چرا فضولات سگ برای محیط زیست بد است؟

به گزارش مجله آی سیب، بسیاری تصور می نمایند که باقی گذاشتن مدفوع و ادرار سگ هایشان در طبیعت کاملا بی ضرر است.

یک پژوهش نو می گوید که اندازه مدفوع و ادرار سگ در طبیعت حفاظت شده احتمالا به حیات وحش لطمه می زند.

چرا فضولات سگ برای محیط زیست بد است؟

در نتیجه، محتمل است رها شدن کود بیش از حد بر زمین، اندازه نیتروژن و فسفر روی جهتهای پیاده روی را از حدنصاب قانونی معین شده برای زمین های کشاورزی خارج کند.

در این گزارش آمده است که سگ ها در خانه ها تغذیه می شوند و سپس در این گذرگاه ها دفع می نمایند که نتیجه آن باقی گذاشتن میانه سالانه 11 کیلو نیتروژن و پنج کیلو فسفر در هر هکتار زمین است.

این آلودگی با آنچه از فعالیت های کشاورزی، صنایع و دود ترافیک به هوا منتقل می گردد و چیزی بین پنج تا 25 کیلو نیتروژن است، برابری می نماید که نشان می دهد تاثیر مدفوع و ادرار سگ قابل توجه است.

با وجود این، بسیاری از کسانی که سگ خود را بیرون می برند، این تصور را دارند که باقی گذاشتن مدفوع و ادرار سگ هایشان در طبیعت کاملا بی ضرر است.

دانشمندان به مدت 18 ماه تعداد سگ ها را در یک محوطه حفاظت شده طبیعی در حومه شهر گنت بلژیک شمارش و اعلام کردند که این شرایط در تمام اروپا با حدود 87 میلیون سگ مشابه است.

بخش اعظم اکوسیستم ها به طور طبیعی محیط هایی با مواد مغذی اندک اند. به همین علت، کود دادن بیش از حد در این محیط ها با ترغیب رشد بعضی گیاهان مثل گزنه و علف هرز هوگوید، اندازه گونه گونگی را کاهش می دهد، آن ها را بر محیط چیره می نماید و باعث می گردد سایر گیاهانی که حیات وحش به آن ها متکی است، از دور خارج شوند.

پرفسور پیتر دو فرن، استاد دانشگاه گنت و سرپرست این پژوهش، به گاردین گفت: ما از سهم سگ ها در تغذیه [کوددهی] شگفت زده شدیم. رسوب های جوی نیتروژنی ناشی از فعالیت های کشاورزی، صنایع و ترافیک به درستی در سیاست گذاری ها توجه بسیاری را به خود جلب می نمایند اما [نقش] سگ ها در این ارتباط کاملا نادیده گرفته می شوند.

پژوهشگران در سناریوهایی که سگ ها الزاما قلاده داشته باشند و تنها بتوانند دو متر از هر طرف جهت آن طرف تر بروند، اندازه غیرقانونی نیتروژن و فسفر را تخمین زدند.

دکتر فرن گفت: تا جایی که مطالعات ما در خصوص محیط های طبیعی حفاظت شده نشان می دهد، این اندازه [از نیتروزن و فسفر] گیج نماینده است. البته (راهپیمایی در طبیعت) هم از نظر جسمی و هم روحی برای سگ ها و صاحبانشان فواید بسیاری دارد؛ اما جنبه منفی آن فراوری مقادیر معتنابهی مواد مغذی (کود) است.

دکتر فرن معتقد است که از آنجایی که اندازه نگهداری از سگ در بسیاری از کشورهای اروپای غربی کمابیش یکسان است، شرایط حاکم بر گنت می تواند به دیگر نقاط [اروپا] تعمیم داده گردد.

در همین حال، پلانت لایف (Plantlife)، سازمان خیریه حفاظت از محیط زیست بریتانیا، نیز هشدار داد که آلودگی ناشی از نیتروژن یکی از بزرگ ترین تهدیدها علیه گیاهان وحشی، گلسنگ ها و قارچ ها است اما برای رسیدگی به آن اقدام چندانی نمی گردد.

این پژوهش که در نشریه ایکولاجیکال سُلوشنز اند اویدنس (Ecological Solutions and Evidence) منتشر شد، بیش از یک هزار و 600 سگ را که در تمام ساعات روز و تمام روزهای هفته به 500 محوطه طبیعی حفاظت شده آورده شده اند، شمارش نموده است.

این اطلاعات با اندازه ردیابی شده نیتروژن و فسفر فراوری سگ ها ترکیب شد تا کل اندازه کود رهاشده برآورد گردد.

جمع آوری مدفوع سگ ها تقریبا تمام فسفر را حذف کرد اما به علت وجود ادرار سگ ، تنها نیمی از نیتروژن از محیط پاک شد.

دکتر فرن در شرح گفت: البته که جمع آوری ادرار سخت است.

او به مسئولان منطقه ها طبیعی حفاظت شده به ویژه با اکوسیستم حساس توصیه کرد که برای حفاظت از پرندگان و حیات وحش، ورود سگ به این منطقه ها ممنوع گردد. این اقدام دربعضی منطقه ها عملی شده است؛ به ویژه با توجه به پژوهش های پیشین که نشان داد سطح بالای کود می تواند تا سه سال پس از منع ورود سگ باقی بماند.

دکتر دو فرن اضافه کرد: نخستین گام مهم آگاهی دادن به صاحبان سگ ها از پیامد این نوع کود است. فکر می کنم بسیاری از مردم مدفوع سگشان را جمع خواهند کرد.

راب استونمَن، مدیر احیای اراضی بنیاد حیات وحش بریتانیا، می گوید:محیط های طبیعی حفاظت شده منطقه های ویژه برای حفاظت از طبیعت اند که در آن از حیات وحش و اکوسیستم های آسیب پذیر مراقبت می گردد.

روشن است که مدفوع بخشی از طبیعت است اما مدفوع سگ دارای موادی مغذی است که می تواند به اکولوژی زیستگاه های آسیب پذیر لطمه بزند. سگتان را هرجا برای قدم زدن می برید، مهم است که مدفوعش را بردارید، در کیسه کنید و در سطل مخصوص مدفوع سگ بیندازید تا حفاظت و لذت از منطقه ها حیات وحش برای همه ما ادامه پیدا کند.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2134

به "چرا فضولات سگ برای محیط زیست بد است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا فضولات سگ برای محیط زیست بد است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید