جزئیاتی از برگزاری یک همایش بین المللی سینمایی

به گزارش مجله آی سیب، مدیر مدرسه ملی سینمای ایران با اشاره به اینکه در سینما همایش های علمی که محلی برای ارزیابی و آنالیز آثار باشند وجود ندارد، گفت: برگزاری همایش بین المللی سینما در عصر دیجیتال این امکان را به وجود می آورد که سینماگران و پژوهشگران کنار هم قرار بگیرند و از تجربیات هم استفاده نمایند.

جزئیاتی از برگزاری یک همایش بین المللی سینمایی

به گزارش خبرنگاران، نشست خبری نخستین همایش بین المللی سینما در عصر دیجیتال صبح شنبه (12 آبان ماه) با حضور روح الله حسینی ـ مدیر مدرسه ملی سینمای ایران و دبیر همایش ـ و همچنین میلاد شکرخواه ـ دبیر اجرایی ـ در مدرسه ملی سینما برگزار گردید.

در ابتدای این نشست، حسینی درباره ضرورت و اهمیت این رویداد گفت: این همایش محصول جلساتی است که پیش از یک سال قبل، با خانه سینما آغاز شد تا از این طریق نیازهای آموزشی و پژوهشی خانه سینما و فعالان آن را شناسایی و بر اساس آن ها برنامه ها را مدون کنیم. تاکنون تحولات زیادی در تاریخ سینما اتفاق افتاده است اما مهم ترین تحولی که سینما و حوزه های مرتبط با آن را دچار تغییرات بنیادین نموده دوران گذر از آنالوگ به دیجیتال است. این فناوری نه فقط نظام فراوری و توزیع و نمایش را متحول نموده بلکه پدید آورندگان اثار سینمایی و سینماگران و مخاطبان را هم دستخوش تغییرات نموده است.

او با بیان اینکه ما می توانیم بگوییم با این فناوری فکر، فرهنگ و جامعه هم تغییر نموده است و بر همین اساس محور اساسی این همایش بین المللی صحبت از همین تغییرات و تحولات است که ما فرصت کمتری داشتیم راجع به آن ها صحبت کنیم درباره مقدمات برگزاری این همایش شرح داد: در 6 ماه گذشته که ستاد اجرایی شکل گرفت، کوشش کردیم تا تمام نهادهای مرتبط را آگاه کنیم. موضوع این همایش بسیار تخصصی است و به رغم آنکه ما سال هاست از این فناوری استفاده می کنیم اما انتظار رسیدن مقالات زیادی نداشتیم. در نهایت 50 پیشنهاد از داخل و خارج به دست ما رسید که از بین آنها کمتر از نیمی برای ارایه در جشنواره انتخاب شدند. در این میان اگر مبحثی هم در مقالات رسیده مورد توجه قرار نگرفته بود سعی کردیم در قالب پنل آن ها را پوشش دهیم. بنابراین 6 پنل تخصصی در نظر گرفته شده است که به مباحثی از جمله اینکه آیا سینما دچار تغییرات ماهوی شده یا نه تا اینکه در درون سینما داستانها و نظارت و فراوری چه تغییراتی نموده و مخاطبان چه تعییری نموده اند را لحاظ کردیم.

وی با تاکید بر اینکه این همایش به شکل میان رشته ای شکل گرفته است، بیان نمود: از جامعه شناس تا استاد ارتباطات و سینماگر متخصص را به این همایش دعوت نموده ایم تا در پنل ها صحبت نمایند. 3 کارگاه ویژه هم در خاتمه هر روز داریم که در مجموع در این همایش که از 21 تا 23 آبان ماه خواهد بود، 20 سخنرانی ،6 پنل و 50 سخنران داخلی و خارجی صاحب نظر در حوزه سینما و فرهنگ خواهیم داشت.

دبیر این همایش بین المللی درباره سخنران های این همایش هم گفت: همایش علمی محلی است برای ارتباطات گسترده بین علاقه مندان رشته های مختلف و به اعتبار بین المللی بودن این همایش برایمان مهم بود که تجربیات متخصصات خارجی هم وجود داشته باشد. بر این اساس اطلاع رسانی در سطح بین الملل داشتیم و هشت میهمان خارجی داریم که از آخرین تجربیات خود از اروپا، آسیا و امریکا برایمان خواهند گفت.

حسینی گفت: در حوزه های مختلف به ویژه سینما کمتر عادت داریم درباره فراوریات مان و آنالیز علمی آنها صحبت کنیم. جشنواره های زیادی در کشور برگزار می گردد اما برگزاری همایش های علمی که باید محلی باشند برای ارزیابی این آثار، نداریم. آن هم به این شکل که صاحبان آثار و پژوهشگران در یک جا با هم صحبت نمایند و در کنار هم قرار بگیرند. نکته دیگر اینکه کار ما تازه بعد از همایش آغاز می گردد و دفترچه مقالات همایش را منتشر خواهیم کرد و انجمن مطالعات فرهنگی قبول نموده بعد از داوری مجدد آثار در اولین نشریه اش برخی از مقالات را منتشر کند.

وی با اشاره به شرایط کنونی ایران و تحولات بین المللی گفت: ما در طول شش ماه گذشته با مانع جدی در جامعه بین الملل روبرو شدیم. همه می دانیم فردا چه روزی است و مردادماه چه چیزی را پشت سر گذاشتیم. در اردیبهشت ماه خیلی بیشتر از این 8 نفر تمایل داشتند به ایران بیایند و دیگران هم که اکنون قبول کردند تا در همایش حضور داشته باشند، به نظر خودشان شجاعت به خرج داده اند. بنابر این با دیوانه بازی های ترامپ مشکلاتی برای ما به وجود آمد!

مدیر مدرسه ملی سینمای ایران اضافه نمود: در این همایش برآورد زمینه ها و ارزیابی وضعیت موجود برایمان اهمیت بیشتری دارد تا اشنایی با فناوری های نو در سینما. در سال اول برگزاری این همایش آشتی دادن سینما با مباحث علمی برایمان اهمیت ویژه ای دارد. ابزار به وفور در سینمای ایران بوده و موضوع صرفا ابزار نیست اما فقدان آشنایی با آنها و فکری که از آن ساطع می گردد، احساس می گردد.

او با اشاره به اینکه می خواهیم آموزش و پژوهش های کاربردی در کنار برگزاری این همایش داشته باشیم گفت: در این همایش سه محصول جانبی دیگر خواهیم داشت. امیدواریم بتوانیم به شکلی تاریخچه تحولات تکنولوژی را در حوزه فناوری های تصویر به نمایش بگذاریم. اکنون برخی از اهالی سینما روی این پروژه کار می نمایند تا بتوانیم نشان دهیم سینمای ایران چه تاریخچه ای را طی نموده تا به طور مثال برسد به ساخت فیلمی مانند تنگه ابوقریب. موضوع دیگر این است که در این دوران کدام حرفه های سینمایی از بین رفتند و چه حِرَفی به وجود آمده اند. در کنار اینها تاریخچه پیشرفت های تکنولوژی در دنیا را هم به نمایش می گذاریم که در قالب سه فیلم جداگانه نمایش خواهیم داد.

حسینی در خاتمه گفت: 200 نفر در این همایش ثبت نام نموده اند و با همه صنوف سینمایی ارتباط گرفته شده و برایشان تخفیف ویژه ای در نظر گرفته شده است. هزینه ثبت نام برای افراد 200 هزار تومان است و اهالی خانه سینما 50 درصد و دانشجویان 10 درصد تخفیف دارند. این هزینه فقط عددی است که بخشی از هزینه های این سه روز همایش را جبران کند.

همایش بین المللی سینما در عصر دیجیتال از 21 تا 23 آبان ماه در مرکز همایش های کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 85

به "جزئیاتی از برگزاری یک همایش بین المللی سینمایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از برگزاری یک همایش بین المللی سینمایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید