خرید مک بوک یا لپتاپ ویندوزی؛ کدام برای طراحی گرافیک بهتر است؟

به گزارش مجله آی سیب، برای انجام کارهای گرافیکی باید نسبت به خرید مک بوک اقدام کنیم یا بهتر خواهد بود که یک لپتاپ ویندوزی با کیفیت را تهیه کنیم؟ در این مقاله قصد داریم مفصل به این سوال پر تکرار پاسخ دهیم.

خرید مک بوک یا لپتاپ ویندوزی؛ کدام برای طراحی گرافیک بهتر است؟

بحث بر سر این موضوع که آیا خرید مک بوک برای انجام کارهای گرافیکی بهتر است یا یک لپتاپ ویندوزی، برای سال های بسیار زیادی بین محافل بر سر این مسئله جنجال برپا بود. بسیاری از طراحان تنها از سیستم های مک به منظور انجام فعالیت های خود بهره برداری می نمایند و از سوی دیگر، کاربران بسیار زیادی به علت شخصی سازی و قابلیت ارتقا از کامپیوترهای خانگی صرفا برای طراحی های خود استفاده می نمایند. روی هم رفته، در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا برای کارهای گرافیکی باید نسبت به خرید مک بوک از خود تمایل نشان دهیم یا همچنان لپتاپ های ویندوزی برای انجام فعالیت های گرافیکی عملکرد بهتری خواهند داشت.

سخت افزار و عملکرد

طبیعتا اولین فاکتور که باید آن را هنگام خرید مک بوک در نظر بگیریم، راندمان سخت افزاری و دامنه قیمت محصول است. شما می توانید لپتاپ و مک بوک را در هر دامنه قیمت با یکدیگر آنالیز کنید.

خرید لپتاپ ویندوزی تا 50 میلیون تومان

بسیاری از کاربران کامپیوترهای خانگی، حق انتخاب های متنوعی با دامنه قیمت زیر 50 میلیون تومان دارند. در این طیف می توان لپتاپ هایی را با قطعاتی مثل رایزن 6800H، اینتل Core i5، 16 گیگابایت رم، حافظه داخلی SSD با ظرفیت 512 گیگابایت و بعلاوه کارت گرافیک اختصاصی انویدیا GeForce RTX 3050 یا کارت گرافیک AMD RX 6600 تهیه کرد.

صفحات نمایش معمولا بین لپتاپ ها از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند اما شما می توانید با این میزان بودجه، یک صفحه نمایش IPS را با گامای رنگ sRGB بخرید. این مدل صفحات نمایش کیفیت بسیار خوبی داشته اما اصلا و ابدا در حد مقایسه با صفحه نمایش Liquid Retina مک نیستند. از طرفی دیگر، صفحه نمایش های IPS معمولا از عارضه ای به نام Black Crush رنج می برند که رنگ های سیاه به طور دقیق به تصویر کشیده نمی شوند.

جدا از بحث صفحه نمایش، پردازنده Ryzen 7 مدل 6800H با قدرت بسیار خوب خود می تواند انتظاراتتان را برآورده کند. این پردازنده قادر است تمامی برنامه های طراحی گرافیکی را به راحتی اجرا کند. پردازنده Ryzen 7 مدل 6800H یک پردازنده هشت هسته ای است که به آسانی از پس وظایف روزمره و پردازش های سبک بر می آید. شما نباید انتظار دوام و ماندگاری بسیار بالایی از باتری را روی لپتاپ های ویندوزی در این دامنه قیمت داشته باشید. شما در نهایت می توانید سه الی چهار ساعت ویرایش و طراحی گرافیکی را انتظار داشته باشید.

خرید مک تا 50 میلیون تومان

با یک بودجه 50 میلیون تومان (معادل تقریبا 1000 دلار)، خرید مک بوک ایر M1 مربوط به سال 2020 میلادی یک انتخاب ایده آل به نظر می رسد. این محصول به پردازنده اپل M1 مجهز شده که هفت هسته داشته و بعلاوه به یک پردازنده گرافیکی هشت هسته ای تجهیز شده است. از طرفی دیگر، 16 گیگابایت حافظه رم و فضای ذخیره سازی تا 2 ترابایت نیز در این مدل محصول دیده می گردد.

مک بوک ها معمولا به صفحه نمایش رتینا با گامای رنگ P3 مشهور هستند. مک بوک ایر M1 سال 2020 میلادی دارای این مدل صفحه با رزولوشن 2560×1600 است. شما هنگام کار با این نوع صفحه نمایش با دقت رنگ فوق العاده بالایی روبه رو خواهید بود. اگر چه، نرخ تازه سازی تصویر صرفا 60 هرتز است که در مقایسه با لپتاپ های ویندوزی که حتی از نرخ فریم 120 هرتز بهره می برند، یک رقم مایوس نماینده به نظر می رسد.

پردازنده M1 در داخل مک بوک ها عملکردی بدون سر و صدا در انجام بیشتر فعالیت های روزمره از خود نشان می دهد. با این حال، پردازنده انحصاری اپل در برابر یک پردازنده مثل Ryzen 7 6800H عملکرد ضعیف تری داشته و برای مثال در خروجی گرفتن ویدیو نمی توان انتظار زیادی از پردازنده M1 برای سریع تحویل دادن پروژه داشت. از آنجایی که M1 به منظور بهره وری بهتر مک بوک ها روی کار آمد، عمر باتری در این مدل مک بوک ها بسیار بالاست و می توان تا 12 ساعت شارژدهی باتری را از مک بوک های مجهز به M1 انتظار داشت. به همین علت، برای طراحان گرافیکی که مدام در رفت و آمد هستند و کارهای چندان سنگینی را قرار نیست با کامپیوتر انجام دهند، می توان خرید مک را توصیه کرد.

خرید لپتاپ از 75 تا 100 میلیون تومان

با یک لپتاپ موجود در دامنه میان رده، شما می توانید پردازنده اینتل Core i7 یا پردازنده Ryzen 7 بالا رده را تهیه کنید که به مراتب قدرتمندتر از Ryzen 7 6800H تلقی می شوند. همین تفاوت قطعه موجب می گردد تا انجام کارهای طراحی و فعالیت هایی مثل رندر و خروجی گرفتن کم دردسرتر و سریع تر باشد. در این مدل لپتاپ ها حداقل 32 گیگابایت رم و یک حافظه داخلی SSD تا یک ترابایت تعبیه می گردد تا سیستم کامپیوتر سریع تر فعالیت کند.

شما می توانید بعلاوه یک کارت RX 7800 XT را هم انتظار داشته باشید. این کارت گرافیک قدرت عملکردی را بهینه تر خواهد نمود. در واقع شما قادر خواهید بود تصاویر با کیفیت 4K را سریع تر ویرایش کنید. برای سخت افزار مربوط به صفحه نمایش، یک صفحه نمایش فول اچ دی با نرخ فریم 144 هرتز یا حتی صفحه نمایش های QHD با نرخ فریم 165 هرتز می توانند تصاویر شفاف تری را انتقال دهند. در حقیقت هر میزان نرخ تازه سایز تصویر بیشتر باشد، لگ و کندی های مربوط به انجام کارهای طراحی هم کمتر خواهد بود.

لپتاپ Dell XPS 15 یک محصول بسیار مجذوب کننده در این زمینه است که از صفحه نمایش OLED از جنس IPS با رزولوشن 2560×1600 و نرخ فریم 165 هرتز بهره می برد.

خرید مک بوک از 75 تا 100 میلیون تومان

در این بخش شما می توانید نسبت به خرید مک بوک پرو 14 اینچ محصول سال 2023 اقدام کنید که به پردازنده M2 Pro مجهز شده است. این مدل پردازنده نسبت به پردازنده M1 مقداری بزرگتر و بهتر است. در هر صورت، شما قرار است با یک مک بوک فوق العاده قدرتمند روبرو شوید. پردازنده M2 Pro Chip موجود در این مک بوک عملکرد به نسبت بهتری را در مقایسه با پردازنده M1 Max از خود نشان می دهد. مک بوک پرو بعلاوه یک صفحه نمایش XDR با کیفیت لیوکئید رتینا دارد که از قابلیت ProMotion بهره می برد. پشتیبانی از این قابلیت موجب می گردد تا کاربر تجربه بهتری پیدا نموده و از طرفی شارژدهی باتری تا 17 ساعت خواهد بود.

برای آی مک تا 1300 دلار شما با محصولی مجهز به پردازنده M1 روبه رو خواهید شد که به نوعی نا امیدنماینده است. پردازنده M1 همچنان یک چیپست قدرتمند است اما نه به میزان پردازنده M2 Pro و بعلاوه پردازنده Ryzen 7 7800X که در انجام کارهای ویرایش سنگین به راحتی از سد M1 رد می شوند. چیزی که باعث می گردد آی مک M1 ارزش خرید داشته باشد، صفحه نمایش رتینا 24 اینچی 4.5K است که از True Tone و گامای رنگ P3 پشتیبانی می نماید. این دسته از عوامل باعث می شوند تا تصاویر شفاف تر و دقیق تری را ببینیم. در زمانی که این مطلب نوشته می گردد، خبری از آی مک M2 نیست اما شایعات بسیار محکمی وجود دارد مبنی بر این موضوع که شرکت اپل قرار است آی مک M2 یا یک برند نو آی مک را با پردازنده M3 در انتهای سال 2023 روانه بازار کند.

ارتقای سخت افزاری

همان طور که معین است، لپتاپ های ویندوزی را می توان خیلی راحت شخصی سازی کرد و قطعات مختلف درون آن را ارتقا بخشید. تنوع بسیار بالا در این زمینه باعث شده تا یک لپتاپ ویندوزی همواره مطابق با احتیاجهای کاربران بر اساس بودجه شان عملکرد قابل قبولی داشته باشد. لپتاپ های ویندوزی آسان تر از مک بوک ها قابل ارتقا و شخصی سازی هستند؛ چرا که اجزای سخت افزاری استاندارد لپتاپ ها به طور گسترده ای در سطح بین المللی موجود است. در عوض، اجزای مک بوک ها تنها به وسیله شرکت اپل ساخته می گردد؛ به همین علت، نمی توان به این راحتی اجزای داخلی مک بوک ها را ارتقا بخشید.

برای مثال، یک طراح می تواند یک لپتاپ یا حتی یک سیستم کامپیوتر خانگی را به آسانی برای خود نامبل کند. در واقع همین حق انتخاب های بسیار زیاد است که بسیاری از کاربرها به علت محدودیت های مک بوک نسبت به خرید محصولات اپل از خود علاقه ای نشان نمی دهند.

سازگاری نرم افزاری

در گذشته بسیاری از نرم افزارهایی مثل ادوبی، فیگما و اسکچ به طور انحصاری برای سیستم عامل مک منتشر شده اند. اگر چه، خوشبختانه فاصله ی میان سازگاری نرم افزاری بین دو سیستم عامل ویندوز و مک بسته شده و در حال حاضر، بسیاری از ابزارهای طراحی برای هر دو نوع سیستم عامل منتشر می شوند. بنابراین، شما نباید از این بابت چندان نگران باشید که آیا نرم افزارهای طراحی گرافیکی به وسیله سیستم عامل های مک یا ویندوز پشتیبانی می شوند یا خیر. توسعه دهندگان از همان ابتدا به فکر انتشار نرم افزارها روی هر دو پلتفرم هستند.

پشتیبانی یکی دیگر از مولفه های پر اهمیت در انتخاب مک یا لپتاپ ویندوزی به شمار می رود. اپل از گذشته تا به امروز برای مک بوک های قدیمی خود هم حتی قابلیت پشتیبانی را لحاظ نموده و بعلاوه بسته های به روز رسانی نو حتی برای محصولات گذشته هم منتشر می شوند. Rosetta 2 به خصوص تضمین می نماید که نرم افزار طراحی گرافیکی شما با لیستی از مک بوک های قدیمی تر سازگار باشد و به نوعی شکاف بین مک های سیلیکونی اینتل و اپل را پر می نماید. هر چند، باید انتظار افت عملکرد در حد بسیار کمی را انتظار داشت. بنابراین، خیلی مهم است که این موضوع را آنالیز کنیم آیا نسخه های سیلیکون اپل برای این برنامه به منظور برترین عملکرد و سازگاری موجود است یا خیر.

لپتاپ های ویندوز معمولا چرخه های پشتیبانی گسترده تر و بلندمدت تری را از لحاظ نرم افزاری دارند. بازار متنوع لپتاپ های ویندوزی و آسانی در ارتقای سیستم بعلاوه به این معناست که شما می توانید با ارتقای سخت افزار لپتاپ خود، حداقل سیستم مورد احتیاج را برای نرم افزارهای قدرتمند آینده فراهم کنید.

تجربه کاربری

در بحث سازگاری دستگاه، لپتاپ های ویندوزی نسبت به مک بوک ها امتیاز بیشتری دارند. لپتاپ ها می توانند به همراه دستگاه های متنوع دیگر نظیر گوشی های هوشمند اندروید و تبلت مورد استفاده قرار گیرند. مک بوک ها از سمت دیگر تنها با دستگاه های شرکت اپل سازگار هستند. شرکت اپل هم اغلب از فناوری های اختصاصی استفاده می نماید تا اکو سیستم خود را به هر نحوی که شده تقویت کند.

با تمام این تفاسیر، تجربه کاربری مک بوک یک مدل تجربه یکپارچه محسوب می گردد و گردش کاری یکپارچه با محصولات اپل به شدت برای بیشتر افراد لذتبخش خواهد بود. از طرفی دیگر، با محبوبیت روز افزون قابلیت ذخیره سازی اطلاعات ابری و همکاری در بیشتر برنامه ها نظیر ادوبی کلاد، کاربر می تواند روند کار را در چند سیستم کامپیوتر به راحتی ادامه دهد. علاوه بر این موضوع، به اشتراک گذاری فایل در چند پلتفرم به وسیله محصولات اپل خیلی راحت انجام می پذیرد. به همین علت طراحان می توانند خیلی راحت در هر فضا و مکانی به طراحی گرافیکی کارهای خود مشغول شوند.

انتخاب درست برای ماجراجویی نو

با ارائه این دسته از اطلاعات، احتمالا شما راحت تر می توانید در حال حاضر یک محصول را برای طراحی گرافیکی انتخاب کنید. با این حال به طور خلاصه و جمع بندی باید به این مسئله اشاره کنیم که اگر شما یک کامپیوتر را ترجیح می دهید که آزادی عمل شما را سلب ننموده و بتوان خیلی راحت اجزای آن را ارتقا بخشید، پس بهتر است نسبت به خرید لپتاپ ویندوزی اقدام کنید. در غیر این صورت، اگر جنبه امنیتی و حفظ حریم خصوصی برای شما اهمیت داشته و از طرفی دیگر دلتان می خواهد سیستم کامپیوتر را با سایر ابزارهای شرکت اپل متصل کنید، پس برترین انتخاب برای شما مک بوک خواهد بود.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 آبان 1402 بروزرسانی: 11 آبان 1402 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2312

به "خرید مک بوک یا لپتاپ ویندوزی؛ کدام برای طراحی گرافیک بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید مک بوک یا لپتاپ ویندوزی؛ کدام برای طراحی گرافیک بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید