جرقه درگیری روسیه با دولت بایدن زده شد

به گزارش مجله آی سیب، خبرنگاران : حملات سایبری گسترده به آمریکا و متهم شدن روسیه به مشارکت در این حملات روابط بین مسکو و واشنگتن در دولت بایدن را تیره و تار نموده است.

جرقه درگیری روسیه با دولت بایدن زده شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، زمانی که پوتین و اوباما در حاشیه اجلاس سران عضو کشورهای گروه 20 در چین با یکدیگر ملاقات کردند، حرف های مگوی فراوانی برای گفت وگو با یکدیگر داشتند. چندی پیش جان برنان از آن، رییس وقت سیا به صورت خصوصی از کوشش هکرهای وابسته به سازمان اطلاعات نظامی روسیه ((GRU برای نفوذ به رایانه های کمیته مرکزی حزب دموکرات خبر داده بود. اوباما در ملاقات با پوتین به گله از این کار روس ها پرداخت اما در مقابل پوتین این اتهامات را رد و خواهان ارائه مدارکی در این خصوص شد.

بعدها روشن شد که اوباما دستور یک عملیات گسترده سایبری را در تلافی این اقدامات ادعایی روسیه صادر نموده است. این عملیات که زیر نظر سلستا والاندر رییس بخش روسیه در شورای امنیت ملی آمریکا طرح ریزی می شد، دوقلوی همزاد طرح مشابهی با نام نیترو-زئوس بود؛ طرحی که ادعا شده بود قرار است در صورت شکست خوردن مذاکرات هسته ای اجرا گردد و شبکه های زیرساختی ایران را هدف آسیب قرار دهد. در خصوص روسیه هم بمب های سایبری کوچک در نیروگاه ها و خطوط انتقال برق روسیه کار گذاشته می شد. البته آمریکایی ها تجربه انجام چنین حملاتی را علیه زیر ساخت های روسیه داشتند، کمااینکه در سال 1983 تجربه مشابهی منجر به یک انفجار بزرگ در خطوط انتقال گاز شوروی به اروپا شد.

در کنار این قرار بود اقدامات دیگری نیز انجام گردد از جمله عملیات های افشاگرانه در خصوص مقامات روسی و همچنین شرکت هایی که زیر مجموعه مردان نزدیک به پوتین اداره می شد. علی رغم این که همه چیز برای واکنش به روس ها آماده بود، اوباما صلاح دید تا تصمیم گیری را به رییس جمهور بعدی آمریکا واگذار کند. طبیعی بود که دونالد ترامپ به هیچ عنوان حاضر به انجام چنین کاری علیه روس ها نبود. یکی از دلایل نقدها مقامات امنیتی در دوران اوباما به ترامپ لغو کامل این طرح بود علی رغم این که همه چیز برای اجرای آن آماده بود.

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، حالا هم به نظر می رسد که چالش مشابهی این بار در آخرین روزهای دولت ترامپ به وقوع پیوسته است. کشف نفوذ امنیتی به وسیله یکی از شرکت های خدمات دهنده رایانه ای در مهم ترین نهادهای حاکمیتی آمریکا آن چنان شوکه نماینده بود که شورای امنیت ملی آمریکا به طور اضطراری تشکیل جلسه دهد و اوبراین مشاور امنیت ملی ترامپ تعطیلات خود را نیمه کاره رها کند و برای آنالیز موضوع به واشنگتن سفر کند.

اول از همه روشن شد که وزارت خزانه داری آمریکا مورد حمله قرار گرفته است و بعد سازمان دیگری همچون وزارت امنیت داخلی و همچنین اداره امنیت هسته ای وزارت انرژی آمریکا که وظیفه مدیریت تسلیحات اتمی این کشور را دارند به فهرست اضافه شدند.

هنوز روشن نیست که دامنه این حملات تا کجا گسترده شده و اساسا این حملات انتها یافته است یا نه؟ ممکن است هکرها همچنان به بخش هایی از شبکه های داخلی نهادهای ملی آمریکا دسترسی داشته باشند و در حال خارج کردن اطلاعات محرمانه باشند. نهادهای آمریکایی مدعی هستند که هیچ اطلاعات حساسی از این نهادها به بیرون درز ننموده و لایه های حفاظتی داخلی اجازه نفوذ بیشتر را گرفته اند. البته این ادعا هنوز از طرف منابع مستقل تأیید نشده است.

هر چه هست معین میزان خسارت دقیق به زیر ساخت های اطلاعاتی آمریکا احتیاج به آنالیز های بیشتری دارد و ممکن است در آینده رازهای بیشتری برای افشا شدن وجود داشته باشد. البته هکرها هم توانایی استفاده از تمام دسترسی های خود را نداشته اند و به طور حتم به سراغ مواردی رفته اند که بتواند یاری بیشتری به آن ها کند. نهادهای ملی امنیت سایبری در آمریکا استفاده بیش از اندازه از نرم افزارهای توسعه یافته توسط شرکت های خصوصی را دلیل چنین نفوذی معرفی نموده اند و می خواهند تا با دقت بیشتری این نرم افزارها مورد آنالیز قرار بگیرد.

اما با تمام توضیحات شاید سوال اصلی این باشد که مسئول اصلی تهاجم کیست؟ از همان ابتدا هم روشن بود که بلافاصله انگشت اتهام به سمت هکرهایی با حمایت خارجی خواهد رفت. کمااینکه در گذشته هم این گونه بوده است. دو کشوری که بیش از تمام کشورهای جهان در انجام حملات سایبری این چنینی سرمایه گذاری نموده اند و توانمندی های گسترده ای را کسب نموده اند، چین و روسیه هستند.

صرفنظر از روس ها که بارها به چنین حملاتی متهم شده اند، چینی ها مسئول بسیاری از حملات سایبری به شرکت های فناوری پیشرفته و تسلیحات سازی آمریکایی خوانده شده اند.

به نظر می رسد در میان مقامات آمریکایی نوعی دو دستگی درباره معین عامل حملات ایجاد شده در حالی که وزارت خارجه آمریکا روسیه را مسئول این حملات می داند، ترامپ می گوید چنین ادعاهایی کار فیک نیوزها است و چین متهم اصلی برای انجام چنین حملاتی است. ترامپ این گونه ادعا می نماید که منافع اقتصادی دموکرات ها مانع از این می گردد که به نقش چین در این حملات اذعان نمایند. به نظر می رسد این اختلافات حتی تا مرحله معین میزان خسارت و دامنه حمله نیز پیش رفته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 12 بهمن 1399 بروزرسانی: 12 بهمن 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1422

به "جرقه درگیری روسیه با دولت بایدن زده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جرقه درگیری روسیه با دولت بایدن زده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید