8 مشکل بزرگ که تکنولوژی بعد از 20 سال هنوز نتوانسته حل نماید

به گزارش مجله آی سیب، با گذشت دو دهه از پیشرفت های چشمگیر در حوزه فناوری، انتظار می رفت بسیاری از مسائل اساسی زندگی انسان ها حل شوند. اما واقعیت این است که بعضی از این مسائل همچنان به قوت خود به جای مانده اند و تکنولوژی هنوز نتوانسته راه چاره های موثری برای آن ها ارائه دهد. در این مطلب قصد داریم به 8 مورد از مسائل حل نشده تکنولوژی بپردازیم که با وجود توسعه فناوری در طول 20 سال اخیر، همچنان بدون راه چاره مانده اند و هنوز هم چالش برانگیز هستند.

8 مشکل بزرگ که تکنولوژی بعد از 20 سال هنوز نتوانسته حل نماید

مسائلی که تکنولوژی هنوز آن ها را حل ننموده است

1. مسائل حل نشده تکنولوژی؛ ظرفیت، دوام و طول عمر باتری

با وجود تمام پیشرفت هایی که در گوشی های هوشمند و لپ تاپ ها دیده ایم، از عملکرد سخت افزاری بهتر، صفحه نمایش های باکیفیت تر، دوربین های با کیفیت و طراحی های نوآورانه، هنوز یک حوزه بسیار مهم همچنان به طرز نگران نماینده ای عقب مانده است؛ باتری. در روزهای ابتدایی استفاده از این دستگاه ها، عمر باتری ها کافی به نظر می رسید؛ یعنی زمانی که ما همه کارهای روزمره مان را با این لوازم انجام نمی دادیم. اما با توسعه سریع استفاده از فناوری در زندگی روزمره و افزایش احتیاجهای کاربران، باتری ها نتوانستند با این تغییرات همگام شوند.

البته مقدار باتری ها افزایش یافته، عمر باتری ها بهبود پیدا نموده و حتی فناوری شارژ بی سیم هم قبل از انتشار بازی GTA VI به دست ما رسید. در بعضی موارد، گوشی ها و لپ تاپ های رده بالا را شاهد هستیم که گاها تا دو و یک روز در صورت استفاده معمولی شارژ نگه می دارند. اما فناوری باتری اساساً همچون گذشته به جای مانده است. سوال این است که چه زمانی می توانیم باتری هایی با عمر طولانی مثلا یک هفته ای داشته باشیم؟ چطور می توان به باتری هایی دسترسی داشت که پس از چند سال احتیاج به تعویض نداشته باشند و همچنان کیفیت اولیه خود را حفظ نمایند؟

اینطور به نظر می رسد که زمان انتظار برای رسیدن به یک فناوری نوآورانه در زمینه طول عمر و دوام باتری خیلی طولانی شده است. منظورمان از پیشرفت این است که می خواهیم طول عمر باتری ها به قدری زیاد شود که دیگر نگرانی از بابت اتمام شارژ پس از یکی دو روز ما را تهدید نکند.

وقتی به زندگی روزمره نگاه می کنیم، می بینیم که احتیاج به باتری های با دوام بیشتر و طول عمر بالاتر بیش از پیش احساس می شود. گوشی ها و لپ تاپ های مدرن شاید در همه جنبه ها پیشرفت نموده باشند، اما عمر باتری همچنان یک نقطه ضعف به جای مانده است. کاربران انتظار دارند دستگاه هایشان بتوانند بدون احتیاج به شارژ روزانه عملکرد خوبی تا چند روز داشته باشند. البته ردمی نوت 14 پرو پلاس یک گوشی فوق العاده از لحاظ ظرفیت باتری است و به یک باتری 6200 میلی آمپر ساعتی مجهز شده. اما آیا این باتری می تواند بیش از دو روز شارژدهی داشته باشد؟ من که بعید می دانم.

2. اینترنت همراه و وای فای

اینکه اینترنت یکی از بزرگ ترین اختراعات تاریخ بشریت است را کسی نمی تواند انکار کند. اما برای همه ما این مسائل حل نشده تکنولوژی پیش آمده که درست در لحظه ای که به آن احتیاج داریم، با اختلال روبرو می شود. اینترنت موبایل در روزهای ابتدایی خود، در دوران EDGE یا 2G، صرفا یک ترفند تبلیغاتی بود، اما با ورود 3G و 4G و 5G، دیگر این بحث ها مطرح نیست. اینترنت به بخشی جداناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده و در واقع مثل خون در رگ های فناوری جریان دارد.

با این حال، هنوز هم در بسیاری از منطقه ها، می بینیم که تقریباً هیچ اتصال اینترنتی وجود ندارد. بعضی اوقات حتی در میانه یکی از بزرگ ترین شهرهای جهان، برای انجام یک جستجوی ساده در گوگل یا ارسال پیغام در پیغام رسان ها دچار مشکل می شویم. توسعه اینترنت با کیفیت به منطقه ها دورافتاده کار سختی است، اما به شخصه بارها با مسائل این چنینی در شهرهای بزرگ روبرو شده ام. بخواهیم بگوییم در کشور ما شاید مسائل ناپایداری اینترنت وجود داشته باشد، حتی شخص نویسنده این مطلب که متعلق به ایران نیست هم چنین نظری دارد.

اگر به موضوع وای فای بپردازیم، مشکل از این هم بدتر می شود. شما در بسیاری از مواقع می بینید که اتصال با مودم برقرار است، اما اینترنت ندارید یا آنقدر سرعتش کند هست که قیدش را می زنید. قطعاً این مسائل به دلایل مختلفی از جمله شلوغی شبکه، مسائل سخت افزاری یا نواقص ارائه دهندگان خدمات اینترنتی برمی شود. اما هرچه که هست، وجود دارد و هنوز بعد از گذشت چندین سال، تکنولوژی نتوانسته این مسائل حل نشده را حل نماید.

این شرایط در سال 2024 نباید وجود داشته باشد. با وجود تمام پیشرفت هایی که در فناوری اینترنت اتفاق افتاده، هنوز هم بسیاری از کاربران با مسائل قابل توجهی در اتصال به اینترنت روبرو اند. این یعنی ما هنوز به سطح مطلوبی از کیفیت اینترنت دست پیدا ننموده ایم؛

3. مسائل حل نشده تکنولوژی؛ تبلیغات آزاردهنده ای که حتی Ad blocker ها هم حریف شان نمی شوند

تبلیغات واقعیتی است که به سختی می توان از آن فرار کرد و به یک بخش جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده است. در گذشته، تبلیغات را باید در خیابان ها، تلویزیون و رسانه های چاپی دنبال می کردیم و حالا به صورت آنلاین نیز در هر گوشه و کناری از دستگاه های ما حضور دارند. در حالی که می توان با استفاده از خدمات استریم پولی از تبلیغات تلویزیونی فرار کرد، اما آیا می توانیم همین کار را برای تبلیغات آنلاین روی کامپیوترها و گوشی های هوشمند انجام دهیم؟ خیر!

تبلیغات در همه جا حضور دارند؛ چون سیستم مالی جهان دارد روی همین می چرخد. از یوتیوب و مرورگرهای اینترنتی گرفته تا درون اپلیکیشن ها، سیستم عامل ها و حتی صفحه قفل گوشی. از طرفی به نظر می رسد که ابزارهای مسدودنماینده تبلیغات دیگر به مقدار قبل موثر نیستند. مایکروسافت در پی راه های تازه برای ارسال تبلیغات در ویندوز است و سرویس های استریم نیز به فکر گنجاندن تبلیغات در محتوای خود هستند. در این شرایط، به نظر می رسد که هیچ راهی برای فرار از تبلیغات وجود ندارد.

حتی در نرم افزاری که برای آن پول پرداخت نموده ایم، متأسفانه باید با تبلیغات روبرو شویم. این شرایط به معنای آن است که حتی در جهانی دیجیتال که انتظار داریم همه چیز راحت تر باشد، باز هم باید با موانع و مسائلی روبرو شویم. با پیشرفت فناوری، به راحتی می توان پیش بینی کرد که شرکت ها به شیوه های تازهتر و غیرقابل مهارتری ما را با تبلیغات فراوان بمباران می نمایند.

به نظر من، فرار از تبلیغات در جهانی امروز به یک چالش اساسی تبدیل شده است. با توجه به تغییرات دائمی در جهانی فناوری، این تنها مسئله ای است که احساس می کنم قرار نیست به زودی رفع شود و اتفاقا با گذر زمان بدتر هم می شود. هرچند امیدواریم راه چارهی برای این مسائل حل نشده تکنولوژی پیدا شود.

4. مشکل برقراری تماس همزمان

اینکه چرا هنوز نمی توانیم هزمان با هم تماس برقرار کنیم و متصل شویم، واقعا سوال بزرگی است که خیلی فکر را درگیر می نماید. برای شخص من هم سوال شده که چرا چنین مسئله پیش پا افتاده ای را زودتر حل نمی نمایند که خیالمان راحت شود؟ تصور کنید که شما و دوستتان در حال مکالمه هستید که مثلا شارژ شما به اتمام می رسد. وقتی سعی می کنید با خط دیگری با دوستتان تماس بگیرید، او هم همزمان با شما تماس می گیرد. در این شرایط تنها چیزی که می شنوید، صدای خانم یا آقایی است که می گوید خط اشغال است. یا پیغام متنی آن را دریافت می کنید. این در حالی است که در واقع هر دو نفر در حال کوشش برای برقراری تماس با یکدیگر هستند. پس چرا متصل نمی شوند؟

این واقعیت که زیرساخت های مخابراتی ما نمی توانند تشخیص دهند که شخص دیگری در عین حال که ما در کوشش برای اتصال با او هستیم، در حال تماس با ماست، واقعاً غیرقابل باور است. آیا واقعاً انجام این کار برای مخابرات سخت و نشدنی است؟ حتی اگر این کار سخت باشد، باید کسی یا شرکتی روی این مسائل حل نشده تکنولوژی کار کند. چند بار پیش آمده که در حال کوشش برای پاسخ دادن به یک تماس، آن را از دست داده اید ولی متوجه می شوید که طرف مقابل هم در حال تماس با شماست؟

این موضوع نه تنها برای کاربران مشکل ساز است، بلکه به عنوان یک نقص جدی در زیرساخت های مخابراتی تلقی می شود. با وجود پیشرفت های فناوری، اصلا انتظار نداریم بعد از 20 سال، هنوز هم چنین مسئله ای گریبان گیر کاربران شود.

تجربه های مشابهی که در این زمینه داریم، نشان دهنده این واقعیت است که ارتباطات دیجیتال هنوز هم با چالش های اساسی روبه رو هستند. انتظاری که داریم این است که با پیشرفت فناوری، این مسائل پیش پا افتاده نیز حل شوند. حال چه زمانی این اتفاق می افتد معین نیست.

5. مسائل حل نشده تکنولوژی؛ گرما و داغ شدن سخت افزار

در جهانی فناوری امروز، فراورینمایندگان سعی دارند تا قدرت پردازشی و گرافیکی بیشتری را درون ابعاد کوچک تر جای دهند. نتیجه این شد که از کامپیوترهای بزرگ به لپ تاپ، از لپ تاپ به تبلت و از تبلت به گوشی رسیدیم. اما این کوچک تر شدن قالب، یک امکان را هم از شرکت ها گرفت و آن، عدم توانایی در تعبیه خنک نماینده های قدرتمند و موثر است. داغ شدن طبیعی است، اما داغ شدن بیش از حد و فراتر از حد نرمال به گونه ای که دستگاه بخش زیادی از قدرتش را از دست دهد اصلا منطقی نیست.

تصور کنید گلکسی S24 اولترا در تست گرافیک، آنقدر خوب ظاهر می شود که آیفون 16 پرو مکس هم در مقابلش حرفی برای گفتن ندارد. اما چند دقیقه که از تست بگذرد، نماینده سامسونگ اگرچه زیاد داغ نمی نماید اما برای فرار از این موضوع، توان سخت افزاری اش را آنقدر کاهش می دهد که از آیفون عقب می ماند. خب، این چه فناوری ای است که بعد از گذشت این همه سال، اینطور کاربران را با مشکل روبرو می نماید؟

قبول داریم که هیچ سخت افزاری از داغ شدن در امان نیست، حتی دستگاه های رده بالا. بارها پیش آمده که گوشی های ما به علت داغ شدن، نمی توانند ویدیو ضبط کند. این تجربه را با گلکسی S20 FE داشتم. این مشکل در روزهای معمولی و زیر آفتاب ملایم پیش نیامد، اما هستند گوشی هایی که حتی در دمای نه چندان زیاد هم آنقدر داغ می شوند که بعضی از عملکردشان در دسترس قرار نمی گیرد.

بعلاوه، کارت گرافیک RTX 3080 با آن فن های قدرتمندش در دماهای طبیعی دچار کاهش عملکرد می شود. CPU های رده بالای Core i9-14900K نیز با وجود خنک نماینده های پیشرفته، از کاهش عملکرد حرارتی رنج می برند. این واقعیت نشان می دهد که دستگاه های پیشرفته باید بتوانند در شرایط عادی و حتی تحت فشار نیز به خوبی کار نمایند.

گرما و داغ شدن سخت افزار باید در مراحل طراحی و فراوری مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت، مسائلی مانند کاهش عملکرد و خرابی های زودهنگام می تواند تجربه کاربری را تحت تأثیر قرار دهد. اما نمی دانیم چرا بعد از این همه سال پیشرفت، این مسائل حل نشده تکنولوژی نه تنها رفع نمی شود بلکه هر سال دارد بدتر هم می شود.

6. کرش کردن و صفحه آبی مرگ

همه کاربرانی که با کامپیوتر کار می نمایند، حتماً با مسائلی مانند کرش کردن نرم افزارها یا حتی کل سیستم عامل آشنا هستند. با هر بار کرش، یا به دسکتاپ برمی گشت یا با صفحه آبی مرگ (BSOD) روبرو می شوید که یک کد خطای تصادفی و متنی بی فایده به شما نمایش می دهد. از 20 سال پیش که کامپیوترها به شدت در میان مردم محبوب شدند تا به امروز، همچنان با صفحه آبی مرگ روبرو می شویم و کوششی هم در راستای بهبود این شرایط به وجود نیامده است.

در حالی که کامپیوترهای آن موقع ساده تر بودند و تعداد برنامه های کمتری رویشان نصب می شد، باز هم کرش اتفاق می افتاد. اما اکنون فراوانی این اتفاقات و صفحه های آبی بیشتر شده است. ما هنوز هم در بسیاری از موارد از ریشه مشکل سر در نمی آوریم و معمولاً تنها راه چاره، راه اندازی مجدد سیستم و امید به عدم تکرار مشکل است.

سخت افزار کامپیوترها شاید پیشرفته تر شده باشند، اما هیچ یک از آن ها هنوز هم آنقدر بدون مشکل نیستند که صفحه آبی مرگ را از بین ببرند. این مشکل یکی از چالش های بزرگ برای کاربران کامپیوتر و ویندزو است که تکنولوژی حتما باید پاسخی برای آن داشته باشد.

7. مسائل حل نشده تکنولوژی؛ قابلیت تعمیر دستگاه ها

در گذشته، وقتی با یک مشکل در کامپیوتر، گوشی یا سایر دستگاه های فناوری روبرو می شدیم، اصلا نگران نمی شدیم. چون هم امکان تعمیر وجود داشت و هم تعویضش آنقدر هزینه بر نبود. اگر دستگاه گارانتی داشت که چه بهتر، اگر هم نداشت، می توانستیم با مراجعه به یک موبایل فروشی، مشکل را حل کنیم. اما امروزه اصلا شرایط به شکل قبل نیست. نه تنها مسئله ای حل نشده بلکه به آن ها اضافه هم شده است.

برای مثال شما این روزها اصلا نمی توانید به سادگی گوشی موبایل خود را تعمیر کنید. هم هزینه سرسام آوری را باید بپردازید و هم امید به مثل روز اول شدن آن ندارید. چند بار شنیده اید گوشی که برای تعمیر باز شود، دیگر گوشی سابق نخواهد شد؟ چرا باید بعد از گذشت این همه سال، باز هم خرید یک گوشی بازشده برای کاربران کابوس ترسناکی باشد؟

امروزه، به جز محصولات چند برند خاص، انتظار زیادی از تعمیرپذیری یا به اصطلاح ماژولار بودن گوشی ها و لپ تاپ ها نمی توان داشت. بعلاوه، هزینه های تعمیر اغلب بسیار بالا است. حتی اگر هم قید تعمیر را بزنیم و به سراغ تعویض برویم، باز هم آنقدر هزینه دارد که پشیمان مان می نماید. تا زمانی که این حق تعمیر لوازم الکترونیکی به طور کامل به کاربران داده نشود، آن ها باید بسیار مراقب دستگاه های خود باشند.

8. کابل های استاندارد

افزایش چشمگیر تنوع کابل ها باعث شد کاربران واقعا عاصی شوند و به ستوه در بیایند. تا اینکه بالاخره شرکت ها دست به کار شده و راه چارهی برای این موضوع پیدا کردند. USB به عنوان استانداردی جهانی برای اتصال دستگاه های مختلف و لوازم جانبی به کامپیوترها معرفی گردید و به طرز قابل توجهی در این زمینه یاری نماینده ظاهر شد. اما از آن طرف افزایش تنوع دستگاه هایی که استفاده می کردیم، باعث شد که این فناوری هم شکست بخورد. در نهایت USB-C معرفی گردید تا شارژ، انتقال داده، نمایش و اتصال صوتی را یکپارچه کند؛ آن هم با کیفیت و سرعت عالی و پتانسیل خیلی بالا.

اما این تغییر باعث بروز مسائل تازهی شد؛ افزایش تنوع کابل های USB-C متناسب با احتیاجهای کاربران. مثلا کابل مخصوص انتقال داده، شارژ سریع و… که امروزه، مسائل بیشتری را برای کاربران ایجاد نموده اند تا اینکه آن ها را حل نمایند. البته می توانید بیشتر گوشی ها و لپ تاپ ها را با هر کابل USB-C به یکدیگر متصل نموده یا شارژ کنید، اما سرعت شارژ به نوع کابل، کیفیت و طول آن بستگی دارد.

حتی شارژرهای سریع USB Power Delivery (PD) هم برای رفع کردن این مسائل حل نشده تکنولوژی کافی نیستند و برای دستیابی به حدبیشتر سرعت، معمولاً به پشتیبانی PD PPS (منبع تغذیه برنامه ریزی شده) احتیاج دارید. در حال حاضر، تشخیص تفاوت های بین USB 3.0 ،USB 3.1 Gen 1 ،USB 3.1 Gen 2 ،USB 3.2 Gen 2 ،USB 3.2 Gen 1×1 ،USB 3.2 Gen 1×2 و USB 3.2 Gen 2×2 به یک معضل تبدیل شده است. به نظر می رسد حتی خواندنش هم حوصله تان را سر ببرد و شما را سردرگم کند. چه برسد بخواهید با آن ها روبرو شوید.

مسائل حل نشده تکنولوژی؛ سخن پایانی

رشد فناوری در دو دهه گذشته زندگی ما را به طرز شگفت انگیزی متحول نموده است، به طوری که تصور آن برای یک فرد متعلق به دهه 2000 سخت خواهد بود. اما چیزی که شاید برای آن شخص چندان عجیب نباشد، مسائل حل نشده تکنولوژی است که همچنان در زندگی روزمره با آن ها روبرو هستیم. بسیاری از این مسائل، نزدیک به 20 سال است که وجود دارند و هنوز حل نشده به جای مانده اند.

با وجود پیشرفت های چشمگیر در حوزه هایی مانند باتری و زیرساخت های مخابراتی، هنوز هم با چالش های عدیده ای روبه رو هستیم، مانند عدم وجود باتری هایی با عمر طولانی و مشکل اتصال همزمان به یک تماس. این نشان می دهد که فناوری علی رغم تمام دستاوردهایش، هنوز در بعضی زمینه ها به تکامل کامل نرسیده است.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مهر 1403 بروزرسانی: 10 مهر 1403 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2342

به "8 مشکل بزرگ که تکنولوژی بعد از 20 سال هنوز نتوانسته حل نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 مشکل بزرگ که تکنولوژی بعد از 20 سال هنوز نتوانسته حل نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید