چاد و منطقه ساحل آفریقا؛ بعد از مرگ دبی چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش مجله آی سیب، یک رسانه عرب زبان در یادداشتی نوشت که نبود رئیس جمهوری مقتول چاد بر ثبات کشورش و حتی ثبات منطقه ساحل که گروه بوکوحرام در حال گسترش نفوذ خود در این منطقه بوده و در آن ویرانی به بار می آورد، تأثیر خواهد گذاشت، احتمال داده می گردد که چاد پس از سه دهه ثبات نسبی با مرحله جدیدی از هرج و مرج و آشوب روبرو گردد.

چاد و منطقه ساحل آفریقا؛ بعد از مرگ دبی چه اتفاقی می افتد؟

به گزارش خبرنگاران، سایت شبکه روسیا الیوم در یادداشتی به قلم محمد الطاهر درباره رخدادهای اخیر چاد و کشته شدن ادریس دبی، رئیس جمهور درگذشته این کشور نوشت: غیبت ادریس دبی خلأ بزرگی را در کشور وی و منطقه برجای می گذارد و کشته شدن وی عواقب احتمالی به همراه خواهد داشت.

سخنگوی ارتش چاد، کشته شدن ادریس دبی را اینگونه توصیف کرد: آخرین نفس های خود را در دفاع از یک کشور دارای حاکمیت در میدان نبرد کشید.

آخرین نبرد وی بخشی از یک سریال طولانی بود که به صورت سنتی در این کشور از تبعید در کشورهای همسایه، به ویژه سودان در دوره حسین حبری، رئیس جمهوری چاد از 1982 تا 1990 شروع شد.

پیش از آن، ادریس دبی، متولد 1952، در صف حسین حبری علیه گوکونی عویدی رئیس جمهوری اسبق چاد جنگید.

وی حتی پس از به قدرت رسیدن در سال 1990 و ورود به انجامینا، پایتخت چاد لباس رزم را کنار نگذاشت و از دولتش دربرابر شورشیانی که قصد سرنگونی او را داشتند دفاع کرد و در طول سه دهه آنها را بارها عقب راند.

او در جنگ ورزیده شد و استعدادهایش در میدان جنگ ظاهر می شد تا جایی که یک استراتژیست درخشان خوانده می شد. این امر زمانی آشکار شد که نیروهایش وارد جنگ علیه گروه تروریستی بوکو حرام در منطقه ساحل شدند و ارتش او ثابت کرد که قوی تر است.

پس از گسترش خطر بوکوحرام در نیجریه و سرایت به کشورهای همسایه، ارتش چاد نقش مهمی در مقابله با این گسترش دامنه نفوذ داشت و دبی سال گذشته میلادی پس از کشته شدن حدود صد نفر از سربازان نیجریه به دست بوکو حرام نیروهای خود را به این کشور فرستاد.

در آن موقع، ادریس دبی یک عملیات نظامی را برای مقابله به مثل با بوکو حرام در منطقه دریاچه چاد رهبری کرد و پس از آن از شکست عناصر این گروه در سرانجام مارس 2020 اطلاع داد و سخنگوی دولت چاد تأیید کرد که حتی یک عضو بوکو حرام در قلمرو چاد باقی نمانده است.

به نظر می رسد که دبی از خطری که دولت وی را تهدید می نماید، مطلع بود، چراکه او اقدام به اعلام توقف عملیات نظامی اجرا شده توسط ارتش کشورش در منطقه ساحل و اطراف دریاچه چاد کرد و گفت: سربازان ما به خاطر دریاچه چاد و ساحل می میرند. هیچ سرباز چادی در یک عملیات نظامی خارج از چاد شرکت نخواهد کرد.

اینگونه به نظر می رسید که شرایط تغییر نموده است و خطر گروه های مخالف مسلح افزایش یافته است و دیگر نمی توان به متحد وی فرانسه اعتماد کرد، متحدی که او را از دست نیروهای مخالف که از مرز لیبی برای سرنگون کردن وی وارد شده بودند نجات داده بود.

عناصر مسلح جبهه تغییر و توافق در چاد که گفته می گردد در جنوب لیبی مستقر هستند این بار جاده را هموار و قابل عبور یافتند و کاروان های آنها به سمت انجامینا هجوم بردند و ادریس دبی وارد جبهه نبرد شد تا شخصا شرایط را آنالیز کند، اما این بار خطر شدیدتر شده بود و جنگ به نفع او نبود او با مرگ سقوط کرد.

نبود ادریس دبی جنگجو نه تنها بر ثبات کشورش، بلکه بر ثبات منطقه ساحل که گروه بوکوحرام در حال گسترش توسعه خود در این منطقه بوده و در آن ویرانی به بار می آورد، تأثیر خواهد گذاشت، احتمال داده می گردد که چاد پس از سه دهه ثبات نسبی با مرحله جدیدی از هرج و مرج و آشوب روبرو گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 خرداد 1400 بروزرسانی: 2 خرداد 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1638

به "چاد و منطقه ساحل آفریقا؛ بعد از مرگ دبی چه اتفاقی می افتد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاد و منطقه ساحل آفریقا؛ بعد از مرگ دبی چه اتفاقی می افتد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید