عملکرد ضعیف بانوان جودوکار در جاکارتا، هفت ماه تمرین و مربی خارجی برای فقط چند ثانیه مقاومت!

به گزارش مجله آی سیب، عملکرد ضعیف بانوان جودوکار ایران در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا نشان داد که وضعیت این رشته چندان مناسب نیست و باید اقدامات جدی تری برای پیشرفت بانوان انجام گیرد.

عملکرد ضعیف بانوان جودوکار در جاکارتا، هفت ماه تمرین و مربی خارجی برای فقط چند ثانیه مقاومت!

به گزارش خبرنگاران، عملکرد ضعیف تیم ملی جودو بانوان ایران در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا موضوعی است که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. اعزام تنها دو جودوکار که با ضربه فنی در همان مبارزه اول و حذف از این رقابت ها همراه بود، احتیاجمند آنالیز و تجزیه و تحلیل دقیق است که چرا با وجود استخدام سرمربی خارجی و برگزاری هفت ماه اردوی تیم ملی، چنین نتیجه ضعیفی برای جودو بانوان ایران بدست آمده است.

فدراسیون جودو در پی اعلام سهمیه بانوان جودوکار در بازی های آسیایی،نام دو ورزشکار را برای اعزام معین کرد؛ جهان آقایی و مینا عزیزی دو جودوکار ایران در این بازی ها بودند که بر اساس قرعه خود در بازی نخست باید به مصاف نمایندگانی از چین می رفتند، قرعه ای که هر چند سخت بود اما حداقل این انتظار وجود داشت که 2 بانوی جودوکار ایران که ماه ها زیر نظر سرمربی خارجی تعلیم دیده بودند به راحتی حذف نشوند اما عمر حضور این 2 جودوکار ایران بر روی تاتامی بازی های آسیایی تنها چند ثانیه بود و هر 2 پس از ورود به زمین بلافاصله با ضربه فنی تاتامی را ترک کردند!

شاید بتوان این شکست ها را پشت این بهانه ها که چین حریفی قدرتمندی است و بانوان جودوکار ایران فقط برای دومین بار به بازی های آسیایی اعزام شدند و هنوز تجربه لازم را ندارند، پنهان کرد اما بی توجهی به ایرادات و نظرات کارشناسان چیزی جز ادامه این ناکامی ها را علی رغم صرف هزینه های زیاد به دنبال نخواهد داشت.

اما عملکرد ضعیف جودوکاران ایران این سوال را بیان کرد که سرمربی خارجی این تیم که فدراسیون جودو از انتشار میزان دقیق قراردادش خودداری می نماید و طبیعتا به بهای کمی نیز به خدمت گرفته نگردیده، چه نتیجه ای جز حذف زودهنگام نمایندگان جودوی بانوان ایران را به همراه داشته است؟ پرداخت قرارداد و حقوق دلاری به نلیا ازبک واقعا چه سودی برای جودوی ایران داشته که حتی جودوکاران ما از اجرای یک فن در مبارزه عاجزند و به سرعت تسلیم رقبای خود می شوند؟ آیا در بازی های آسیایی تفاوت فاحشی میان استخدام مربی خارجی با صرف هزینه های گزاف با یک مربی ایرانی با دستمزدی به مراتب کمتر در بالا رفتن سطح فنی جودوکاران ایران مشاهده شد؟ صرف استخدام یک مربی خارجی برای پوشش نقاط ضعف و ادامه بی توجهی به رده بانوان قطعا چیزی جز شکست و ناکامی همچون بازی های آسیایی اندونزی را در پی نخواهد داشت و ضروری است مسئولان فدراسیون توجه جدی به بانوان جودو در همه زمینه ها داشته باشند.

به نظر می رسد فدراسیون جودو که بیشترین تمرکزش بر روی 3 یا 4 جودوکار مرد ایران معطوف گردیده، برای پاسخگویی درباره عدم توجه کافی به جودو بانوان،صرفا اقدام به جذب یک مربی خارجی نموده بدون آنکه حمایت های لازم را از جودوی بانوان داشته باشد.

برگزاری لیگ جودو از مسائل ضروری در این رشته است چرا که ورزشکاران احتیاج دارند دائم مشغول تمرین و مسابقه باشند تا علاوه بر به دست آوردن سطح مناسبی از آمادگی، تکنیک های مختلف را یاد بگیرند و برابر حریفان خود به نمایش بگذارند. حتی می توان این نکته را اضافه کرد که یگ لیگ پویا می تواند بیشتر از اردوهای طولانی مدت ورزشکاران را آماده حضور در میادین کند. در شرایطی که به دلیل وضعیت فعلی کشور و تب تند بازار ارز که تاثیر زیادی روی اعزام های ورزشکاران به تورنمنت های مختلف دارد، وزارت ورزش و جوانان در بخشنامه ای به فدراسیون ها بر محدود کردن هر چه بیشتر اعزام ها تاکید نموده، بنابراین دیگر نمی توان امید چندانی به اعزام های برون مرزی داشت. دقیقا در چنین شرایطی است که فدراسیون جودو باید راهکاری جدی برای برگزاری لیگ جودوی بانوان بیندیشد چرا که ادامه بی توجهی به این امر و برگزار نشدن لیگ جودوی بانوان می تواند باعث پسرفت هر چه بیشتر این رشته گردد.

در جودو بانوان متاسفانه نه تنها لیگی برگزار نمی گردد بلکه مسابقات جایزه بزرگ نیز وجود ندارد تا ورزشکاران هر چند ماه یک بار خود را محک بزنند. پیش از این نایب رئیس بانوان این رشته درگفت و گو با خبرنگاران به این موضوع اشاره و بیان نموده بود: لیگ جودو نداریم، سال گذشته آقای درخشان پیشنهاد داد که هر سه ماه یک بار مسابقه هایی تحت عنوان جایزه بزرگ داشته باشیم اما هنوز از نظر ریالی به مرحله ای نرسیدیم که این مسابقه ها را بتوانیم برگزار کنیم، ولی قصد دارم در این زمینه دوباره با او وارد مذاکره شوم. ورزشکاران مان احتیاج دارند که دائما در اردو و مسابقه باشند همچنین مربیان و داورهایمان نیز به طور مداوم کار نمایند که حتما در برنامه کاری مان وجود دارد.

فدراسیون جودو اگر همین مسیر بیراهه را ادامه دهد بدون شک نتیجه ای بهتر از عملکرد جودوکاران در بازی های آسیایی به دست نمی آورد به گونه ای که هفت ماه تمرین و اعزام به آموزشگاه تمرینی جودو در ژاپن نتیجه ای جز ضربه فنی شدن در بازی های آسیایی نداشت. تا زمانی که لیگ جودو برگزار نگردد و تا زمانی که ورزشکاران در طول سال مبارزات زیادی انجام ندهند این اردوها و تمرینات نمی تواند تاثیر زیادی بر وضعیت جودو بانوان داشته باشد.

اکنون نگاه ها به مسئولان فدراسیون جودو است تا شاهد رویکرد جدی تر آنها در احیای جودوی بانوان باشیم، فدراسیونی که ادعا می نماید می خواهد بدون توجه به رسانه ها و نقد آنها در آرامش مسیر پیشرفتش را طی کند اما تاکنون در بخش بانوان موفق نبوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 35

به "عملکرد ضعیف بانوان جودوکار در جاکارتا، هفت ماه تمرین و مربی خارجی برای فقط چند ثانیه مقاومت!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملکرد ضعیف بانوان جودوکار در جاکارتا، هفت ماه تمرین و مربی خارجی برای فقط چند ثانیه مقاومت!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید