آغاز تولید ماهانه یک میلیون دز واکسن کرونا از تیرماه در کشور، بیش از 100 کشور یک دز واکسن هم تزریق نکرده اند

به گزارش مجله آی سیب، رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: ماهانه یک میلیون دز واکسن کرونا از تیرماه در کشور تولید و برای تزریق آماده می شود.

آغاز تولید ماهانه یک میلیون دز واکسن کرونا از تیرماه در کشور، بیش از 100 کشور یک دز واکسن هم تزریق نکرده اند

به گزارش خبرنگار از،علیرضا بیگلری, رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به فرایند پیروز تولید و کارآزمایی واکسن داخلی، گفت: تا خرداد امسال یک میلیون دز واکسن کرونا داخلی تولیدی این مرکز آماده تزریق می شود و در صورت تایید تولید انبوه، از تیر ماه هم هر ماه یک میلیون دز واکسن تولید و آماده تزریق می شود.

او در مرنام شروع مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن داخلی کرونا (تولید مشترک انستیتوپاستور و انستیتو فینلای کوبا) در همدان، گفت: در پی شروع همه گیری ویروس کرونا، همه دانش بشری در برابر این ویروس به چالش کشیده شد و این ویروس برای همه کشور ها چالش ایجاد کرد و نشان داد هیچ کشوری دانش بیشتری درباره این ویروس ندارد.

رئیس انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: تفاوت ایران با سایر کشور ها در مواجهه با ویروس کرونا این بود که ما در اوج تحریم ناجوانمردانه وارد بحران کرونا شدیم و سازمان های جهانی انتظار نداشتند که ایران به نام نخستین گلوگاه از عهده تشخیص ویروس و اقدام موثر برای مقابله با آن از طریق تولید واکسن برآید.

بیگلری گفت:، اما انستیتوپاستور ایران با 100 سال قدمت نشان داد همانند دوره شیوع طاعون، وبا و آبله امروز هم دژ مستحکم مرزبانی امنیت سلامت کشور است بنابراین در همان روز نخست بحران، این مرکز علمی تشخیص این ویروس را با طراحی شیوه های تشخیص و راه اندازی شبکه آزمایشگاهی بر عهده گرفت.

او ادامه داد: با وجود اینکه هیچ امکاناتی وجود نداشت، اما روزانه 2 تا سه هزار کیت تولید شد و به علت متوقف شدن بیشتر محموله های خریداری شده در فرودگاه ها، تصمیم سخت محدود شدن تست ها به بیمارستان ها به جای خیابان ها اتخاذ شد در حالی که سازمان جهانی معتقد به انجام آزمایش در سطح خیابان بود.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: هر چند سازمان جهانی معتقد به سه نوبت آزمایش کووید 19 از هر نفر بود، اما با در پیش گرفتن این شیوه با سه هزار کیت موجود تنها امکان پاسخگویی به یک هزار نفر را داشتیم بنابراین با بهره گیری از دانش فنی به این نتیجه رسیدیم که به جای سه ژن یک ژن موجود در بدن مورد آزمایش قرار بگیرد.

بیگلری گفت: هر چند اتخاذ این تصمیم در انستیتو پاستور ایران موجب ایراد گرفتن سازمان بهداشت جهانی شد، اما سه هفته بعد از این موضوع کننده سازمان بهداشت جهانی هر 2 تصمیم اتخاذ شده مبنی بر تست محدود با اولویت بیمارستانی و آزمایش یک ژن به جای سه ژن را به نام پروتکل جهانی انتخاب و به همه کشور ها ابلاغ کرد.

او با بیان اینکه پیروزیت ایران در این زمینه مرهون دانش فنی و بومی است، گفت: آن ها انتطار داشتند 100 هزار نفر از مردم ایران در ماه نخست شیوع ویروس کرونا فوت کنند، ولی با وجود اینکه کمکی از بیرون کشور دریافت نشد، آزمایش ها در عمق شهر ها و آزمایشگاه ها برقرار و شرکت هایی راه اندازی شد به نحوی که امروز توان بررسی و تشخیص همه جهش های این ویروس را داریم.

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: شبکه تشخیص مولکولی بسیار قوی در کشور شکل گرفته و این بزرگترین سرمایه ای است که در اوج تحریم و بیماری کووید 19 در کشور راه اندازی شد.

بیگلری ادامه داد: موضوع تامین واکسن بعد از تشخیص در اولویت قرار گرفت که در این باره ایران سه راهبرد را اتخاذ کرد که راهبرد نخست آن خرید واکسن بود.

او اضافه کرد: در زمینه خرید واکسن با توجه به آشکار شدن نبود عدالت در سلامت، کشور ها به تعهدات خود در زمینه فروش واکسن عمل نکردند به گونه ای که کشور های هند، آمریکا و انگلیس هر کدام پس از تولید ابتدا آن را برای داخل کشور در نظر گرفتند و 87 درصد واکسن تولیدی در 6 کشور جهان تولید و تزریق شد به نحوی که بیش از 100 کشور جهان حتی یک دز واکسن هم تا به امروز تزریق نکرده اند.

رئیس انستیتو پاستور ایران شرح داد: جهان نخستین بار نیازمند 16 میلیارد دز واکسن شده است و چنانچه همه کارخانجات تولیدی و واکسن سازی با ظرفیت کامل فعالیت کنند نمی توانند یک سوم این عدد را تا سرانجام سال 2021 تولید کنند.

بیگلری با بیان اینکه راهبرد دوم ایران تقویت تولید داخلی بود، گفت: تجربه جهانی نشان داده که مقوله عدالت در سلامت شعاری بیش نیست، بنابراین تولید داخلی تقویت شد و انستیتوپاستور ایران تولید واکسن را شروع کرد که دراین زمینه و با توصیه وزارت بهداشت، کار مشترک با کشور کوبا را برای تولید واکسن موثر کرونا شروع کردیم.

او گفت: وزارت بهداشت از انستیتو پاستور ایران خواست علاوه بر واکسن داخلی، یک شریک مشترک هم برای تولید واکسن انتخاب کند بنابراین کشور کوبا به علت سوابق درخشان در همراهی با ایران برای تولید واکسن و قرار دادن فناوری واکسن هپاتیت در اختیار ایران طی چهار دهه گذشته، انتخاب شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران اضافه کرد: باید واکسن بی خطر ایمن و کارا انتخاب می شد چرا که برند انستیتو پاستور ایران یک برند بین المللی است و 100 سال قدمت دارد، بنابراین 14 واکسن مورد مطالعه قرارگرفت و معین شد واکسن معرفی شده از سوی کشور کوبا، واکسنی ایمن، نوترکیب و بدون عوارض است که در 2 مرحله نخست تزریق هم عارضه خاصی نداشته است.

بیگلری با بیان اینکه پس از سرانجام مرحله سوم مطالعات می توان درباره کارایی واکسن ایرانی ،کوبایی اظهار نظر کرد، اضافه کرد: البته با تزریق 2 دز می توان 80 درصد کارایی واکسن را تشخیص داد و با توجه به طراحی دز یادآور که حُسن این واکسن است، با تزریق آن می توان 100 درصد کارایی این واکسن را پیش بینی کرد.

او درباره تولید دیگر واکسن ایرانی هم گفت: واکسن بومی دیگری با بهره گیری از فناوری های فوق پیشرفته هم در انستیتو پاستور ایران در دست تهیه است که مطالعات مرحله حیوانی آن تمام شده و به زودی وارد فاز انسانی می شود.

بنابر اعلام ستاد مقابله با کرونا مرحله سوم تزریق واکسن ایرانی کرونا به افراد داوطلب از امروز (شنبه 11 اردیبهشت) با حضور استاندار، رئیس انستیتو پاستور ایران و جمعی از مسئولان در مرکز بهداشت استان همدان شروع شد.

قرار است این واکسن به صورت داوطلبانه برای سه هزار فرد بین 18 تا 80 سال در استان همدان تزریق شود که افراد با ثبت نام در سامانه معین برای مشارکت دراین طرح متقاضی می شوند.

منبع ایرنا

غ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1783

به "آغاز تولید ماهانه یک میلیون دز واکسن کرونا از تیرماه در کشور، بیش از 100 کشور یک دز واکسن هم تزریق نکرده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آغاز تولید ماهانه یک میلیون دز واکسن کرونا از تیرماه در کشور، بیش از 100 کشور یک دز واکسن هم تزریق نکرده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید