2هزار پروژه میراث فرهنگی و گردشگری در کشور در حال اجرا است

به گزارش مجله آی سیب، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه 2هزار پروژه میراث فرهنگی و گردشگری در کشور در حال اجرا است، گفت: اعداد و ارقام حوزه گردشگری در حوزه های مختلف بعد انقلاب اسلامی رشد قابل توجهی داشته است.

2هزار پروژه میراث فرهنگی و گردشگری در کشور در حال اجرا است

به گزارش خبرنگاران، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ارتباط تلفنی با برنامه سلام صبح بخیر رادیو ایران گفت: گردشگری صنعتی است که علاوه بر ابعاد اقتصادی، دارای ابعاد اجتماعی و فرهنگی بسیار مهمی است.

او توضیح داد: سازمان میراث فرهنگی جزو دستگاه هایی است که برای افزایش نشاط اجتماعی اقدامات و برنامه های جدی دارد و در این زمینه کوشش های بسیاری صورت می گیرد.

مونسان اضافه نمود: بعد اجتماعی و فرهنگی گردشگری جنبه بین المللی هم دارد، هر گردشگر خارجی که وارد کشورمان می گردد پس از بازدید از شهرها و جاذبه های متنوع ایران، تصویر واقعی و پیشرفت های کشورمان را با خود به یادگار می برد و از تصویر دروغینی که بعضی رسانه های غربی از ایران نشان می دهند دور می گردد.

معاون رئیس جمهوری اظهار کرد: گردشگری امروز به سومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است و این صنعت به صورت فزاینده در حال پیشرفت است، موضوع اشتغال هم از دیگر مزایای گردشگری است چراکه این صنعت با ضریب افزایش اشتغال بسیار بالا نقش مهمی در این بخش دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اینکه ایران از نظر داشته ها و جاذبه های تاریخی و فرهنگی، جزو 10 کشور برتر جهانست، یادآور شد: اقدامات و برنامه های بسیاری در حوزه ایجاد زیرساختها که یکی از بزرگترین مسائل و معضلات جذب گردشگران خارجی بوده، انجام شده است، اما این مشکل امروز به دلیل افزایش پروژه ها و بهره برداری از هتل ها و اقامتگاه ها، کمرنگ شده است.

او اضافه نمود: امروز با توجه به اقدامات و برنامه هایی که در حوزه زیرساخت ها شده است و با وجود داشته ها و ظرفیت های بسیار خوب تاریخی، فرهنگی و طبیعی، احتیاجمند معرفی و تبلیغات گسترده پتانسیل های کشور در این بخش هستیم.

مونسان در ادامه با اشاره به بعضی آمار حوزه گردشگری پیش از انقلاب اسلامی و مقایسه آن با دوران پس از انقلاب، گفت: تنوع مراکز و تاسیسات گردشگری از 16 مرکز پیش از انقلاب به 29 مرکز در ایام پس از انقلاب رسیده است، همچنین از 22 دفتر خدمات مسافرتی که پیش از انقلاب فعالیت می کردند امروز به عدد 4 هزار و 700 دفتر رسیده ایم، این آمار و ارقام در حالی به دست آمده است که کشور ما 8 سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته و سالها نیز تحریم های ناعادلانه را متحمل شده است.

معاون رئیس جمهوری اضافه نمود: پیش از انقلاب اسلامی فقط 40 راهنمای گردشگری در کشور فعالیت می کردند اما امروز 11 هزار و 600 تورگردان با کارت شناسایی و مجوز فعالیت در سطح کشور به حوزه گردشگری یاری می نمایند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه نمود: 263 هتل پیش از انقلاب در کشور وجود داشت و امروز 1200 هتل و مراکز اقامتی در خدمت صنعت گردشگری ایران است، همچنین در آن دوران 450هزار نفر گردشگر ورودی داشتیم این در حالی است که به رغم مسائل اقتصادی و تحریم های ناعادلانه در 9 ماه اول سال جاری از عدد 6 میلیون گردشگر ورودی عبور کردیم.

او اظهار کرد: با تمهیدات و برنامه ریزی هایی که انجام شده، گردشگران منطقه ای روز به روز در حال افزایش است، در تمام نقاط جهان 70 درصد گردشگران ورودی کشورها را توریست های کشورهای همسایه تشکیل می دهند و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست، گردشگران ورودی به ایران از کشورهای روسیه، ترکیه، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان رشد خوبی داشته است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

مونسان توضیح داد: گردشگران کشورهای عربی به ویژه گردشگران عراقی هم که پیش از این فقط به عنوان گردشگران زیارتی محسوب می شدند امروز وارد فاز گردشگری ترکیبی شده اند و زیارت، سیاحت و استفاده از امکانات و خدمات درمانی کشورمان را در برنامه سفر خود قرار می دهند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در یک سال و نیم گذشته 400 پروژه کوچک و بزرگ به حوزه زیرساخت های گردشگری اضافه شده است، ادامه داد: در دولت تدبیر و امید از 125 هتل 4 و 5 ستاره به 158 هتل با این درجه رسیده ایم و امیدواریم تا انتها دولت دوازدهم، سرمایه گذاران بتوانند 122 هتل 4 و 5 ستاره دیگر به مجموعه هتل های کشور اضافه نمایند و این عدد به 280 برسد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: اقامتگاههای بومگردی هم یکی از اتفاقات خوب حوزه گردشگری کشور است، تا قبل از دولت دوازدهم حدود 400 اقامتگاه بومگردی در کشور فعال بود، این عدد در حال حاضر از 1400 اقامتگاه عبور نموده است و کوشش می کنیم به 2 هزار واحد بومگردی دست پیدا کنیم.

او در شرح اهمیت اقامتگاه های بومگردی یادآور شد: واحدهای بومگردی در توسعه پایدار روستاها بسیار تاثیرگذار است، همچنین این اقامتگاه ها در ایجاد شغل و جلوگیری از مهاجرت روستا به شهر تاثیر بسزایی داشته است، می توان گفت یکی از مهمترین عوامل مهاجرت معکوس از شهر به روستاها واحدهای بومگردی است، طبیعت گردی امروز در جهان بسیار مهم شده و بسیاری از گردشکران به طبیعت بازگشته اند، ما در این بخش ظرفیت های بسیار زیادی داریم و به زیرساخت احتیاج داشتیم که راه اندازی اقامتگاه های بومگردی تا حد زیادی این احتیاج را رفع نموده است.

مونسان اضافه نمود: امروز بالغ بر 2 هزار پروژه در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در حال اجرا است، کشور ما بسیار پهناور است و بیش از یک میلیون سایت تاریخی شناخته شده در آن وجود دارد، 23 اثر ثبت جهانی شده در یونسکو داریم و رسیدگی به این تعداد آثار احتیاجمند امکانات اقتصادی و انسانی بسیار زیادی است اما هموطنان بدانند که سازمان میراث فرهنگی تمام کوشش خود را برای حفاظت و نگهداری از این میراث فرهنگی عظیم به کار می بندد.

معاون رئیس جمهوری گفت: حوزه صنایع دستی هم یکی از موضوعات مهم برای ایجاد اشتغال و توسعه روستاها است، سال گذشته عدد 500 میلیون دلار صادرات صنایع دستی را داشتیم که نزدیک 280 میلیون دلار آن صادرات رسمی بوده و از مبادی گمرک و بدون احتساب زیورآلات انجام شده و همین میزان نیز صادرات چمدانی انجام شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 275

به "2هزار پروژه میراث فرهنگی و گردشگری در کشور در حال اجرا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2هزار پروژه میراث فرهنگی و گردشگری در کشور در حال اجرا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید