در شرایط کرونا، رایزنان بازرگانی باید بیش از قبل فعال شوند

به گزارش مجله آی سیب، دولت دوازدهم، ماه های پایانی فعالیت خود را سپری می نماید؛ آن هم در شرایطی که با محدودیت های ناشی از اعمال تحریم ها و شیوع ویروس کرونا، درآمدهای نفتی تقریباً به صفر رسیده و صادرات نیز محدود شده است. به باور فعالان مالی در شرایط فعلی، عظیم ترین تنگنای دولت برای اداره اقتصاد در بخش های گوناگون کمبود درآمدهای ارزی است که آثار ناخوشایندی بر فعالیت های مالی و متغیرهای کلان برجای گذاشته است. در همین ارتباط است که توسعه صادرات و حمایت از صادرنمایندگان به عنوان اولین و تنها راهکار جبران کمبود درآمدهای ارزی دولت عنوان می گردد و فعالان بخش خصوصی تأکید می نمایند که دولت در یک سال باقی مانده، باید پایه گذار جریان تازه ای در جهت توسعه صادرات باشد. بر همین اساس، دیپلماسی مالی به عنوان مهم ترین راهبردی که در شرایط فعلی برای توسعه صادرات غیرنفتی مؤثر است، عنوان می گردد.

در شرایط کرونا، رایزنان بازرگانی باید بیش از قبل فعال شوند

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

در همین زمینه سیدحسین سلیمی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رئیس انجمن سرمایه گذاری های مشترک ایرانی و خارجی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران تاکید می نماید: فرمول معین برای تقویت دیپلماسی مالی وجود دارد هر کشوری که بخواهد ارتباطات تجاری خود را با دیگر کشورها افزایش دهد، این کار را به وسیله سفارتخانه ها پیگیری می نماید. اگر هم نخواهند به وسیله سفارت خانه ها این کار را دنبال نمایند، نهادهایی را مستقیما مسئول پیگیری این امر می نمایند.

او ادامه می دهد: خوشبختانه هم در دولت، معاونت دیپلماسی مالی وزارت امور خارجه فعال است و هم در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران معاونت امور مسئول و پیگیر امور در حوزه دیپلماسی مالی است. در شرایطی هم که به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا، رفت و آمدهای تجاری در مقایسه با قبل بسیار کمتر شده است و ممکن است دولت هم مشغله های مخصوص به خود را داشته باشد، به نظر من بهترین کار فعال کردن معاونت امور بین الملل اتاق ایران و همچنین اتاق های بازرگانی استانی است.

او شرح می دهد: بدون شک اتاق های بازرگانی استانی با ظرفیت های صادراتی استان خود به خوبی آشنا هستند و باتوجه به دانشی که دارند می توانند با رایزنان بازرگانی به راحتی ارتباط گیرند.

سلیمی با تاکید بر اینکه تحریم ها ظرف دو سال گذشته اثرات منفی را بر اقتصاد گذاشته اند، می افزابد: در حال حاضر شرایط ایجاب می نماید که هم بخش خصوصی و هم دولتی در کنار هم برای تقویت دیپلماسی مالی تنگاتنگ تر از قبل با هم همکاری نمایند و متناسب با بازارهای هدف، رایزنان بازرگانی متخصص را انتخاب و بسته های تبلیغاتی که معرف ایران است، تهیه نمایند.

رئیس انجمن سرمایه گذاری های مشترک ایران و خارجی بر اهمیت نقش رایزنان بازرگانی برای توسعه تجارت ایران تاکید نمود و گفت: بهترین فرصت برای افزایش فعالیت رایزنان فراهم شده است؛ چراکه به دلیل محدودیت های تجاری ناشی از کرونا، بخش دولتی با محدودیت روبرو است.

سلیمی همچنین بر حمایت دولت از تولیدنمایندگان در بازارهای بین المللی و ضرورت توجه به برندسازی در راستای تحقق اهداف دیپلماسی مالی تاکید می نماید و بر این باور است که نباید به بهانه خودکفایی، ارتباط خود را با دنیا قطع کنیم.

او می گوید: بعد از انقلاب، بسیاری از برندهای بین المللی که در حوز ه های مختلف در ایران فعالیت میکردند از ایران رفتند و تنها تعداد محدودی در ایران به فعالیت خود ادامه دادند. از همان زمان هم ما به بهانه خودکفایی، دور خودمان را حصار کشیدیم و از برندسازی دور ماندیم. اما خوشبختانه در سال های گذشته در این حوزه پیروز عمل کردیم. تا جایی که برندهای ما مانند زرماکارون و کاله در بازارهای بین المللی شناخته شده هستند.

سلیمی خاطرنشان می نماید: باید توجه داشته باشیم که بحث برندسازی، بسیار پرهزینه است و کمتر تولیدنماینده ای می تواند از پس آنها برآید. بنابراین دولت باید حمایت ویژه ای از تولیدنمایندگان داشته باشد. کاری که حتی در کشورهای همسایه ما مانند ترکیه صورت می گیرد و برندهای مطرح این کشور مدام در تلویزیون تبلیغ می شوند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1395

به "در شرایط کرونا، رایزنان بازرگانی باید بیش از قبل فعال شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در شرایط کرونا، رایزنان بازرگانی باید بیش از قبل فعال شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید