تمام دلخوشی های مستاجران در سال 1400

به گزارش مجله آی سیب، تسهیلات ودیعه مسکن یا وام مستاجران که پارسال به جهان آمد و قدم به ادبیات اقتصادی و اجتماعی ایران گذاشت امسال تنوع بیشتری پیدا کرده است. این مورد در قانون بودجه 1400 به طور دقیق شرح داده شده و رقم آن بین 100 تا 200میلیون تومان است. البته قبل از اینکه برای دریافت وام دست به کار شوید باید این نکته را بدانید که شیوه نامه پرداخت هنوز تعیین نیست و اگر برای دریافت این وام ها به بانک بروید دست خالی برمی شد. پس فعلا فقط برای کمی دلگرمی ماجرا را پیگیری می کنیم.

تمام دلخوشی های مستاجران در سال 1400

روزنامه هفت صبح در ادامه نوشت: کنندگان مجلس قانون پرداخت تسهیلات مستاجران که از سال گذشته و پس از شیوع کرونا پرداخت آن آغاز شده را روی میز تشریح باز کرده اند. به این ترتیب برای خانوار ها با تعداد فرزندان مختلف، رقم وام متفاوت است. گروه های خاص مثل اعضای هیات علمی، بازنشستگان نیرو های نظامی و بخشی از خانوار های درگیر کرونا مشمول دریافت این وام می شوند. اولین وام بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به اعضای فاقد مسکن هیات علمی دانشگاه ها پرداخت می شود.

این گروه تا سقف 200میلیون تومان وام ودیعه مسکن می گیرند که بازپرداختش پنج ساله با نرخ سود 18درصد خواهد بود. خانوار های فاقد مسکن در صورت تولد فرزند سوم به بعد هم می توانند امسال به بانک مراجعه کنند و درخواست بدهند تا وامی با سقف 150میلیون تومان برای اجاره خانه دریافت کنند. بازپرداخت این وام براساس قانون بودجه امسال 20ساله است. در قانون بودجه امسال وام ودیعه مسکن دیگر با عنوان وام قرض الحسنه ودیعه مسکن برای خانوار های دارای دو فرزند و فاقد مسکن تا سقف 200میلیون تومان در نظر گرفته شده است. هر یک از زوج ها 100میلیون وام می گیرند و بازپرداخت آن 10ساله انجام خواهد شد.

چهارمین وام ودیعه مسکن به خانوار های دارای یک فرزند و فاقد مسکن تعلق دارد؛ این گروه می توانند تا سقف 160میلیون تومان که برای هریک از زوج ها معادل 80میلیون تومان است وام بگیرند و آن را پس از 10سال تسویه کنند. یک وام قرض الحسنه ودیعه مسکن 100میلیون تومانی هم برای خانواده های بدون فرزند در نظر گرفته شده که بازپرداخت آن هم مثل بقیه 10ساله خواهد بود.

یک وام قرض الحسنه ودیعه مسکن 100میلیون تومانی هم برای کارکنان و بازنشستگان نیرو های مسلح شامل ناجا، ارتش، سپاه و ودجا با بازپرداخت 10 ساله در نظر گرفته شده است. در آخر خانوار های فاقد مسکن که در اثر شرایط کرونایی، امکان جابه جایی ندارند هم بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا می توانند درخواست وام تسهیلات مسکن بدهند.

پیش بینی زمان پرداخت تسهیلات مستاجران

تسهیلات مستاجران سال گذشته متولد شد. خرداد سال پیش اعلام شد مستاجران می توانند در تهران تا سقف 50میلیون، در کلانشهر ها تا 30میلیون و در شهر های کوچک تا 15میلیون تومان وام بگیرند تا پول پیش خانه شان را جور کنند. آمار های رسمی نشان می دهد از آن زمان تعداد 920هزار تقاضا به صورت پیامک ثبت شد، 805هزار نفر مشمول دریافت وام شناخته شدند، اما فقط 337هزار نفر حاضر شدند ماجرا را پیگیری کنند.

231هزار نفر تشکیل پفراینده دادند و در نهایت 214هزار نفر پیروز شدند وام مستاجران را دریافت کنند. محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در گفت وگویی اعلام کرده مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا امسال هم اعتبار دارد و به احتمال زیاد در خرداد یا تیرماه امسال فرایند ثبت نام و درخواست ها آغاز می شود.

مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا می گوید امسال قرار است به خانواده هایی که فرزند سوم به بعد را در سال گذشته به دنیا آورده یا امسال به دنیا می آورند وام تعلق بگیرد. اعتبار درنظر گرفته شده برای این بخش 900میلیارد تومان خواهد بود که به طور متوسط به هر خانواده 150میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن تعلق خواهد گرفت. با جمع و تقسیم می توان گفت شش هزار خانوار شامل دریافت وام می شوند. نگاهی به آمار ها نشان می دهد 80هزار خانوار دارای سه فرزند و بالاتر فاقد مسکن در کشور وجود دارند، اما 7.5درصد آن ها مشمول مصوبه ها و قانون بودجه به حساب می آیند.

قانون بودجه 1400 پرداخت وام مستاجران را تنها به خانوار هایی با تعداد سه فرزند و بیشتر محدود نمی کند و می گوید به خانوار های دارای دو فرزند، یک فرزند و حتی بدون فرزند هم امسال وام ودیعه مسکن تعلق خواهد گرفت. با توجه به وعده وزیر راه و مسکن باید تا خرداد یا تیرماه صبر کنیم و بعد از آن دقیق تر درباره نحوه پرداخت تسهیلات مستاجران حرف بزنیم.

منبع: فرارو
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1635

به "تمام دلخوشی های مستاجران در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمام دلخوشی های مستاجران در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید