کشف نشانه هایی از انسان شکارگر دوران باستان در غار هوتو

به گزارش مجله آی سیب، غار هوتو و کمربند از مشهورترین غارهای باستانی ایرانی هستند که در نزدیکی بهشهر و همسایگی روستای شهیدآباد (تروجن) بر دامنه کوه البرز و رو به غرب در ابتدای ورودی شهر بهشهر قرار دارند. کاووش از غار هوتو به سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی استاد دانشگاه تهران در حال اجرا است.

کشف نشانه هایی از انسان شکارگر دوران باستان در غار هوتو

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این باره گفت: تیم کاوش باستان شناسی در لایه نگاری لایه های تحتانی غار هوتو هنگام کاوش اسکلت کودکی را کشف کرد که به صورت نشسته دفن شده و گردنبندی از دندان گرگ بر گردنش دیده می گردد که نخستین کشف باستان شناسی با این زیورآلات است.

سیف الله فرزانه اضافه نمود : گروه باستان شناسی که به سرپرستی دکتر حسن فاضلی نشلی استاد دانشگاه تهران کاوش در محوطه غار هوتو را شروع کرد، پیروز به کشف اسکلت کودکی شش تا هشت ماهه در لایه های دوره فراپارینه سنگی شدند که قدمت این لایه فرهنگی به بیش از 12 هزار سال قبل می رسد.

وی گفت : بر اساس گزارش سرپرست هیات باستان شناسی تمام بخش های اصلی جمجمه کودک خردسال با رنگ قرمز و با گل اخرا رنگ آمیزی شده و دور تا دور گردن هم با گردنبندی قرار گرفته است که به نظر می رسد دو بار به دور گردن کودک پیچیده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اضافه نمود: در میان مهره های گردن سه عدد دندان حیوان درنده که احتمالاً گرگ است پیدا شد که از منظر قدمت در ایران جزو نخستین کشف باستان شناسی با چنین زیورآلاتی از انسان های شکارگر و گردآورنده خوراک محسوب می گردد.

فرزانه گفت: قبلاً دکتر حامد وحدتی نسب و دکتر حسن فاضلی نشلی هر کدام یک عدد استخوان گرگ را در میان کاوش های غار و محوطه باستانی کومیشانی به دست آوردند که البته این اشیاء از داخل قبر به دست نیامد و به صورت تکی در میان لایه های فرهنگی پیدا شده بود. هیات پژوهشی معتقد است که تا کنون چنین شواهد غنی از انسان شکارورز در ایران باستان به دست نیامده است.

این مسئول توضیح داد: به نظر می رسد که این تدفین را باید جلوه ای از احساسی ترین لحظات زندگی انسان شکارورز مازندرانی دانست که به شکل باشکوهی دفن شد و بیانگر یکی از رفتارهای احساسی نیاکان ما در این بخش از ایران است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران اضافه نمود: تزئین استخوان گرگ که قطعاً جنبه های آیینی زندگی انسان شکارگر را بیان می نماید از جنبه های دیگری هم مهم است که قدر حیات وحش مازندران و به ویژه گرگ مازندرانی را بدانیم و محیط امنی را برای این حیوان در بستر طبیعت فراهم کنیم. چنین تدفینی می تواند کلید بعضی از معماهای باورهای انسان شکارگر را به ما بازگو کند.

چندی پیش هم این هیات باستان شناسی در کاوش های خود غار جدیدی را در نزدیکی غار هوتو کشف کرد که به علت کشف دو جمجمه شغال آن را غار شال (شغال در زبان مازندرانی) نامیدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، غار هوتو و کمربند از مشهورترین غارهای باستانی ایرانی هستند که در نزدیکی بهشهر و همسایگی روستای شهیدآباد (تروجن) بر دامنه کوه البرز و رو به غرب در ابتدای ورودی شهر بهشهر قرار گرفته اند. این غارها نخستین بار سال 1949 به وسیله گروه باستان شناسی آمریکایی از دانشگاه پنسیلوانیا به سرپرستی کارلتون کُن کاوش و کشف شدند. اهمیت این غارها در این است که بیانگر سکونت آخرین غارنشینان ایران در شروع دوران روستانشینی هستند. هوتو و کمربند لایه هایی از دوره فراپارینه سنگی، نوسنگی، مس و سنگ، آهن و اشکانی دارند.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1750

به "کشف نشانه هایی از انسان شکارگر دوران باستان در غار هوتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف نشانه هایی از انسان شکارگر دوران باستان در غار هوتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید