توسعه روابط اقتصاد و گردشگری بین بولیوی و نیکاراگوئه و شهر جهانی یزد

به گزارش مجله آی سیب، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، توسعه روابط اقتصاد و گردشگری بین بولیوی و نیکاراگوئه و شهر جهانی یزد صورت می گیرد.

توسعه روابط اقتصاد و گردشگری بین بولیوی و نیکاراگوئه و شهر جهانی یزد

سفرای نیکاراگوئه و بولیوی سفری چهار روزه به یزد داشتند؛ سفری که محور آن توسعه روابط دو جانبه این دو ملیت با شهر جهانی یزد و تکیه بر اقتصاد و گردشگری بود.

در اولین روز سفر که هم زمان با رویداد سیاسی تجمع 13 آبان بود، دو سفیر در این رویداد ملی شرکت کردند و پس از آن نشست های تخصصی شروع شد. برگزاری نشستی سیاسی با رویکرد انتقال بعضی از پیغام های دانشجویی، جز اولین برنامه های این سفر بود اما پس از آن، نشستی با موضوع گردشگری در هتل داد یزد برگزار گردید.

در این نشست که با حضور سیدمصطفی فاطمی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و محمدمهدی رجایی فر نائب رئیس دفاتر خدمات مسافرتی استان یزد برگزار گردید، ظرفیت های گردشگری یزد، برقراری پروازهای بین المللی خصوصاً مشترک میان یزد و بولیوی، تعریف تورهای تخصصی و برنامه هایی برای معرفی این دو کشور مورد بحث و گفتمان نهاده شد.

برگزاری جلسات مجازی با هدف تقویت رابطه هر دو کشور با یزد نیز از نتابج این نشست بود، البته در بخشی از نشست هم مقرر شد تا ظرف بازه زمانی سه تا شش ماه آینده ظرفیت های گردشگری متقابلاً احصا شده و به مسئولان مربوطه ارجاع داده گردد.

بازدید از مسجد جامع یزد، آتشکده یزد، بافت تاریخی و خانه های سنتی، موزه آب، قنات زارچ و باغ دولت آباد و بعلاوه آشنایی و معرفی و بازدید از فناوری ساخت بادگیر و المان بادگیر و جایگاه آن جز برنامه های تعیین گردشگری در سفر این سفرا بود.

در سومین روز از این سفر، ضمن دیداری مشترک با استاندار یزد و تاکید بر توسعه روابط مشترک و استقبال از آنها، نشستی مابین متولیان دانشگاه و سفرا برگزار گردید که توسعه روابط علمی و پژوهشی بین یزد و کشورهای هدف، انتقال دانش و اساتید و برگزاری دوره ها و کارگاه های مشترک مورد تاکید نهاده شد و سپس در سرانجام این نشست، سفرا برای ادای احترام به شهدای دانشگاه حاضر شدند.

عصر همان روز نشستی مابین سفر و شورای شهر برگزار گردید که غلامحسین دشتی رئیس شورای شهر یزد مهمترین ظرفیت های یزد را شامل زندگی مسالمت آمیز ادیان الهی، زندگی مسالمت آمیز با طبیعت، بافت منحصر به فرد تاریخی و معماری اصیل ایرانی اسلامی، فرهنگ و سنت های بومی بیان کرد.

در این نشست، رئیس شورای شهر یزد با ارائه پیشنهاد خواهرخواندگی بین یزد و دو کشور نامبرده و پیگیری آن به وسیله وزارت امور خارجه تداوم این رابطه مشترک را پیشنهاد کرد.

در روز سرانجامی این سفر، دیداری با محور توسعه روابط مالی در اتاق بازرگانی شکل گرفت که شناسایی پتانسیل های مالی مشترک، تعامل و توسعه همکاری های مشترک مالی مورد تاکید دوطرف نهاده شد.

محمدرضا قمی رئیس اتاق بازرگانی یزد نیز با بیان کردن ظرفیت های معدنی منحصر بفرد یزد مانند سنگ آهن و چادرملو، سرب و روی و چغارت و اورانیوم و صنایعی مانند کاشی، منسوجات، سرامیک و فرش های ماشینی در کنار پتانسیل های گردشگری و صنایع دستی ابراز تمایل کرد که این روابط می تواند تداوم داشته باشد.

وی ابراز علاقه کرد که یزد بتواند در مورد معادن و صنایع با این دو کشور روابط مشترکی داشته باشد و در مورد صادرات و واردات و سرمایه گذاری های موضوعی نیز همکاری نمایند.

رئیس کمیسیون صادرات نیز به ظرفیت طیور و دامداری یزد و بعلاوه کشاورزی و کشت های گلخانه ای و محصولاتی مانند پسته نیز اشاره نمود و به ظرفیت هایی مانند فولاد یزد اشاره نمود.

سفیر نیکاراگوئه نیز نسبت به سرمایه گذاری و همکاری درخصوص واردات آهن و فولاد یزد به این کشور ابراز تمایل کرد و در مورد همکاری های مشترک باهم به گفتمان نشستند.

این سفر چهار روزه که به وسیله انجمن اسلامی دانشگاه یزد برنامه ریزی شده بود، با هدف تداوم این روابط هدفمند در یزد به سرانجام رسید و مقرر شد تا این داستان با هدف نتیجه بخشی و دستارودهای مالی مثبت ادامه داشته باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1928

به "توسعه روابط اقتصاد و گردشگری بین بولیوی و نیکاراگوئه و شهر جهانی یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه روابط اقتصاد و گردشگری بین بولیوی و نیکاراگوئه و شهر جهانی یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید