ثروتی که سه سال پرسپولیس از آن بی خبر بود!

به گزارش مجله آی سیب، محمد قراگزلو،با وجود اینکه باشگاه پرسپولیس ظاهراً دو ورزشگاه مجهز، استاندارد، شیک با کامل ترین امکانات در اختیار دارد اما همچنان از معضل نداشتن زمین چمن مناسب برای اجرای تمریناتش رنج می برد.

ثروتی که سه سال پرسپولیس از آن بی خبر بود!

گابریل کالدرون در ملاقات اخیرش با مدیرعامل باشگاه پرسپولیس صراحتاً از نداشتن زمین تمرین مناسب با چمن استاندارد گلایه کرده و انصاری فرد هم قول داده این مشکل را مدیریت کند اما به نظر می رسد هر اتفاقی که در این خصوص رخ دهد مسکن موقتی است و مشخص نیست چرا پرسپولیس یک زمین چمن استاندارد و باکیفیت در اختیار ندارد.

چمن ورزشگاه شهید درفشی فر بیش از دو سال بلاتکلیف بود و سر آخر چمن مصنوعی شده و به بخش خصوصی اجازه داده شد تا تیم پرسپولیس نتواند از امکانات فوق العاده کامل این مجموعه استفاده کند. با این حال از آنجایی که باشگاه از چهار سال قبل ورزشگاه شهید کاظمی را در اختیار گرفته بود به نظر نمی رسید معضلی از این بابت داشته باشد ولی کم کم مسائل از راه رسید.

فصل قبل و حتی قبل تر از آن مدیران باشگاه پرسپولیس با مدیریت مجموعه شهید کاظمی و پیمانکار چمن این مجموعه چالش داشتند و هر از گاهی اعلام می شد چمن این مجموعه نیاز به هوادهی دارد. همین مسأله باعث می شد تمرینات پرسپولیس برای چند روز به زمین های دیگری منتقل شود. این اتفاق امسال هم اتفاق افتاده اما به فاصله کمتر از یک ماه تکرار شده که کمی نگران کننده به نظر می رسد.

پرسپولیس تمرینات پیش فصل خود را از روز 5 تیرماه در این مجموعه آغاز کرد. بعد از دو هفته تمرین تیم تحت هدایت کالدرون از 20 تیرماه تا 28 تیر در اردوی ترکیه تمرین کرد و از 31 تیر دوباره در مجموعه شهید کاظمی استارت زد. تمرینات سرخ ها سه هفته ادامه پیدا کرد تا روز 21 مرداد که سرخ ها به مجموعه خیریه عمل رفتند.

این مجموعه به خاطر نداشتن امکانات کافی مورد قبول کالدرون قرار نگرفت و بازی محبت آمیز سرخ ها در آن مقطع نیز در ورزشگاه کارگران برگزار گشت. تمرینات پرسپولیس تا اول شهریور در ورزشگاه خیریه عمل برگزار گشت اما بعد از حدود ده روز دوری از کمپ سرخ ها، تیم پرسپولیس دوباره به ورزشگاه شهید کاظمی برگشت.دور جدید تمرینات پرسپولیس از 3 شهریور آغاز شد و با وقفه ای دو سه روزه ادامه یافته و قرار است تا 24 مرداد یعنی قبل از بازی با صنعت نفت آبادان در این ورزشگاه ادامه داشته باشد. در واقع به نظر می رسید پرسپولیس دوباره سه هفته در این زمین تمرین کرده و برای سومین مقطع احتمالاً چیزی حدود ده روز دور از این زمین تمرین خواهد بود.

سیاست باشگاه برای داشتن زمین در زمستان

مهندس اصغر بیگی مسئول شرکت پیمانکار چمن ورزشگاه شهدی کاظمی اما توضیح می دهد: سیاست باشگاه حفظ زمین برای فصل زمستان است. با توجه به تمرینات و بازی هایی که در این زمین برگزار می شود باید میزان بهره برداری با شرایط زمین همخوانی داشته باشد.در خیلی از ایام صبح و بعد از ظهر در این زمین تمرین برگزار گشته. همچنین تقریباً هر هفته بازی هایی در این زمین برگزار گشته که هر بازی به اندازه چهار جلسه تمرین به زمین چمن فشار وارد می کند. از این جهت است که زمین فرجه ای برای بازسازی پیدا نمی کند.

اصغربیگی ادامه می دهد: زمانی که آقای انصاری فرد به مجموعه شهید کاظمی آمد خوشبختانه شرایط را پذیرفتند. ایشان گفتند با توجه به اینکه تمرینات بسیار زیادی در این زمین برگزار گشته اما باورم نمی شود این زمین چنین شرایطی داشته باشد. با این حال من گفتم اگر می خواهیم شرایط زمین خوب باشد باید یک زمین دیگر زیر سر داشته باشیم تا در زمستان به مشکل نخوریم. همانطور که می دانید در زمستان زمین چمن برای تمرین پیدا نمی شود اما وقتی خودمان زمین داشته باشیم مسئله ای نداریم. الان هم زمین پژوهشگاه را گرفته اند هر چند قرار شده دو سه جلسه در هفته در زمین شهید کاظمی تمرین برگزار شود.

پیمانکار چمن مجموعه شهید کاظمی می گوید: با قاطعیت می توانم بگویم این زمین چمن بهترین زمین تمرینی کل ایران است. من 18 سال پیش زمین چمن ورزشگاه شهر قدس را کاشتم که هنوز کشت نشده. آن زمان ده سال زمین چمن را گارانتی کردم و الان هر کس می بیند می گوید زمین چمن مصنوعی است؟ من به مدیران باشگاه پرسپولیس هم گفته ام چنانچه با دانشی که ما در اختیار داریم کار کنید و ما حضور پیدا کنیم این چمن را 20 سال گارانتی می کنم.

ثروتی که پرسپولیس از آن خبر نداشت

اصغربیگی واژه هوادهی را برای چمن مجموعه شهید کاظمی رد می کند: این واژه مربوط به سیستم آبیاری 40 سال قبل است که فواره های گردان زمین را آبیاری می کردند. الان سیستم آبیاری ورزشگاه شهید کاظمی یک میلیارد می ارزد. فرق این سیستم اینجاست که آب را به پودر تبدیل می کند و این پودرهای آب اکسیژن هوا را با خودش جذب می کند و پایین می آورد.هوادهی مال زمانی است که آن فواره های قدیمی پت پت کنان کار می کردند اما سیستم آبیاری ورزشگاه شهید کاظمی چیز غریبی است که هیچ کس از آن خبر ندارد.

وی با اشتیاق و جزئیات فراوان از این ثروت پرسپولیس می گوید: ورزشگاه شهید کاظمی این امکانات را در اختیار داشت. یعنی زمان مالکیت شهرداری خریداری شده بود اما از آن استفاده نمی شد.ثروتی بود که هیچ کس نمی دانست چطور باید از آن استفاده شود. منبعش پر از گل بود که کارگر گرفتیم و تخلیه اش کردیم. فواره ها را هم تمیز کردیم و راه انداختیم. این سیستم یک مانیتور لمسی دارد که می توانی آبیاری زمین را با آن از طریق نرم افزار برنامه ریزی کنی. اصلاً نگو و نپرس. آدم گریه اش می گیرد که ثروت را دارد اما نمی تواند از آن استفاده کند. من از طریق موبایلم در خانه زمین را آبیاری می کردم. عکس زمین و جای فواره ها در صفحه لسمی این سیستم وجود دارد اما برنامه برای سال 2016 بود و ریست می شد چون منبع و فواره هایش را گل گرفته و غیر قابل استفاده بود. به همین خاطر ما از شرکت زیمنس آلمان دعوت کردیم که مهندس علیزاده آمد و برنامه را ریست کرد و تاریخش را به 2019 تغییر داد.

تغذیه و رشد عجیب چمن

اما اصغربیگی به نکته جالب دیگری هم اشاره می کند: ما تمام عناصر مورد نیازمان که از اسیدهای آمینه هستند را از طریق همین سیستم به چمن می دهیم. در پروسه 8 ساعته سیکل حرکتی گیاه ما محلول های تغذیه چمن را از طریق همان فواره ها وارد زمین می کنیم. همین باعث می شود که هر دو روز یک بار چمن بلند شده و کوتاهش کنیم. ما پریروز (پنجشنبه)چمن را کوتاه کردیم و امروز (شنبه) هم این رخ داد. شما آمار بگیرید کدام زمین را هر دو روز می چینند؟

می گویند غبار موجود در هوای منطقه ای که ورزشگاه شهید کاظمی در آن واقع شده است باعث مسائلی برای چمن این مجموعه شده که اصغربیگی این را هم رد می کند: اینها حرف های کارشناسانه نیست. ما از طریق تغذیه غشای سلول گیاه کار می کنیم که به ریشه کاری ندارد و دود غبار و ... نمی تواند روی چمن تأثیر بگذارد.شما یک تکه از این چمن را بریزید روی آسفالت، من 15 روز زنده نگهش می دارم. ما با استفاده از پروتئین ها به جای کودها فرآیند 8 ماهه لازم برای تجزیه به عناصر قابل جذب را به 8 ساعت کاهش داده ایم و به همین خاطر چمن مان یکرنگ است و 20 سال گارانتی اش می کنیم.

وی ادامه می دهد: در این داستان بیوتکنولوژی ما روی بذر کار می کنیم و چمن را به یک چمن دیگر تبدیل می کنیم. یعنی با تغذیه غشای سلولی و مکانیزمی که به کار می گیریم پهنای برگ را از نیم میلیمتر یا 3دهم میلیمتر دوبرابر می کنیم.

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 29 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 382

به "ثروتی که سه سال پرسپولیس از آن بی خبر بود!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثروتی که سه سال پرسپولیس از آن بی خبر بود!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید