جوی دوسر و خواص آن

به گزارش مجله آی سیب، مقدار مصرف جو دوسر نسبت به سایر غلات در میان مردم کمتر است.اما پی بردن به وجود فیبر بالا و ارزش غذایی بسیار آن در دهه های اخیر باعث کاربرد بیشتر آن شده است.این گیاه خواص درمانی شگفت انگیزی دارد.

جوی دوسر و خواص آن

خواص جوی دوسر چیست

جوی دوسر به عنوان ماده تشکیل دهنده غلات صبحانه و مواد پخته شده ای همچون کوکی و نان مورد استفاده قرار می گیرد. در طول چند دهه اخیر؛ محبوبیت جوی دو سر بسیار افزایش یافته است.

همانطور که می دانید جوی دوسر سرشار از فیبر غذایی است و دارای خواض کاهش دهنده کلسترول می باشد. در این مقاله قصد داریم بعضی از مزایای این ماده ارزشمند را با هم مرور کنیم.

متخصصان بر این باورند که جوی دوسر به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم، می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. مزایای جوی دوسر شامل کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری، کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

جوی دوسر و بیماری عروق کرونری
یکی از مطالعات صورت گرفته با عنوان جوی دوسر در 10 سال نشان می دهد که خوردن غذاهای غنی از منابع جوی دوسر می تواند به کاهش بیماری های عروق کرونری یاری کند.

دکتر جمیز ام ریپه در این باره چنین می گوید:

این یک مطالعه بسیار مهم است. این مطالعه ارزش محصولات مبتنی بر جوی دوسر را پیگیری نموده و ارتباط بین مصرف چنین مواد و سبک زندگی سالم تر را نشان می دهد.

سرطان روده بزرگ
محققان دریافته اند که حدود 2 میلیون نفر از افرادی که مورد آنالیز قرار گرفته و از رژیم غذایی با فیبر بالا استفاده نموده اند(عمدتا فیبر حاصل از غلات سبوس دار و جوی دوسر) کمتر به سرطان روده بزرگ مبتلا شده اند.

مطالعات نشان می دهد که به ازای هر 10 گرم اضافی از فیبر در رژیم غذایی، کاهش 10 درصدی در خطر ابتلا و توسعه سرطان روده بزرگ وجود خواهد داشت.

فشار خون
یکی از مطالعات منتشر شده در مجله American Journal of Clinical Nutrition نشان می دهد که رژیم غذایی شامل مقادیر خوبی از غلات سبوس دار (همچون جوی دوسر) همچون مصرف داروهای ضد فشار خون در کاهش فشار خون مفید و موثر است.
هضم و چاقی
بر اساس مجموعه مرورهای صورت گرفته،جوی دوسر نقش مهمی در بهبود سیر، کیفیت رژیم غذایی و هضم و سلامت سیستم قلبی عروقی و نیز متابولیکی دارد.

غلات سبوس دار اغلب به خاطر مزایایی که بر روی سیستم گوارشی دارند توصیه می شوند.

محققان بر این باورند که مزایای این مواد از بهبود سیستم ایمنی تا کاهش خطر چاقی و بیماری های مزمن متغیر است. شواهد نشان می دهد که مصرف منظم غلات سبوس دار می تواند BMI را کاهش دهد. محققان بیان می نمایند که مصرف جوی دوسر می تواند به کاهش گرسنگی و افزایس حس سیری یاری کند.

ارزش غذایی جوی دوسر

فیبر غذایی: جوی دوسر سرشار از فیبرهای خاصی است که به آن ها بتا گلوکان می گویند. این نوع از فیبر می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. یک پیمانه از جوی دوسر خشک در برگیرنده 8.2 گرم فیبر است. اندازه مصرف توصیه شده روزانه فیبر 25 گرم برای زنان و 38 گرم برای مردان است.
مواد معدنی
جوی دوسر در برگیرنده منگنز، سلنیم، فسفر، فیبر، منیزیم، روی است. جوی دوسر سرشار از carotenoid، توکول(ویتامین E) و avenanthramide هاست.
کالری
یک پیمانه از جوی دوسر خشک(81 گرم) در برگیرنده حدود 307 کالری است.

عوارض احتمالی جوی دوسر

اگرچه جوی دوسر در برگیرنده گلوتن نیست اما در موارد نادر در زمین هایی رشد می باید که دانه های دربرگیرنده گلوتن رشد یافته است. این موضوع باعث آلوده شدن جوی دوسر با گلوتن می گردد. به همین دلیل افرادی که نمی توانند گلوتن را تحمل نمایند بهتر است در خصوص مصرف جوی دوسر محتاط باشند.

منبع: سایت مجله سلامت

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1880

به "جوی دوسر و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوی دوسر و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید