تخت فولاد، قدیمی ترین قبرستان ایران در اصفهان

به گزارش مجله آی سیب، روایتی وجود دارد که بیان می نماید قبر یکی از پیامبران کلیمی به نام یوشع نبی در این قبرستان وجود دارد. اما چه نکته ای در این قبرستان وجود دارد که آن را عجیب نموده است و چرا نام آن تخت فولاد است؟

تخت فولاد، قدیمی ترین قبرستان ایران در اصفهان

دلیل نامگذاری این گورستان به تخت فولاد، روایت های گوناگونی دارد که برای بعضی سندهای محکمی در دست نیست از جمله آن که در اوایل قرن پنجم، در ری پسر پولاد، از اتباع بُوَیهیان (آل بویه)، بنای نافرمانی گذاشت که باعث شد تولیت اصفهان را به او بدهند و روایت است که تخت فولاد منسوب به پدر او بوده که تخته سنگی ساخته بود و بر روی آن می نشست. محل این سنگ و قبر فولاد در غرب غسال خانه ای قرار داشت که در سال 1366 شمسی به منظور ایجاد میدان میوه ویران شد.

در کتاب نصف دنیا فی تعریف الاصفهان آمده است که در لسان الارض، قبری موجود است که به قبر یوشع نبی معروفیت دارد. در واقع وجود این قبر هم در ناحیه لسان الارض قدمت این منطقه را به پیش از اسلام باز می گرداند. تا قبل از صفویان این منطقه مکانی برای اجتماع دراویش بوده و خانقاهی هم در آن احداث نموده بودند که به نام آرامگاه بابا رکن الدین شناخته می شد. در زمان صفویه در کنار این قبرستان، کاروانسرایی احداث شد که آخرین منزلگاه کاروان هایی بوده که از جنوب وارد اصفهان می شده اند. از این کاروانسرا هنوز هم آثاری وجود دارد.

در دوران صفویه این قبرستان یک قبرستان اختصاصی تلقی می شده و تنها بزرگان مملکتی در آن به خاک سپرده می شدند. در سال 1363 دفن اموات، به غیر از شهدای جنگ ایران و عراق، در این قبرستان متوقف و به قبرستان تازه شهر به نام باغ رضوان منتقل شد.

و

منبع: گردشبان
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1768

به "تخت فولاد، قدیمی ترین قبرستان ایران در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت فولاد، قدیمی ترین قبرستان ایران در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید