ریل های عجیبی که برق فراوری می نمایند!، عکس

به گزارش مجله آی سیب، دیجیاتو نوشت: تعبیه پنل های خورشیدی بین ریل های قطار می تواند به فراوری برق از شبکه ریلی یاری کند و مسئله ای هم برای جابه جایی قطارها ایجاد نمی کند.

ریل های عجیبی که برق فراوری می نمایند!، عکس

یک استارتاپ سوئیسی می خواهد با قراردادن پنل های خورشیدی بین ریل های راه آهن، اقدام به فراوری برق پاک کند. در این طرح، پنل ها مانند فرش امکان پهن شدن روی ریل ها را خواهند داشت و می توان به آسانی آنها را جابه جا کرد. بعلاوه تداخلی در عبور و مرور قطارها ایجاد نخواهد شد.

پنل های خورشیدی چگونه روی ریل قطار قرار می گیرند؟

با شدیدترشدن بحران تغییرات اقلیمی، شرکت های مختلفی در پی راه های نوین برای تأمین انرژی پایدار هستند. بسیاری از کشورها درحال یافتن فضاهای بدون استفاده مثل حاشیه ریل های راه آهن و جاده ها برای قراردادن پنل های خورشیدی هستند تا بتوانند قسمتی از برق خود را به این روش تأمین نمایند. استارتاپ Sun-Ways هم با همین ایده پا به میدان گذاشته است و با یاری مؤسسه فدرال فناوری لوزان سوئیس، میخواهد پنل های گفته شده را بین ریل های قطار قرار دهد.

یک واگن قطار خاص برای قراردادن پنل های خورشیدی طراحی شده است که می تواند همزمان با پیمایش مسیر، پنل ها را مابین ریل ها به شکل اتوماتیک قرار دهد. این واگن از مکانیسم پیستونی برای پهن کردن پنل ها بهره می گیرد؛ پنل هایی که به صورت آماده و در ابعاد 1 متری طراحی شده اند. شایان ذکر است که برق فراوریشده از این طریق، برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده است؛ زیرا بهره گیری از آن برای تأمین انرژی قطارها با پیچیدگی هایی همراه خواهد بود.

کشور سوئیس بیش از 5 هزار کیلومتر خط راه آهن دارد و درصورتی که تمامی مسیرها با پنل خورشیدی پوشانده گردد، مساحتی به میزان 760 زمین فوتبال را تحت پوشش قرار خواهد داد. البته باید در نظر داشت که بعضی منطقه ها مثل تونل ها، نور خورشید را دریافت نمی نمایند و نصب پنل در چنین قسمت هایی، توجیه نخواهد داشت. استارتاپ مذکور تخمین زده است که درصورت پوشاندن تمامی خطوط قطار سوئیس با پنل های خورشیدی، می توان هر سال 2 تراوات ساعت برق فراوری کرد که حدود 2 درصد از احتیاج کلی این کشور به انرژی را تأمین خواهد نمود.

مؤسسان استارتاپ Sun-Ways در نظر دارند که ایده خود را به سایر کشورهای اروپایی ازجمله آلمان، اتریش و ایتالیا نیز توسعه دهند. از نظر آن ها، حدود 1 میلیون کیلومتر خط راه آهن در سراسر دنیا در دسترس است که امکان نصب پنل روی 50 درصد آنها وجود دارد. بااین حال، اتحادیه بین المللی راه آهن ها نگرانی خود را نسبت به این طرح اعلام نموده است؛ زیرا احتمال ترک خوردن پنل ها و آتش سوزی در بعضی منطقه ها همراه با حواس پرتی رانندگان قطار وجود دارد. استارتاپ مورد بحث، در پاسخ گفته است که پنل های این شرکت از مقاومت بیشتری نسبت به انواع دیگر برخوردارند و از پوشش ضد بازتاب بهره خواهند برد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 اسفند 1401 بروزرسانی: 29 اسفند 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2238

به "ریل های عجیبی که برق فراوری می نمایند!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریل های عجیبی که برق فراوری می نمایند!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید