گوشت رکورددار تورم ماهانه شد

به گزارش مجله آی سیب، مرکز آمار ایران گزارش مربوط به تورم تیر ماه 1401 را منتشر کرد. بررسی ها نشان می دهد در هر سه شاخص تورم نقطه ای، سالانه و ماهانه گروه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات بیشترین تأثیر را روی تورم تیر ماه داشته اند. اما بیشترین تورم خوراکی مربوط به کدام کالاهاست؟

گوشت رکورددار تورم ماهانه شد

به گزارش تجارت نیوز، بررسی گزارش نو مرکز آمار از تورم ایران نشان می دهد در هر سه شاخص سالانه، نقطه ای و ماهانه گروه خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات نقش پررنگ تری نسبت به گروه غیرخوراکی دارند. عبور تورم خوراکی از نرخ 86 درصد نسبت به تیر سال گذشته می تواند نشانه جدی از تخلیه بار تورم روی سفره مردم و فشار معیشتی باشد.

همان طور که در نمودارهای زیر هم معین است، تورم خوراکی در شاخص نقطه به نقطه 86 درصد و شاخص سالانه آن 54.6 درصد است. بدین ترتیب در شاخص نقطه ای و سالانه، نرخ تورم این گروه نسبت به خرداد سال جاری به ترتیب رشد 4.4 درصدی و سه درصدی را به تصویر می کشد. در محاسبه تورم ماهانه گرچه تورم خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات 19.7 درصد افت داشت. اما همچنان نسبت به گروه غیرخوراکی ها و خدمات رقم بالاتری را نشان می دهد.

روغن رکورددار تورم نقطه ای و سالانه؛ گوشت صدرنشین شاخص ماهانه

گرچه در بررسی تورم خوراکی نقطه ای تا خاتمه اردیبهشت روغن پرچم تورم خوراکی را در دست داشت، اما برای دومین ماه متوالی این روغن و چربی ها رکورددار این شاخص در مجموع کالاهای مورد محاسبه شد. بر این اساس میانگین قیمت روغن در مقایسه با تیر سال گذشته 293.1 درصد افزایش را تجربه کرد. روغن در 12 ماه منتهی به خاتمه تیر سال جاری نیز تورم 91.1 درصدی را ثبت کرد تا در هر دو شاخص نقطه ای و سالانه رکورددار تورم باشد.

گوشت قرمز و گوشت ماکیان نیز با ثبت تورم 11.6 درصدی بیشترین رشد قیمت را در مجموع کالاهای مورد محاسبه نسبت به خاتمه خرداد 1401 داشت.

تخلیه تورم خوراکی بر سفره مردم

تا چندی پیش گروه های غیرخوراکی ازجمله مسکن بیشترین تأثیر را روی تورم کل داشتند. اما در چند ماه اخیر این تورم خوراکی بود خودنمایی کرد. به ویژه کالاهایی نظیر روغن، گوشت، لنیات، مرغ و … بیشترین نقش را در این زمینه داشته اند. اعداد و ارقام گواه مناسبی هستند که اکنون بیشترین فشار تورمی روی سفره و معیشت مردم است.

متأسفانه این شرایط در چند وقت اخیر باعث حذف کالاهای اساسی از سفره بسیاری از شهروندان شد. اکنون بررسی ها نشان می دهد تورم خوراکی به کالاهای غیرضروری رسیده است. به عنوان مثال محاسبات نشان می دهد اکنون هر کیلوگرم چیپس 186 هزار تومان قیمت دارد. نرخی که طبیعتاً نشانه های خود را در محاسبات تورم ماه های دیگر نشان می دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2121

به "گوشت رکورددار تورم ماهانه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشت رکورددار تورم ماهانه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید