10 فیلم دنباله دار برتر تاریخ سینما؛ پروژه های پرخرج و پرسود

به گزارش مجله آی سیب، فیلم های دنباله دار همیشه پروژه هایی پرخرج، پرسود و پرتماشاگر هستند و بر کسی پوشیده نیست که هالیوود با دنباله ها، پیش درآمدها، بازسازی ها و اسپین آف های مختلف از فیلم های محبوب پر شده است و هر سال شاهد ساخته شدن قسمتی جدید از مجموعه فیلمی محبوب یا بازسازی یکی از آثار قدیمی هستیم. وقتی فیلمی محبوب و پرفروش می شود و طرفداران بی شماری در سراسر دنیا پیدا می کند، ساخت دنباله ها یا پیش درآمدهای آن آسان ترین راه برای رسیدن به سودهای کلان است. مجموعه های سینمایی پدیده تازه ای نیستند و سالیان سال است فیلم های دنباله دار برای مخاطبان روانه اکران می شوند. وقتی هم که جواب می دهد، حتی اگر دهمین قسمت از مجموعه بزرگ سینمایی شان را بسازند ممکن است به اندازه اولین فیلمشان خوب و پرفروش در بیاید.

10 فیلم دنباله دار برتر تاریخ سینما؛ پروژه های پرخرج و پرسود

به گزارش سایت راتن تومیتوز، در این مقاله اطلاعات و جزئیات مختلف بیش از صد فیلم دنباله دار اعم از میانگین فروش، میانگین رأی مردم و منتقدان بررسی و 10 فیلم دنباله دار برتر انتخاب شده است. با اینکه نتایج نهایی موجب غافلگیری است، ولی با عقل جور در می آید و منطقش را می توانید دنبال کنید.

پیش از اینکه شروع کنیم، باید چند چیز درباره روندی که به کار رفت روشن شود. اول این که داده های ما شامل مجموعه فیلم هایی می شد که حداقل 3 فیلم داشته باشند، تا به میانگین مناسب از امتیاز مردم و منتقدان و فروش برسیم. دوم، منظور از میانگین فروش، فروش فیلم ها در سینماهای آمریکاست، چون آمار فروش جهانی مسائل زیادی به همراه دارد و گاهی اوقات دقیق نیست و این یعنی متأسفانه مجموعه فیلم های قدیمی مثل بلاندی (Blondie) که از دهه 30 تا 40 منتشر شد یا داستان پلیس جکی چان که بیشتر قسمت هایش در آمریکا اکران نشد، در این بررسی ها نیامدند.

بعد از اینکه داده های لازم را جمع کردیم، به محاسبه میانگین امتیاز منتقدان، امتیاز مردم و فروش گیشه های آمریکا پرداختیم. در آخر، تعدادی از فیلم های دنباله دار را به چند دلیل کنار گذاشتیم؛ 1) به عنوان یک مجموعه سینمایی شناخته نمی شدند، یعنی جهان سینمایی نداشتند و تبدیل به فرنچایز نشدند (برای مثال سه رنگ کیشلوفسکی) 2) فیلم هایی بودند که خودشان بخشی از یک مجموعه سینمایی بزرگتر به حساب می آمدند (مثل فیلم هایی از مارول که مستقل از انتقام جویان هستند).

با اینکه شخصیت هایی مثل بتمن و مرد عنکبوتی در جهان سینمایی دی سی و مارول حضور دارند، ولی فیلم های مستقلشان مدت ها قبل از اینکه جهان سینمایی شان روی پرده بیاید ساخته شد. برای همین جدای از مجموعه فیلم های انتقام جویان و لیگ عدالت بررسی شدند. لازم به گفتن نیست که فرایند انتخاب این ده فیلم دنباله دار نهایی چقدر پیچیده و سخت بوده است.

حالا که چم و خم ماجرا را گفتیم، برویم سراغ اصل ماجرا. بعد از بررسی تمام داده ها و رتبه بندی 153 مجموعه سینمایی، پیروز شدیم فهرستمان را به 10 فیلم دنباله دار برتر برسانیم. به نظرتان رتبه نخست در جهانی پنهان جادوگران و ساحره ها و موجودات شگفت انگیز می گذرد یا جهانی سینمایی است که قدرتمندترین قهرمانان زمین در آن زندگی می کنند؟ یا شاید حماسه ای فضایی است، یا داستانی اسطوره ای درباره حلقه ای جادویی و خطرناک؟

فهرست نهایی را در ادامه ببینید تا به جوابتان پی ببرید.

  • پرفروش ترین فیلم های سینمایی جهان

10. جنگ ستارگان (Star Wars)

  • میانگین امتیاز راتن تومیتوز/رتبه: 72.9% (رتبه 26)
  • میانگین امتیاز تماشاگران/رتبه: 72.5% (رتبه 28)
  • میانگین فروش سینماهای آمریکا/رتبه: 692,833,333.33 میلیون دلار (رتبه اول)
  • فیلم ها: سه گانه اول جنگ ستارگان (1983-1977)، سه گانه دوم - پیش درآمد (2005-1999)، سه گانه جدید (2019-2015) و دو فیلم داستانی از جنگ ستارگان (روگ وان و سولو)

مدت ها پیش، در کهکشانی خیلی خیلی دور پسرکی مزرعه دار و شجاع زندگی می کرد که سودای خلبان شدن در سر داشت و به همراه یک قاچاقچی خودسر و شاهدختی فراری، علیه یک امپراتوری شرور و رهبر ظالمش به پا خاست و این گونه یکی از محبوب ترین و نام آشناترین مجموعه فیلم های سینمایی خلق شد. حماسه فضایی جرج لوکاس خیلی زود مردم جهان را مجذوب و مسحور خود کرد و به لوکاس فرصت داد جهانیش را در سه سه گانه مختلف، فیلم های فرعی و همچنین سریال ها، انیمیشن ها، بازی های ویدیویی، شهربازی ها، کتاب ها و کمیک بوک ها گسترش دهد.

حتما از خودتان می پرسید چنین غول سرگرمی بزرگی چطور از رتبه دهم سر درآورده است. دلیلش را باید از امتیاز تماشاگران و منتقدان جویا شد. چه منتقدان و چه مردم، مسائلی را با تعدادی از فیلم های این مجموعه داشتند (به ویژه دو قسمت جدید) و همین باعث شده است که میانگین امتیازهای این مجموعه سینمایی پایین بیاید. در واقع اگر بنا بر امتیازات بود، جنگ ستارگان حتی در 30 مجموعه فیلم برتر هم نبود، اما فروش بالای این فیلم های محبوب در طول سالیان و میانگین خوبی که از نظر گیشه رقم زده اند، آن را به 10 فیلم دنباله دار برتر رساند.

9. چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (How to Train Your Dragon)

  • میانگین امتیاز راتن تومیتوز/رتبه: 93.3% (رتبه دوم)
  • میانگین امتیاز تماشاگران/رتبه: 89% (رتبه دوم)
  • میانگین فروش سینماهای آمریکا/رتبه: 203,130,826.33 میلیون دلار (رتبه 47)
  • فیلم ها: چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (2010)، چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم 2 (2014) و چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم: جهانی پنهان (2019)

کمپانی دریم ورکز در سال 2010 سه فیلم منتشر کرد تا با پیکسار و پیروزیت های طوفانی اش رقابت کند و تنها اثری که توانست قدری به این هدف نزدیک شود اقتباسی بود از کتاب فانتزی بچه ها چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم نوشته کرسیدا کووِل. با وجود اینکه چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم اسکار بهترین انیمیشن را به داستان اسباب بازی 3 باخت، ولی به لطف داستان دوست داشتنی و صمیمانه ای که درباره دوستی و رفاقت تعریف می کرد و صحنه های چشم نواز و خیره کننده ای که با تکنولوژی سه بعدی ساخته شده بود، هم تحسین منتقدان را برانگیخت و هم محبوب تماشاگران شد.

هرکسی فیلم را می دید دلش می خواست یک بی دندان (اژدهای بامزه این مجموعه) برای خودش داشته باشد و دریم ورکز هم به فیلمی پرسود دست یافت که در بین ده فیلم پرفروش آن سال قرار گرفت. برای همین ساخت دنباله هایش سریع چراغ سبز گرفت و در سال 2014 قسمت دومش اکران شد، در پی آن دو سریال تلویزیونی و انتها قسمت سومش ساخته شد که سال گذشته روی پرده ها آمد.

برخلاف جنگ ستارگان، هر سه قسمت این مجموعه امتیازهای خیلی خوبی از تماشاگرها و منتقدها گرفتند، ولی فروششان در گیشه نسبتا پایین بود. حفظ کیفیت در 3 فیلم به نسبت فیلم های زیاد جهانی جنگ ستارگان کار راحت تری است، اما چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم یکی از دو سه گانه ای است که به 10 فیلم دنباله دار برتر راه پیدا کرد.

8. جهان جادوگران (Wizarding World)

  • میانگین امتیاز راتن تومیتوز/رتبه: 78.6% (رتبه 16)
  • میانگین امتیاز تماشاگران/رتبه: 79% (رتبه 16)
  • میانگین فروش سینماهای آمریکا/رتبه: 363,870,410.20 میلیون دلار (رتبه 12)
  • فیلم ها: مجموعه فیلم های هری پاتر (2011 - 2001)، جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها (ادامه دارد - 2016)

بین اقتباس های سینمایی از کتاب های نوجوانان، از هری پاتر بهتر نداریم. کتاب های جی . کی. رولینگ که به شهرت و محبوبیتی دیوانه وار رسیده اند درباره مدرسه ای پنهانی برای جادوگران بود و پسری که سرنوشتش با بزرگرترین شخصیت شرور این جهان گره خورده است. رمان های هری پاتر پدیده ای جهانی بود و از اقتباس سینمایی اش انتظار زیادی می رفت.

خوشبختانه و به لطف تیم بازیگران جوان و دلربا و کارگردانی فیلم ساز با سابقه یعنی کریس کلمبوس، طرفداران هری پاتر با اقتباسی رو به رو شدند که صفحات کتاب را مستقیم روی پرده آورده بود. پس از آن، مجموعه هری پاتر در هفت فیلم دیگر ادامه پیدا کرد و بازی های کامپیوتری و کتاب های مختلفی بر اساس آن به بازار آمد.

همه این ها در نهایت منجر به ساختن پیش درآمدی بر جهانی هری پاتر شد، یعنی جانوران شگفت انگیز و زیستگاه آن ها. فیلم نامه دو فیلم اول این مجموعه را خود رولینگ نوشته است و با اینکه تماشاگران را با ابعاد بیشتری از جهانی جادوگران آشنا می کند، ولی بازخورد خیلی مثبتی نگرفته است؛ چه از نظر منتقدها و چه از لحاظ فروش و گیشه. به ویژه فیلم دوم که جرایم گریندلوالد نام داشت. چنین رتبه ای بین مجموعه فیلم های برتر اصلا صندلی بدی نیست، تازه سه فیلم دیگر از جانوران شگفت انگیز باقی مانده است که باید منتظر بمانیم و ببینیم.

7. بازی های گرسنگی (The Hunger Games)

  • میانگین امتیاز راتن تومیتوز/رتبه: 78.25% (رتبه 17)
  • میانگین امتیاز تماشاگران/رتبه: 76.75% (رتبه 17)
  • میانگین فروش سینماهای آمریکا/رتبه: 405,606,192.75 میلیون دلار (رتبه 8)
  • فیلم ها: بازی های گرسنگی (2012)، بازی های گرسنگی اشتعال (2013)، بازی های گرسنگی: زاغ مقلد - بخش 1 (2014) و بخش 2 (2015)

هم زمان که هری پاتر و گرگ و میش (Twilight) به ایستگاه انتهای خودشان نزدیک می شدند، هالیوود به فکر اقتباس سینمایی بعدی اش از کتاب های نوجوانان بود که انتها به مجموعه کتاب های پرفروش بازی های گرسنگی نوشته سوزان کالینز رسید. جنیفر لارنس که در آن زمان ستاره ای نوظهور بود برای نقش مرکزی فیلم یعنی کتنیس اوِردین انتخاب شد و در کنارش بازیگران درجه یکی مثل وودی هارلسون، الیزابت بنکس، استنلی توچی و دانلد سادرلند حاضر شدند. قسمت های بعدی چهره هایی مثل فیلپ سیمور هافمن، جولین مور و جفری رایت را جذب کرد و همه قسمت های فیلم به جز آخری، بین سه فیلم پرفروش سال اکرانشان قرار گرفتند.

تأثیر بازی های گرسنگی روی اقتباس های بعدی سینما انکارنشدنی بود و پروژه های ناپیروزی مثل ابزارهای مرگبار: شهر استخوان ها (The Mortal Instruments: City of Bones)، موجودات زیبا (Beautiful Creatures ) و پسر هفتم (Seventh Son) که سعی داشتند پیروزیت آن را تکرار کنند، خیلی زود محو شدند و به قسمت های بعدی نرسیدند. منتقدها و تماشاگران هم نظرند که قسمت آخر مجموعه که به دو فیلم جدا تقسیم شد، به قوت دو قسمت اول نبود، ولی میانگین امتیازهای چهار فیلم همچنان خوب است و عملکرد پیروزی هم که در گیشه داشته باعث شد تا در این صندلی قرار بگیرد.

6. مرد عنکبوتی (SPIDER - MAN)

  • میانگین امتیاز راتن تومیتوز/رتبه: 81.25% (رتبه 11)
  • میانگین امتیاز تماشاگران/رتبه: 77% (رتبه 15)
  • میانگین فروش سینماهای آمریکا/رتبه: 411,579,893.13 میلیون دلار (رتبه 7)
  • فیلم ها: سه گانه مرد عنکبوتی سم ریمی (2007 - 2002)، مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1 و 2 (2012 و 2014)، مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه (2017) و مرد عنکبوتی: دور از خانه (2019)

با توجه به اینکه بتمن و سوپرمن هرکدام پیش از آنکه هزاره تازه بیاید بلاک باسترهای پیروز خودشان را داشتند، باعث شگفتی بود که ابرقهرمان محبوب و دسته اول مارول یعنی مرد عنکبوتی تا پیش از سال 2002 در سینما ظاهر نشد. وقتی انتها و با هدایت سم ریمی پایش به سینما باز شد، نه تنها جرقه یکی از پیروز ترین مجموعه فیلم های ابرقهرمانی را زد، بلکه سنگ بنای تغییر بزرگی را در هالیوود گذاشت که در نهایت منجر به خلق جهان سینمایی مارول و جهان گسترده دی سی شد.

البته تلاش سونی برای انحصاری نگه داشتن حقوق مرد عنکبوتی باعث شد دو بازسازی و یک سریال انیمیشنی ساخته شود ولی نتیجه نهایی تا الان شگفت انگیز بوده است. سه گانه اصلی سم ریمی با بازی توبی مگ وایر، فیلم های متصل مارول با بازی تام هالند و انیمیشن سینمایی مرد عنکبوتی به درون جهانی عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse ) همگی بازخوردهای خیلی خوبی گرفته اند و فروش چشمگیری داشته اند. حتی قسمت اول نسخه اندرو گارفیلد هم واکنش های نسبتا خوبی برانگیخت.

مرد عنکبوتی شاید به نسبت رقبای دی سی اش دیرتر وارد گود شد، ولی از زمان ورودش به سینما تا الان ثابت قدم ترین ابرقهرمان مستقل بوده است و حضور پیروزی در فیلم های مختلف داشته است.

5. بازگشت به آینده (Back to the Future)

  • میانگین امتیاز راتن تومیتوز/رتبه: 78% (رتبه 12)
  • میانگین امتیاز تماشاگران/رتبه: 85.7% (رتبه 4)
  • میانگین فروش سینماهای آمریکا/رتبه: 328,209,623 میلیون دلار (رتبه 16)
  • فیلم ها: سه گانه بازگشت به آینده (1990 - 1985)

رابرت زمه کیس کارگردان و باب گیل فیلمنامه نویس پدرشان در آمد تا بتوانند استودیو را برای ساخت ایده ی خود راضی کنند. ولی از بخت خوبشان و بخت خوب ما، زمه کیس و گیل آدم های پیگیری بودند و استیون اسپیلبرگ هم طرفدار کارشان بود و قبول کرد تهیه کننده فیلم شود.

داستان درباره پسری جوان بود که اتفاقی به سی سال قبل می رفت و باید پدر و مادرش را که در آن زمان دبیرستانی بودند، برای هم جور می کرد. حالا و بعد از گذشت بیش از سی سال، بازگشت به آینده هنوز هم به عنوان یکی از بهترین فیلم های سینما شناخته می شود.

این سه گانه پر از لحظات معروف و دیالوگ های به یادماندنی است و تعدادی از مشهورترین وسایل و ابزارهای سینمایی را در خودش جای داده و مثل خیلی دیگر از فیلم های این فهرست، محصولات و سرگرمی های جانبی زیادی از آن تولید شدند. با این وجود، منتقدها خیلی روی خوشی به قسمت دومش نشان ندادند و اگرچه قسمت اولش پرفروش ترین فیلم سال 1985 شد، دو دنباله بعدی نتوانستند به فروش آن نزدیک شوند. طرفداران بازگشت به آینده در طول این سالیان امتیازهای خوبی به آن داده اند و به همین خاطر میانگین امتیازهای بالایی کسب کرده است و به این صندلی رسیده است.

4. جهان سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe)

  • میانگین امتیاز راتن تومیتوز/رتبه: 84.7% (رتبه 8)
  • میانگین امتیاز تماشاگران/رتبه: 82.3% (رتبه 8)
  • میانگین فروش سینماهای آمریکا/رتبه: 404,780,252 میلیون دلار (رتبه 9)
  • فیلم ها: مجموعه فیلم های انتقام جویان (2019 - 2012) و باقی فیلم های جهان سینمایی مارول به جز مرد عنکبوتی (همچون مرد آهنی، کاپیتان آمریکا و …)

در سال 2008 و یک سال بعد از سومین قسمت مرد عنکبوتی سم ریمی، استودیو مارول فیلمی را ساخت که صنعت سینما را برای همیشه دگرگون کرد و هیولایی به جهان آمد که امروز به عنوان جهان سینمایی مارول می شناسیم. مرد آهنی اولین فیلم این جهان بود و انتخاب عجیبی به نظر می رسید چون میان ابرقهرمان های مارول محبوبت و شهرت کمتری داشت، ولی بازخوردهای به شدت مثبتی از منتقدها گرفت (به ویژه بازی رابرت داونی جونیور) و به فروشی حیرت انگیز در گیشه رسید.

مارول بعد از این فیلم چند پروژه ابرقهرمانی مستقل ساخت که ظاهرا به هم ربطی نداشتند، ولی همگی در سال 2012 و فیلم جریان ساز انتقام جویان به هم رسیدند و بلاک باستری با انبوهی از ابرقهرمانان اکران شد. جهان مارول رابرت داونی جونیور را احیا کرد و از او بازیگری پولساز و رده اول ساخت، تعدادی از بازیگران کمترشناخته شده مثل کریس همس ورث و کریس ایونز را به ستاره هایی جهانی تبدیل کرد و تأثیرش چنان شگرف بود که بسکمک از استودیوها به فکر تقلید از فرمولش افتادند تا جهان سینمایی مشترک خودشان را بسازند. 12 سال از خلق این جهان گذشته است و 23 فیلم اکران شده، ولی تماشاگران هنوز مشتاق دیدن فیلم های بیشتری هستند.

البته بسکمک از شخصیت های مارول یا کشته شده اند یا بازنشسته اند یا موعد قراردادشان در حال سر رسیدن است. باید دید آیا این کمپانی غول پیکر می تواند در دهه پیش رو کیفیت و محبوبیت خودش را حفظ کند یا نه. از لحاظ امتیاز، با اینکه نظر منتقدان در طول این سال ها دچار نوسان بوده، ولی تماشاگران همیشه امتیازهای بالایی به آثار مارول می دهند و فروش فوق العاده ای هم که رقم زده، صندلی این جهان سینمایی را در ده مجموعه سینمایی برتر تثبیت کرده است.

  • پس از انتها بازی؛ مارول با انتقام جویان چه خواهد کرد؟

3. سرزمین میانه (MIDDLE - EARTH)

  • میانگین امتیاز راتن تومیتوز/رتبه: 79.3% (رتبه 13)
  • میانگین امتیاز تماشاگران/رتبه: 86.3% (رتبه 3)
  • میانگین فروش سینماهای آمریکا/رتبه: 420,055,657.50 میلیون دلار (رتبه 6)
  • فیلم ها: سه گانه ارباب حلقه ها (2003 - 2001) و هابیت (2014 - 2012)

وقتی پیتر جکسون تصمیم گرفت یکی از بزرگترین و محبوب ترین آثار ادبی فانتزی را به فیلم تبدیل کند، کاری شگرف و سخت پیش رو داشت. ولی حالا و نزدیک بیست سال بعد از اکران اولین قسمت سه گانه حیرت انگیزش یاران حلقه به سختی می توان کس دیگری را به جای جکسون تصور کرد که بتواند این چنین حق مطلب را درباره داستان حماسی جی. آر. آر. تالکین ادا کند. سه گانه ارباب حلقه ها در مجموع نامزد 30 اسکار شد که 17 تایشان را گرفت و قسمت سوم یعنی بازگشت پادشاه به تنهایی برنده 11 اسکار شد و رکوردی در تاریخ اسکار رقم زد.

سه گانه ارباب حلقه ها یک پدیده بزرگ فرهنگی بود و پیروزیت های چشمگیری کسب کرد. طرفداران به قدری از نتیجه کار جکسون راضی بودند که از او می خواستند کتاب پیش درآمد ارباب حلقه ها یعنی هابیت را هم به فیلم تبدیل کند. البته این پروژه ای بود که پیتر جکسون از سال 1995 آرزوی ساختش را داشت. بعد از کمی درگیری با استودیو، سه گانه ای جدید خلق شد. اگرچه سه گانه هابیت به اندازه ارباب حلقه ها تحسین و تمجید منتقدان را برنیانگیخت، ولی باز هم محبوب تماشاگران بود و گیشه بسیار پیروزی داشت.

امروزه فیلم های جکسون را بهترین اقتباس سینمایی ممکن از آثار تالکین می دانند که باعث شد علاقه به کتاب های فانتزی برجسته و به ویژه آثار تالکین احیا شود. سه گانه های جکسون یکی از تأثیرگذارترین و محبوب ترین فیلم های دنباله دار در تاریخ سینما به حساب می آیند.

2. ایندیانا جونز (Indiana Jones)

  • میانگین امتیاز راتن تومیتوز/رتبه: 86.25% (رتبه 6)
  • میانگین امتیاز تماشاگران/رتبه: 81.25% (رتبه 9)
  • میانگین فروش سینماهای آمریکا/رتبه: 515,870,633 میلیون دلار (رتبه 3)
  • فیلم ها: مهاجمان صندوق گمشده (1981)، ایندیانا جونز و معبد مرگ (1984)، ایندیانا جونز و آخرین جنگ صلیبی (1989)، ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (2008)

هریسون فورد تنها بازیگری است که در دو فیلم دنباله دار این فهرست حضور داشته است و اگرچه موقعیتش را در جنگ ستارگان با دیگر بازیگر ها و کاراکترها سهیم بوده، ستاره بلامنازع سری فیلم های ایندیانا جونز خودش است. همچون جنگ ستارگان، اینجا هم ساخته شدن ایندیانا جونز را مدیون جرج لوکاس و شیفتگی اش به فیلم های دنباله دار دهه 30 و 40 هستیم که باعث شد ایده خلق این باستان شناس نترس و مغرور و خوش تیپ و بامزه به سرش بزند. البته این بار صندلی کارگردانی را در اختیار دوست و همراه قدیمی اش استیون اسپیلبرگ گذاشت و به کمک هم سه تا از مطرح ترین و محبوب ترین فیلم های اکشن ماجراجویانه دهه ی 80 را ساختند.

درست مثل خیلی از فیلم های این فهرست، محبوبیت ایندیانا جونز باعث شد کلی محصول جانبی در کنارش تولید شود اعم از کتاب، سریال تلویزیونی و بازی های کامپیوتری. لوکاس و اسپیلبرگ باری دیگر در سال 2008 کنار هم آمدند و ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) را ساختند.

از سوی دیگر، محبوبیت و سودآوری این فیلم های دنباله دار منجر به تولید آثار مشابهی شد که فیلم هایی مثل مومیایی با بازی برندن فریزر، مهاجم مقبره با بازی آنجلینا جولی که اقتباسی بود از یک بازی کامپیوتری به همین نام و گنجینه ملی با بازی نیکلاس کیج تنها بخشی از آن هاست. قرار است قسمت پنجمی از ایندیانا جونز هم ساخته شود که برنامه اش برای سال 2022 ریخته شده است و مدیرعامل دیزنی باب ایگر گفته که قسمت پنجم انتها این فیلم دنباله دار نخواهد بود.

1. داستان اسباب بازی (TOY STORY)

  • میانگین امتیاز راتن تومیتوز/رتبه: 98.75% (رتبه اول)
  • میانگین امتیاز تماشاگران/رتبه: 90.25% (رتبه اول)
  • میانگین فروش سینماهای آمریکا/رتبه: 462,000,000 میلیون دلار (رتبه 4)
  • فیلم ها: مجموعه فیلم های داستان اسباب بازی (2019 - 1995)

شاید با دیدن یک انیمیشن دنباله دار در صدر این فهرست غافلگیر شده باشید ولی داستان اسباب بازی به هیچ وجه شبیه یک کارتون معمولی نیست.

در سال 1988، پیکسار که هنوز استودیو نوپایی بود برای فیلم کوتاهش اسباب بازی حلبی (Tin Toy) برنده اسکار شد. این انیمیشن کوتاه درباره یک اسباب بازی بود که سعی داشت از دست بچه ای خرابکار فرار کند. فیلم توجه دیزنی را جلب کرد و از کارگردانش جان لستر خواستند ایده اش را گسترش دهد و یک فیلم بلند بسازد. نتیجه اش البته فیلمی شد که همه چیز را تغییر داد. داستان اسباب بازی اولین انیمیشنی بود که به طور کامل با کامپیوتر ساخته شد و سینما را وارد دوران تازه ای کرد و در نهایت از سال 2002 بخش بهترین انیمیشن بلند به اسکار اضافه شد.

از آن زمان تا کنون، سه دنباله از داستان اسباب بازی ساخته شد و هر چهار فیلم تحسین جهانیان را برانگیختند و به نسلی از هنرمندان، انیماتورها و قصه گوها الهام بخشید تا بهترین بهره را از این مدیوم ببرند؛ دو فیلم اول در راتن تومیتوز امتیاز 100% گرفته اند. پیکسار هنوز که هنوز است سردمدار انیمیشن های سینمایی با کیفیت و درجه یک مانده و هرسال فیلم هایی مسحورکننده تر و درخشان تر تحویل سینما می دهد و مرزهای مهارت و کیفیت را چند پله جا به جا می کند.

اما داستان اسباب بازی که در میانگین امتیاز منتقدان و میانگین امتیاز تماشاگران رتبه اول را به خودش اختصاص داده است، مهم ترین دستاورد پیکسار به حساب می آید و حالا هم که رسما بهترین فیلم دنباله دار جهانست.

ده دنباله دار برتر هر شاخه به تفکیک

  • میانگین امتیاز منتقدها
  1. داستان اسبا ب بازی (99%)
  2. چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (93.3%)
  3. مد مکس (90%)
  4. جان ویک (88.3%)
  5. ایپ من (87.2%)
  6. ایندیانا جونز (86.3%)
  7. پاندای کونگ فو کار (85%)
  8. جهان سینمایی مارول (84.7%)
  9. کلبه وحشت (82%)
  10. شب مردگان زنده جرج رومرو (81.3%)
  • میانگین امتیاز تماشاگرها
  1. داستان اسباب بازی (90.3%)
  2. چگونه اژدهای خود را تربیت کنیم (89%)
  3. سرزمین میانه (86.3%)
  4. بازگشت به آینده (85.7%)
  5. پسران بد (84%)
  6. جان ویک (84%)
  7. ایپ من (82.4%)
  8. جهان سینمایی مارول (82.3%)
  9. ایندیانا جونز (81.3%)
  10. کلبه وحشت (80.8%)
  • میانگین فروش سینماهای آمریکا
  1. جنگ ستارگان (692,833,333.33 میلیون دلار)
  2. پارک ژوراسیک (541,149,213.80 میلیون دلار)
  3. ایندیانا جونز (515,870,633 میلیون دلار)
  4. داستان اسباب بازی (462,000,000 میلیون دلار)
  5. آرواره ها (428,732,426 میلیون دلار)
  6. سرزمین میانه (420,055,657.50 میلیون دلار)
  7. مرد عنکبوتی (411,579,893.13 میلیون دلار)
  8. بازی های گرسنگی (405,606,192.75 میلیون دلار)
  9. جهان سینمایی مارول (404,780,252 میلیون دلار)
  10. شرک (390,501,104 میلیون دلار)

منبع: rottentomatoes

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1201

به "10 فیلم دنباله دار برتر تاریخ سینما؛ پروژه های پرخرج و پرسود" امتیاز دهید

2 کاربر به "10 فیلم دنباله دار برتر تاریخ سینما؛ پروژه های پرخرج و پرسود" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم دنباله دار برتر تاریخ سینما؛ پروژه های پرخرج و پرسود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید