عربستان دنبال گشایشی در حل اختلاف با قطر

به گزارش مجله آی سیب، منابع آگاه گفتند، اجلاس سران سالانه شورای همکاری خلیج فارس در حالی به ژانویه موکول شده که طرف‌های اختلاف با قطر برای اعلام توافقی ملموس کوشش می‌کنند. اما این تصمیم بیشتر از آنکه انتظار می‌رود طول خواهد کشید.

عربستان دنبال گشایشی در حل اختلاف با قطر

همراه ما باشید و با تور ارزان قطر از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به نوشته رای الیوم، اختلافات کشورهای عربی که منجر شد عربستان و هم‌پیمانانش روابط دیپلماتیک، تجاری و سفر به قطر را در اواسط 2017 قطع نمایند همزمان با اعلام ماه گذشته ریاض مبنی بر این‌که دستیابی به راهکار نهایی در دست آنالیز است، شاهد تحرک و پویایی است.

کشورهای دیگر این طرف اختلاف در استقبال از این پیشرفت در تلاش‌های میانجی‌گرانه کویت و آمریکا احتیاط به خرج دادند. البته آمریکا نیت خیر ندارد و به دنبال متحد کردن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مقابل ایران است.

چهار منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند، انتظار دارند اعلام حصول آشتی در این باره همزمان با اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس باشد که معمولا در دسامبر برگزار می‌گردد و سال جاری به ژانویه موکول شده است.

البته امیر قطر از سال 2017 در هیچ اجلاسی با کشورهای تحریم‌نماینده حضور نداشته است.

یک منبع در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید نمود: وزیران آخرین اقدامات را قبل از اجلاس سران روی توافقی خواهند داشت تا به مجموعه اصولی برای مذاکره یا تحرک واقعی‌ بیشتر دست یابند که شامل بازگشایی حریم هوایی به روی قطر به عنوان اعلام حسن نیت باشد.

این منبع اضافه نمود: کارها به سرعت در حال اجرا هستند اما راستا طولانی است و مذاکرات دستیابی به راهکار نهایی ماه‌ها و ماه‌ها طول خواهد کشید.

منبع آگاه دیگر گفت، زمانی که کویت اظهار داشت پیشرفتی حاصل شده دعوت‌هایی برای مشارکت همه سران شورا در اجلاس مطرح شده بود. اما مذاکرات درباره بازگشایی حریم هوایی گامی است که واشنگتن می‌خواهد انجام گردد و این با مشکل روبه‌روشده است.

یک دیپلمات خارجی در منطقه هم تاکید نمود، انتظار دارد مشارکت کاملی در اجلاس آینده وجود داشته باشد و توافقی اولیه احتمالا رکود جدیدی را به همراه بیاورد.

این دیپلمات اضافه نمود: سعودی‌ها شور بیشتری نسبت به هم‌پیمانانشان دارند و دوحه نیز به خصوص در سایه تعهد جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتحب آمریکا به اتخاذ موضعی سخت‌تر در قبال ریاض آماده منتظر ماندن تا زمان دستیابی به توافق فراگیر است.

به نظر این دیپلمات، سعودی‌ها اصرار دارند خود را ایجاد نمایندگان صلح و حامی مذاکره به بایدن نشان دهند و این کشور حوزه خلیج فارس برخوردار از نفوذ احتمالا قادر خواهد بود هم‌پیمانان مردد خود را برای ملحق شدن به خود راضی کند.

عربستان، امارات و بحرین، در اشاره به گروه‌های اسلامی نظیر اخوان المسلمین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم می‌نمایند. اما قطر این اتهامات را رد نموده است و می‌گوید تحریم آن با هدف نیل به حاکمیت این کشور است.

امارات با قطر درباره لیبی و اخوان المسلمین اختلاف دارد، در حالی‌که این‌ مسائل از دغدغه‌های قاهره نیز هست.

آخرین اظهار نظر امارات از زبان عبدالله بن زاید، وزیر خارجه این کشور این بود که گفت: اگر کشورها هم‌چنان از تروریسم و تندروی در منطقه حمایت نمایند این به منزله مشکل خواهد بود. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 آذر 1399 بروزرسانی: 29 آذر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1341

به "عربستان دنبال گشایشی در حل اختلاف با قطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان دنبال گشایشی در حل اختلاف با قطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید