یزدی: کمبود مسابقات بین المللی نقطه ضعف اصلی تنیس ایران است

به گزارش مجله آی سیب، بازیکن تیم ملی تنیس ایران گفت: بیشترین کمبودی که در تنیس احساس می گردد، نبود رقابت های بین المللی است.

یزدی: کمبود مسابقات بین المللی نقطه ضعف اصلی تنیس ایران است

حسام یزدی تنیسور ملی پوش کشورمان که چند سالی است رنک یک تنیس ایران را در اختیار دارد، در گفت و گو با ، در مورد شرایط این روز های تنیس ایران، ناکامی ملی پوشان در رقابت های دیویس کاپ، کم و کاستی های سودآورترین رشته ورزشی جهان، شرایط اعزام ملی پوشان به رقابت های جهانی و ... توضیحاتی ارائه کرد.

نزدیکترین تورنمنتی که خود را برای حضور در آن آماده می کنید، چه زمانی برگزار خواهد شد؟

نزدیک ترین تورنمنت داخلی مسابقات جام حذفی است که بهمن ماه در جزیره کیش برگزار می شود. کوشش می کنم تا در تورنمنت های برون مرزی شرکت کنم. در مسابقات برون مرزی با هزینه شخصی حاضر می شوم.

اگر بازیکنی میخواهد به مسابقات برون مرزی برود، باید خودش به تنهایی هزینه حضور در این رقابت ها را متقبل شود و شاید با وضعیت اقتصادی 2 - 3 تورنمنت این اعزام ها صورت بگیرد که واقعا در تنیس بسیار کم است. البته همه اعزام ها به مسابقاتی که مربوط به تیم ملی می شود با هزینه فدراسیون صورت می گیرد.

در تنیس درآمد یک بازیکن حرفه ای چگونه است؟

درآمدزایی در تنیس بسیار کم است. برای مثال برای قهرمانی در رقابت های آزاد تنیس تنها 10 میلیون تومان به قهرمان تعلق می گیرد که واقعا مبلغ کمی است و شاید پول یک جلسه تمرین یا مربی شخصی بازیکن هم نشود. تنها کاری که بازیکنان مطرح تنیس می توانند برای درآمدزایی انجام دهند، این است که در کنار بازی، به شاگرد زدن روی بیاورد. شاگرد زدن در برای بازیکن ملی پوش تنیس سَم محسوب می شود، اما برای کسب درآمد بازیکن چاره دیگری ندارد.

از رقابت های دیویس کاپ بگویید، چرا عملکرد تیم ما خوب نبود و تمام بازی ها را به حریفان واگذار کردیم؟

سعید احمدوند (سرمربی تیم ملی تنیس ایران) بابت نتیجه کسب شده و عملکرد بازیکن اول تیم، شاهین خالدان در رقابت های دیویس کاپ بسیار ناراحت و ناراضی بود. باید توجه کرد که هیچ بازیکنی قصد ندارد برای باخت پا به میدان بگذارد حتی اگر رنکینگ مناسبی در جدول رده بندی نداشته باشد، برای پیروزی به مصاف رقبا می رود. پیش از این بازی ها که تیم ویتنام که تمام حریفانش را شکست داد، مقابل ما در مسابقات تنیس اصفهان مغلوب گردید. شرایط بازی ها در دیویس کاپ به طور کلی با سایر مسابقات فرق متفاوت است.

به هر حال من اولین حضورم را در رقابت های دیویس کاپ تجربه می کردم و در کنار من آرش سوری هم به همین اندازه از این تورنمنت تجربه داشت، اما خالدان بازیکن با سابقه ای در تورنمنت جهانی به حساب می آید، اما نتوانست مانند گذشته به درخشش در رقابت های جهانی ادامه دهد.

تنیس ایران بعد از رقابت های دیویس کاپ به سطح چهارم آسیا سقوط کرد، دلیل این اتفاق چیست؟

این اولین باری نیست که به سطح چهارم آسیا سقوط کردیم و پیش از این یک بار دیگر ما به این دسته سقوط نموده بودیم. از طرفی رقابت های دیویس کاپ روی زمین هارد کورت داخل بود، اما ما تمام دوران حرفه ای خود را روی زمین خاکی تمرین نموده بودیم. زمین هارد کورت بیرون سالن در تهران، شمال ایران و کیش کم نداریم، اما از داشتن زمین هارد کورت داخل سالن رنج می بریم و به طور کلی زمین های هارد کورت کیفیت و استاندارد لازم جهانی را در ایران ندارد. تشخیص کادرفنی تیم این بود تا با توجه به شرایط این مسابقات، در سالن تمرین کنیم که بتوانیم خود را با زمین بازی وفق بدهیم.

گفته می شود بعد از رقابت های دیویس کاپ 2018، شما و هم تیمی هایتان پاداشی کلان از فدراسیون دریافت کردید، همچین چیزی صحت دارد؟

حدود 6 ماه برای رقابت های دیویس کاپ در اردوی تیم ملی بودیم، اما با اتمام این رقابت ها، تنها 150 دلار به بازیکنان پول دادند. ما در سنگاپور وقتی با اعضای تیم های دیگر آسیایی از جمله قطر صحبت می کردیم، متوجه شدیم بازیکنان روزی 100 دلار از طرف فدراسیون تنیس کشورشان حقوق دریافت می نمایند که تفاوت قیمتی بالایی با بازیکنان ما دارد.

در این سال ها فدراسیون تنیس برای بهبود درآمد بازیکنان یاری ویژه ای نموده است؟

افرادی که پول دارند با این وضعیت ارزی موجود، برای اعزام به مسابقات جهانی مشکل دارند. حتی برای کاهش هزینه های بازیکنان، فدراسیون هیچ کوششی برای در نظر دریافت ارز دولتی برای تنیسور ها نمی نماید. بازیکنی که هیچ درآمدی اقتصادی به غیر از تنیس ندارد باید خیلی عاشق باشد که مسابقاتش را به شکل آزاد و با هزینه شخصی دنبال کند.

از فدراسیون توقع نداریم هزینه مسابقات برون مرزی را به بازیکن بدهد، اما کمترین خواسته ما این است که ارز دولتی به بازیکنان تعلق بگیرد. چند سال پیش حدود 16 هفته مسابقات فیوچرز داخل مجموعه ورزشی انقلاب تهران و کیش برگزار گردید که از نظر فنی برای بازیکنان بسیار خوب بود و روی پیشرفت آن ها تاثیر داشت.

در سال چند هفته مسابقه می دهید؟

تنیسور های نیمه حرفه ای جهان 30 هفته در سال مسابقه می دهند، اما ما تنیس بازان حرفه ای ایران، 30 هفته هم مسابقه نداده ایم. اکثر بازیکنان نیز این مسئله ای را دارند.

چه کم و کاستی در تنیس احساس می کنید؟

نقطه ضعف اصلی تنیس ایران کمبود برگزاری مسابقات بین المللی است. چرا که یک بازیکن حرفه ای تا یک سنی تمرین و با رقبای داخلی مصاف می نماید، بعد از 20 سالگی بازیکن معنای واقعی تنیس را باید درک کند و این رشته به طور حرفه ای برایش شروع شود. بازیکنان باید به مسابقات برون مرزی اعزام شوند و با تنیسور هایی با رنک بالاتر از خود مسابقه دهند تا در نهایت پیشرفت حاصل شود. برای برگزاری این رقابت ها فدراسیون می تواند پیش قدم شده و با جذب حامی اقتصادی این رقابت ها را در ایران ترتیب دهد.

اگر این مسابقات بین المللی ادامه دار باشد علاوه بر اینکه ترس بازیکنان می ریزد، دیگر نگران نیستیم که به سطح سوم یا چهارم آسیا سقوط کنیم چرا که پشتوانه ای قوی را در تنیس ایجاد نموده ایم.

حضور نامنی را به عنوان سرپرست جدید فدراسیون تنیس چطور می بینید؟

احمد نامنی مدت کوتاهی است که سکان فدراسیون تنیس را در دست گرفته است. همه دوست دارند تا این رشته ورزشی جان تازه ای بگیرد. امیدوارم هر کسی که می تواند برای ارتقای تنیس قدمی بردارد دریغ نکند و در مورد خواسته های ملی پوشان بی تفاوت نباشند. اختصاص زمین و توپ به بازیکن تیم ملی را در اولویت قرار دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 339

به "یزدی: کمبود مسابقات بین المللی نقطه ضعف اصلی تنیس ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یزدی: کمبود مسابقات بین المللی نقطه ضعف اصلی تنیس ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید