سی ان ان: تحریمهای ضدایرانی دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی را سخت نموده است

به گزارش مجله آی سیب، سی ان ان در گزارشی از یک مرکز درمانی در ایران نوشت هرچند اعلام شده که تحریم ها غذا و دارو در ایران را هدف قرار نداده اما دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی در ایران مشکل شده است.

سی ان ان: تحریمهای ضدایرانی دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی را سخت نموده است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در این گزارش سی ان ان آمده است: جنازه یک زن جوان که دقایقی پیش درگذشته، تنها نشانه ای است که به محض ورود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهدای تجریش، توی چشم می زند. بیرون کریدور، بدن این زن جوان در یک بسته پلاستیکی سیاه پوشانده شده است.

در این بخش، پنج بیمار به سختی زنده نگه داشته شده اند، آن هم با یاری تجهیزاتی که پس از این ماههای طاقت فرسا، که بیش از 750 نفر در این بخش درگذشته اند، در دسترس است. دکتر علیرضا فاطمی می گوید: آزاردهنده ترین مسئله برای یک دکتر این است که بداند داروهایی (به وفور) در بخش های دیگری از دنیا در دسترس است اما اینجا نه.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

این همان واقعیتی است که موجب تفاوت ویروس کرونا در ایران می گردد: هیچ کجای دیگری از دنیا با هیولای ویروس به همراه مصیبت تحریم های فشارحداکثری ترامپ دست به گریبان نیست، چیزی که به اذعان مقام های رسمی و پزشکان ایران، رویارویی با کووید19 را مختل نموده است.

خلیف فراهانی، آموزگار بازنشسته به سختی می تواند سخن بگوید اما هیجاناتش بر تنگی نفس ناشی از تاثیر ویروس بر شش هایش، غلبه می نماید. وی می گوید: تحریمهای آمریکا، بیرحمانه است. وی در پیاده روی در یک پارک به این ویروس آلوده شده اما می گوید تازه الان حالش بهتر است.

لوله ای که در بینی او قرار گرفته است، همانند بیشتر تجهیزات این بخش، کمی فرسوده است: این تجهیزات به زحمت نگهداری شده اند اما چاره دیگری هم نیست چرا که دسترسی کشور به دارو و تجهیزاتی که در هنگامه همه گیری در دیگر نقاط دنیا در دسترس است، قطع شده است.

پزشکان می گویند که در اینجا، آمار قربانیان روزانه متفاوت است: مرگ دو نفر، یعنی روز خوبی است، چهار نفر، میانگین است و در بدترین روزها، 9 نفر جان می دهند. ایران در هفته گذشته، دو آمار ناخوشایند را تجربه کرد: شنبه گذشته، شمار جانباختگان از ابتدای همه گیری تا کنون، به پنجاه هزار نفر و مبتلایان به یک میلون نفر رسید.

حتی با وجود افزایش آگاهی نسبت به راه چاره های بومی، ماه نوامبر، شوم ترین ماه بود چرا که شمار مرگ و میر به ده هزار نفر رسید. رضا جلیلی راضی، رییس بیمارستان، موج سوم همه گیری را معلول الزام به سرپانگه داشتن اقتصاد آسیب دیده کشور می داند. وی می گوید: مردم ناچارند سرکار بروند. کسب و کارهای خطرآفرین اجازه فعالیت یافتند.

هرچند تحریم ها از نظر فنی، غذا و امکانات دارو و درمان را استثنا می نماید اما گزارش های حقوق بشری از ایران بارها تاکید نموده که تاثیر تحریم ها بر دسترسی به داروهای پایه و تجهیزات درمانی، از جمله دستگاههای یاری تنفسی و تجهیزات حفاظتی کادر درمان را سخت نموده است.

صنم وکیلی، یک کارشناس ایرانی در اندیشکده بریتانیایی چتهام هاوس، اوایل سال جاری به سی ان ان گفت: ایران تحت تاثیر تحریم هایی است که این کشور را از دسترسی به ذخایر ارزی خارجی اش برای خرید تجهیزات ضروری پزشکی، ماسک و هرچیزی که برای مراقبت از جمعیت کشور مورد احتیاج است، باز می دارد.

اینجا صحنه تکان دهنده ای است، هم از نظر شمار و هم سرعت خاکسپاری که ذهن آدمی را به شدت متوجه تاثیر تحریم هایی می نماید که با بی پروایی در واشنگتن اعمال می شوند. این است که ایرانیان می گویند سوگی که همه دنیا را گرفته، در اینجا بسیار بیرحمانه تر است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1396

به "سی ان ان: تحریمهای ضدایرانی دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی را سخت نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سی ان ان: تحریمهای ضدایرانی دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی را سخت نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید