بیش از 80 درصد مردم زیر قول خود می زنند، دچار خودمقدس پنداری هستیم

به گزارش مجله آی سیب، خبرنگاران/خراسان رضوی عضو هیئت علمی گروه اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: براساس یک پژوهش عنوان شده است که حدود 80.2 درصد مردم زیر قول خود می زنند.

بیش از 80 درصد مردم زیر قول خود می زنند، دچار خودمقدس پنداری هستیم

حسین اکبری، امروز، 7 دی ماه، در پیش همایش اخلاق و فرهنگ شهروندی با تاکید بر منشور حقوق و مسئولیت های شهرنشینی شهر مشهد که در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید، اظهار کرد: زیست بوم شهری در سه بُعد کالبد، شهروندان و مقررات شهری تقسیم بندی شده است. هر کدام از این مسائل حوزه های خاص پژوهشی خود را دارند.

وی ادامه داد: نسبت به شهروندان در این سال ها مطالعات زیادی اجرا شده است. موضوعی که در این سال ها مورد ارزیابی قرار نگرفته است، نگرش شهروندان نسبت به یک دیگر است.

عضو هیئت علمی گروه اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه ادبیات موضوعی به ما می گوید که کنشگران اجتماعی به چه شکل عمل می نمایند، مطرح نمود: از موضوعات دیگر در این حوزه، نگرش منفی نسبت به ویژگی های سایر شهروندان است. این مسئله به عنوان زیرساخت اجتماعی بسیار مهم در فرآیندهای اجتماعی است.

اکبری اعلام کرد: براساس چند مطالعه که در سطح ملی و استان خراسان رضوی اجرا شده است، این سوال ایجاد شده است که چرا شهروندان ما رویکرد منفی نسبت به یک دیگر دارند؟ یا چرا نگرش منفی نسبت به ویژگی های سایر شهروندان وجود دارد؟ هیچ مطالعه در زمینه علت یابی این مسئله اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: در سال 94، براساس پژوهش میدانی اجرا شده، ویژگی انصاف، امانت داری و گذشت به میزان کمی در مردم وجود دارد. ویژگی منفی مانند دروغ گویی به میزان زیادی در مردم وجود دارد. شرایط ویژگی اخلاقی منفی در کشور به ویژه در خراسان حاد است. شکاف زیادی در ادارک اطراف نسبت به ویژگی های مثبت و منفی ما وجود دارد.

عضو هیئت علمی گروه اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ویژگی اخلاقی منفی در کل کشور حدود 60 درصد است. براساس پژوهش دیگر، عنوان شده است که حدود 80.2 درصد، مردم زیر قول خود می زنند.

اکبری مطرح نمود: براساس مطالعاتی که از دانشجویان فردوسی اجرا شده است، از دانشجویان پرسیده شده که شما چقدر ویژگی منفی یا مثبت دارید و درصد زیادی از دانشجویان به خود ویژگی مثبت بالایی داده اند. این افراد خود را عاری از ویژگی های منفی می دانند. تفاوت های زیادی از ارزیابی بین خودِ فرد و دیگران وجود دارد. من اسم این دوگانه را خودمقدس پنداری نامیده ام. این ویژگی خاصی است که در کشور ما وجود دارد. باید روی این موضوع متمرکز شویم که چرا مردم نسبت به یک دیگر رویکرد منفی دارند؟

در ادامه این مراسم، سیدحسین بحرینی استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: چرا انسان شهرنشین شد؟ در شهر زندگی کردن، امتیازات، حقوق، وظایف را به ارمغان می آورد. زندگی اجتماعی با توجه به عرفی که در جامعه حاکم است، امتیازات و حقوقی دارد.

وی اضافه کرد: انقلاب صنعتی همه چیز را تغییر داد و امکانات رفاهی را در جوامع به وجود آورد. در اجتماع و اعتراضی، پرچم ایران در زمین می افتد و هیچ کس آن را برنمی دارد و زیر پا می ماند.

این استاد دانشگاه تهران مطرح نمود: ما حساسیت های خود را نسبت به موضوعات شهری از دست داده ایم. دود و پالایشگاه را می بینیم اما از آن ها رد می شویم. عدم حساسیت به محیط زیست را در همه جا می بینیم. درخت های سالم بریده می شوند و در کنار آن ساختمان ساخته می گردد. چَرای بی حساب و کتاب، پوشش محیط زیستی را از بین می برد و حساسیت هیچ کس برانگیخته نمی گردد. این موضوعات در همه جا اتفاق می افتد.

بحرینی اعلام کرد: عدم حساسیت نسبت به منابع طبیعی سبب خشک شدن زاینده رود می گردد. عدم حساسیت نسبت به هنر و تاریخ در یکی از شهرهای تاریخی ایران، سبب آتش در مکان تاریخی می گردد. از این قبیل می توان برشمرد: عدم حساسیت نسبت به سوداگری و بورس بازی؛ به بهداشت محیط؛ به تخصیص فضا در الگوی رفتاری؛ به قوانین و مقررات؛ به معماری بومی؛ به مصرف گرایی؛ به ارزش های بومی؛ به صداقت در فراوری علم و عدم حساسیت نسبت به مستندسازی.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 688

به "بیش از 80 درصد مردم زیر قول خود می زنند، دچار خودمقدس پنداری هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 80 درصد مردم زیر قول خود می زنند، دچار خودمقدس پنداری هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید