اردوغان: 40 میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه نموده ایم، آتن احترامی برای قانون مهاجرت قائل نیست

به گزارش مجله آی سیب، رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد که کشورش دیگر فشار رسیدگی به آوارگان و مهاجران را به تنهایی به دوش نخواهد کشید.

اردوغان: 40 میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه نموده ایم، آتن احترامی برای قانون مهاجرت قائل نیست

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید و شهرهای سانتورینی، آتن و میکونوس را ببینید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه در آنکارا گفت: دوران ایثارهای یک طرفه دیگر تمام شد. از زمانی که ترکیه مرزها را باز نموده بیش از 100 هزار مهاجر به طرف اروپا راهی شده اند و این آمار به زودی به یک میلیون تن خواهد رسید.

ترکیه در حال حاضر به تنهایی میزبان 3.7 میلیون مهاجر از سوریه است که بیش از هر کشور دیگری در دنیا محسوب می گردد. آنکارا بارها شکایت نموده که اروپا در عمل به تعهداتش طبق توافق مهاجران ترکیه-اتحادیه اروپا که در سال 2016 امضا شد، ناکام بوده است؛ توافقی که هدف آن یاری به مهاجران و ریشه کن کردن موج مهاجران بود.

اردوغان گفت: اتحادیه اروپا و دنیا شرایط ترکیه را که در حال حاضر میزبان نزدیک به چهار میلیون آواره است را درک نمی نمایند.

وی اضافه کرد: یک میلیون و پانصد هزار تن احتیاج داشتند تا از خانه های خود در ادلب فرار نمایند و خود را به مرزهای ترکیه رسانده اند. اتحادیه اروپا به طور کامل به وعده های خود طبق توافق مارس 2016 عمل ننموده و انتظارات در مورد تشریک مسؤولیت همچنان بدون پاسخ باقی مانده است.

اردوغان ضمن انتقاد از معیارهای دوگانه اتحادیه اروپا گفت: اگر اتحادیه اروپا از تشریک فشارها با ترکیه حمایت نکند، گذرگاه های مرزی همچنان باز باقی خواهند ماند.

اردوغان از چارلز میشل، رئیس شورای اروپا که از مرز ترکیه-یونان دیدن نموده، خواست تا بر اقدامات گارد ساحلی یونان در دریای اژه نظارت داشته باشد.

وی گفت: در حالی که اتحادیه اروپا نگرانی های امنیتی ترکیه را نادیده می گیرد، از نقض های حقوق بشر یونان برای جلوگیری از سیل مهاجران حمایت می نماید. آتن هیچ احترامی برای قانون مهاجرت بین المللی قائل نیست و نیروهای امنیتی یونان دو مهاجر را کشته و یک تن دیگر را زخمی نموده اند.

اردوغان ضمن انتقاد از رویکرد آتن نسبت به مهاجران، بر حقوق بشر و قوانین بین المللی تاکید نمود.

وی گفت: پناهجویان و آوارگان آزادند تا از کشورها خارج شوند و می توانند کشوری را که می خواهند بروند، انتخاب نمایند.

همچنین رئیس جمهوری ترکیه ضمن انتقاد از عدم پایبندی اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال پناهجویان، گفت که کشور ما 40 میلیارد دلار برای آنها هزینه نموده است.

رئیس جمهوری ترکیه در نشست مشترک خبری با بوریس بوریسوف، نخست وزیر بلغارستان در آنکارا گفت: می گویند یک میلیارد یورو به شما می دهیم. چه کسی را می فریبند؟ این پول را نمی خواهیم. ترکیه 40 میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه نموده است، آن مبلغ را هم پیدا می نماید.

اردوغان اضافه کرد: انتظار ما از کشورهای اروپایی برای تقسیم عادلانه بار و وظیفه میزبانی از پناهجویان بی پاسخ مانده است. اتحادیه اروپا به تعهدات خود در قبال بیانیه 18 مارس کاملا عمل ننموده است.

نخست وزیر بلغارستان نیز ضمن انتقاد از عدم حمایت اتحادیه اروپا از ترکیه در مساله پناهجویان، تاکید نمود کسی بحران مرزی موجود را نمی بیند.

نخست وزیر بلغارستان در نشست مشترک رسانه ای با رجب طیب اردوغان در آنکارا گفت: کسی بحران مرزی پناهجویان را نمی بیند.

وی اضافه کرد: نمی دانم چرا منابع اقتصادی برای حمایت از پناهجویان به ترکیه داده نشده است. یکی از اصول اولیه اتحادیه اروپا تقسیم این مسؤولیت است.

لازم به ذکر است بوریسوف عصر دوشنبه در چارچوب یک سفر کاری وارد آنکارا شده و با رئیس جمهوری گفت وگو کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 779

به "اردوغان: 40 میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه نموده ایم، آتن احترامی برای قانون مهاجرت قائل نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: 40 میلیارد دلار برای پناهجویان هزینه نموده ایم، آتن احترامی برای قانون مهاجرت قائل نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید