اوباما به دنبال بهبود روابط هند و پاکستان قبل از سفر رئیس جمهور چین به اسلام آباد است

به گزارش مجله آی سیب، خبرنگاران: رئیس جمهور آمریکا در حالی برای بهبود روابط هند و پاکستان کوشش می نماید که پس از انتخابات مجلس ایالتی دهلی نو، حزب حاکم هند تضعیف شده و وزیر امور خارجه چین نیز با دیدار از پاکستان بازی سیاسی منطقه را تغییر خواهد داد.

اوباما به دنبال بهبود روابط هند و پاکستان قبل از سفر رئیس جمهور چین به اسلام آباد است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزهای گذشته به نوشته روزنامه دیلی پاکستان، برای دولت اسلام آباد با اهمیت بوده زیرا علاوه بر شروع مذاکرات استراتژیک چین با این کشور، در گام نخست رئیس جمهور آمریکا و پس از آن نخست وزیر هند نیز با نواز شریف تماس تلفنی برقرار کردند.

نخست وزیر پاکستان روز های گذشته در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهور آمریکا گفته بود که دهلی نو صلاحیت عضویت در شورای امنیت سازمان ملل را به دلیل نقض پیمان های این سازمان در مورد مسئله کشمیر ندارد در حالی که اوباما خواهان از سرگیری مذاکرات دهلی نو - اسلام آباد در این تماس تلفنی شده است.

اوباما پیش از این در کنفرانس سازمان ملل در نیویورک در سپتامبر سال 2014 میلادی ملاقات نخست وزیر پاکستان را رد کرد و ملاقات با مودی را در اولویت قرار داد.

یاد آوری می گردد که پس از عدم موفقیت کوشش های دولت پاکستان برای دیدار نخست وزیر این کشور با باراک اوباما، نواز شریف با جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در حاشیه شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفت وگو نموده بود.

اوباما نخستین رئیس جمهور آمریکا است که در مدت حکومت خود از دهلی نو دو بار بازدید نموده در حالی که برای اسلام آباد کمترین اهمیت را قائل شده است.

رئیس جمهور آمریکا قبل از این نیز با نخست وزیر پاکستان تماس های تلفنی برقرار نموده بود اما این نخستین بار است که نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز پس از گفت وگو با اوباما، با نواز شریف نخست وزیر پاکستان نیز ارتباط تلفنی برقرار کرد.

نخست وزیر هند در تماس تلفنی آدینه گذشته با نخست وزیر پاکستان، برای از سرگیری مذاکرات دوجانبه ضمن ابراز آمادگی، از سفر وزیر امورخارجه این کشور به اسلام آباد اطلاع داد.

نخست وزیر هند سال گذشته میلادی پس از ملاقات دیپلمات های پاکستانی در دهلی نو، مذاکرات دو کشور هند و پاکستان را متوقف کرد و همچنین ملاقات نخست وزیران این دو کشور در کنفرانس همکاری کشورهای جنوب آسیا (سارک) نیز صورت نگرفت.

به نظر دیلی پاکستان، این نخست وزیر هند بود که از 9 ماه گذشته به این طرف درگیری نیروهای امنیتی دو کشور را افزایش داد و اکنون با نوازشریف تماس تلفنی برقرار نموده است.

کارشناسان مسائل سیاسی پاکستان بر این باورند که نخست وزیر هند پس از روی کار آمدن سیاست مخالفت با پاکستان را دنبال می نماید.

آنها می گویند که سیاست بین المللی همیشه بازی با منافع است و قدرتمندان بدنبال سرکوبی کشورهای ضعیف هستند حتی از قتل و عام مردم بی گناه نیز ابایی ندارند.

به نظر این کارشناسان، سیاست جهانی تنها قانون قدرت را می شناسد.

حال اگر این سخنان درست نیست، پس چرای اوباما و مودی اکنون پس از ایجاد مسائل فراوان به یاد پاکستان افتاده اند.

به نظر می رسد که رئیس جمهور آمریکا بدنبال بهبود روابط دو کشور هند و پاکستان قبل از بازدید رئیس جمهور چین است تا دولت هند طی بازدید وی مورد تمرکز قرار نگیرد.

این درحالی است که وزیر امور خارجه چین نیز در بازدید خود از پاکستان موضع کنونی اسلام آباد در رابطه با افغانستان را تایید نموده است.

به نوشته دیلی پاکستان، آمریکا در حال خروج از افغانستان است و دهلی نو نیز خواهان نقش بیشتر در این کشور، بنابراین واشنگتن نیز از آن حمایت می نماید. اما اکنون وزیر امور خارجه چین بازی را تغییر داده و مودی نیز می داند که سیاست خود در هند را باید تغییر دهد در غیر اینصورت از حمایت مردم این کشور نیز محروم خواهد شد.

بازدید رئیس جمهور آمریکا از هند باعث موفقیت سیاسی این کشور نبوده و نخست وزیر پاکستان نیز این موضوع را متوجه شده است.

دولت هند در سطح بین المللی نیز باتوجه به ادامه درگیری مرزی با پاکستان مورد استقبال واقع نشده و از سوی دیگر، رئیس ستاد ارتش پاکستان نیز شواهد مستندی در رابطه با نقش دهلی نو در عملیات های تروریستی کشورش را در اختیار واشنگتن گذاشته است.

همچنین ارتش پاکستان روزهای گذشته دهلی نو را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان و عملیات تروریستی در ایالت بلوچستان این کشور متهم نموده اما نخست وزیر هند هیچ واکنشی به بیاینه سخنگوی ارتش پاکستان مانند گذشته ابراز نکرد.

نخست وزیر هند در هفته جاری به بهانه برگزاری جام جهانی کریکت با نخست وزیر پاکستان تلفنی گفت وگو نموده است.

نارندرا مودی پس از تماس تلفنی به نواز شریف در توییتر شخصی خود بیان کرد که وی علاوه بر نخست وزیر پاکستان با رهبران اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا (سارک) از جمله اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، شیخ حسینه واجد نخست وزیر بنگلادش و مایتر یپالا سیری سنا رئیس جمهور سریلانکا نیز به منظور آرزوی موفقیت در جام جهانی کریکت با آن ها تماس تلفنی برقرار نموده است.

موقعیت نارندرا مودی نخست وزیر هند در این کشور را می توان با موقعیت نواز شریف نخست وزیر پاکستان در این کشور مقایسه کرد.

نخست وزیر پاکستان از آگوست سال گذشته میلادی با تظاهرات و تحصن حزب تحریک انصاف به رهبری عمران خان روبرو شده بود که چالشی بزرگی برای حزب حاکم این کشور بود.

حزب تحریک انصاف پاکستان در 14 آگوست سال گذشته در روز اسقلال پاکستان تحصن ضد دولتی برای تقلب در انتخابات سال 2013 میلادی در اسلام آباد پایتخت این کشور شروع کرد و پس از 126 روز به خاطر حادثه مدرسه غیرانتفاعی ارتش در شهر پیشاور سرانجام داد.

همچنین انتخابات دهلی نو نیز نخست وزیر هند را در موقعیتی که نواز شریف مدتی پیش قرار گرفته بود قرار داده است.

به نظر دیلی پاکستان، نواز شریف شانس آورد که تظاهرات حزب تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان سرانجام یافت و حیات سیاسی نخست وزیر نیز نجات یافت اما حزب عام آدمی هند به رهبری آرویند کجریوال که روزهای گذشته بعنوان سروزیر ایالت دهلی نو پایتخت این کشور اکثریت آرا را بدست آورد مانند حزب تحریک انصاف پاکستان مرتکب اشتباه شوند و سیاست های مودی نیز در این کشور ادامه یابد.

آرویند کجریوال رهبر حزب عام آدمی و سروزیر کنونی دهلی نو هفته گذشته در انتخابات مجلس ایالتی دهلی با کسب 62 کرسی از 70 کرسی در مجلس این ایالت احزاب حاکم و کنگره را شکست داد.

این در حالی است که مقامات حزب عام آدمی هند می دانند که اکنون نبض سیاسی نخست وزیر این کشور در دست آنها است.

با این حال، به نظر می رسد که نارندرا مودی نخست وزیر هند با تضعیف شدن در سیاست داخلی این کشور، توانایی مقاومت در سیاست خارجی را نخواهد داشت و این نیز طبیعی است که مودی همزمان با دو جبهه مبارزه نکند.

ع

منبع: تسنیم
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 547

به "اوباما به دنبال بهبود روابط هند و پاکستان قبل از سفر رئیس جمهور چین به اسلام آباد است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوباما به دنبال بهبود روابط هند و پاکستان قبل از سفر رئیس جمهور چین به اسلام آباد است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید