کاهش 40 درصدی بارش ها در سال آبی گذشته، ضرورت اجرای سند سازگاری با کم آبی

به گزارش مجله آی سیب، جانباز گفت: سال آبی گذشته جزو یکی از خشک ترین سال ها در 50 سال اخیر بود و اندازه بارش ها نسبت به میانگین بلندمدت 40 درصد کاهش یافت.

کاهش 40 درصدی بارش ها در سال آبی گذشته، ضرورت اجرای سند سازگاری با کم آبی

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه مالی خبرنگاران، جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در برنامه تیتر امشب در مورد کلیات مصوبات شورای عالی آب که امروز با حضور رئیس جمهور برگزار گردید توضیح داد: شورای عالی آب با هدف هماهنگی و سیاستگذاری در زمینه تامین، توزیع و مدیریت آب تشکیل شده است و جلسه امروز هم با هدف تامین پایدار آب شرب کشور با وجود خشکسالی اخیر و کاهش بارش ها تشکیل شد.

او در مورد شرایط بارش در سال گذشته گفت: سال آبی 99-1400جزو یکی از خشک ترین سال ها در 50 سال گذشته بود. حتی تا 50 درصد کاهش بارش داشتیم . اندازه بارش ها نسبت به میانگین بلندمدت 40 درصد کاهش یافت و 27 درصد کاهش ورودی آب به سد ها بوده است.

جانباز گفت: پیش بینی سازمان هواشناسی برای پاییز سال جاری کم بارشی و افزایش دما است و زمستان نرمال خواهد بود که با توجه به این پیش بینی سیاست گذاری های تامین پایدار آب انجام می گیرد.

او در مورد مباحث مطرح شده درباره مدیریت تامین آب در جلسه امروز شورای عالی آب شرح داد: امروز به موضوع سیاست های تامین آب در کشور پرداخته شد. بر این اساس باید طرح های توسعه ای کشور مبتنی بر آمایش سرزمینی اجرا شوند و طرح ها تامین و انتقال آب مجوز زیست محیطی داشته باشند.

جانباز ادامه داد: به اصلاح الگوی مصرف در آب شرب پرداخته شد و اولویت تامین آب شرب در کشور مطرح شد. لزوم صرفه جویی در کلیه مصارف صنعتی، کشاورزی و آب شرب در دستور کار است و مقرر شده تا انتها دولت 5 درصد از تلفات بخش آب شرب کم گردد.

این مقام مسئول اعلام کرد: بازتخصیص آب و استفاده از روش های شیرین سازی آب در دستور کار نهاده شد و بر تسریع در پروژه های تامین آب تاکید شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید نمود: باید از کسانی که الگوی صحیح مصرف آب را رعایت می نمایند حمایت کنیم.

او ادامه داد: حدود 3 میلیون و 900 هزار مشترک به علت اصلاح الگوی مصرف، از تخفیف های تشویقی استفاده نموده اند.

این مقام مسئول تاکید نمود: بخش خصوصی به بخش بازتخصیص آب ورود پیدا نموده است و سرمایه گذاری های خوبی در این بخش انجام شده است به طور مثال بخش زیادی از صنایع در اصفهان اقدام به اجرای شبکه فاضلاب نموده اند و از آب تصفیه شده پساب فاضلاب استفاده می نمایند.

در ادامه برنامه جلیلی قاضی زاده، کارشناس حوزه آب اعلام کرد: کشور ما سالهاست که با کم آبی روبرو است و همه ساله ما با آن روبرو می شویم.

وی با بیان اینکه اندازه بارندگی کشور ما یک سوم میانه دنیاست، اضافه نمود: اندازه بارندگی در کشور حدود 250 میلیمتر است و اگر این رقم را در مساحت کشور ضرب کنیم، رقمی حدود 430 میلیارد متر مکعب به دست می آید که از این اندازه 70 درصد آب تبخیر می گردد.

کارشناس حوزه آب گفت: در کشور ما اندازه تبخیر آب 3 برابر میانه جهانی است.

جلیلی قاضی زاده با بیان اینکه مصوبات شورای عالی آب در جلسه اخیر مثبت بود، توضیح داد: تأکید این شورا بر سیاست های آب مجازی می تواند بسیار موثر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 آبان 1400 بروزرسانی: 29 آبان 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1881

به "کاهش 40 درصدی بارش ها در سال آبی گذشته، ضرورت اجرای سند سازگاری با کم آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 40 درصدی بارش ها در سال آبی گذشته، ضرورت اجرای سند سازگاری با کم آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید