1140

به "کافه بازار و دیجی کالا آماده ترین استارت آپ ها برای ورود به بورس هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کافه بازار و دیجی کالا آماده ترین استارت آپ ها برای ورود به بورس هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید