ضرورت توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری در یزد

به گزارش مجله آی سیب، دوچرخه یکی از وسایل حمل ونقل شهری ایمن است، بنابراین توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری در شهری مانند یزد ضروری است.

ضرورت توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری در یزد

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا، دوچرخه یکی از وسایل نقلیه فردی است که استفاده از آن نقش مهمی در کنترل بیماری های زمینه ای مانند فشار خون و دیابت ایفا کرده و با بهبود ضربان قلب و تهویه مناسب ریه ها منجر به بهبود گردش خون و اکسیژن در بدن می شود.

شاید در نظر بسیاری از مردم دوچرخه وسیله ای تفریحی و بیشتر مختص بچه ها است، اما در کشورهای پیشرفته نقشی بیشتر از وسیله تفریحی ایفا کرده و وارد حوزه حمل و نقل شده است.

ترویج فرهنگ دوچرخه سواری از جمله سیاست ها و اقدامات در دستور کار مدیریت شهری در یزد است که برای کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و افزایش سلامت شهروندان مد نظر قرار گرفته است.

سابقه دیرینه در یزد

الهه جورابی، عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به ضرورت ایجاد و تکمیل زیرساخت های دوچرخه سواری در یزد، اظهار کرد: یزد، سابقه ای دیرینه در زمینه دوچرخه سواری دارد، اما به دلیل بی توجهی مناسب به این مهم، در حال حاضر استان های دیگر عنوان شهر دوچرخه ها را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: بسیاری از چالش های ترافیکی امروز یزد، ناشی از بی توجهی به زیرساخت های پیاده محوری و ساخت پارکینگ های مختلف در سطح شهر یزد است.

این عضو شورای اسلامی شهر، تأمین سلامت عمومی و بهداشت اجتماعی را از جمله ویژگی های دوچرخه سواری دانست و گفت: این در حالی است که تک سرنشینی خودرو از آفت های رانندگی و ترافیک شهر میراث جهانی یزد است.

جورابی ادامه داد: استقبال عمومی نامناسب از جهتهای دوچرخه سواری ایجاد شده در یزد به دلیل اجرای ناقص این طرح است. در نظرسنجی های انجام شده، بیشتر جامعه هدف با ایجاد جهت دوچرخه سواری در سطح معابر یزد موافق بودند و باید این زیرساخت ها گسترش یابد.

کاهش بیماری های زمینه ای

سجاد فیروزیان، مربی دوچرخه سواری و کارشناس تربیت بدنی نیز اظهار کرد: ورزش و فعالیت های بدنی نقش مهمی در سلامتی و افزایش کیفیت زندگی افراد دارند.

وی افزود: بیماری های غیرواگیر از قبیل بیماری های قلبی، عروقی، دیابت، فشارخون و سرطان ها در جامعه رو به افزایش است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت علل اصلی مرگ بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا، داشتن بیماری های زمینه ای است.

فیروزیان، افزایش تحرک بدنی و نهادینه سازی فرهنگ ورزش فردی را از جمله راهکارهای مناسب برای مقابله با کرونا دانست و بیان کرد: دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش لذت بخش و کم خطر در همه جا در دسترس همگان بوده و به نوعی یک فعالیت اجتماعی محسوب می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 985

به "ضرورت توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید