افشای راز قتل نخست وزیر سوئد پس از 34 سال ، قاتل مُرده است؟

به گزارش مجله آی سیب، مقام های قضایی و پلیس سوئد با افشای نام و هویت قاتل نخست وزیر این کشور در سال 1986 به بیش از سه دهه سردرگمی در پرونده قتل و ترور اولاف پالمه پایان دادند.

افشای راز قتل نخست وزیر سوئد پس از 34 سال ، قاتل مُرده است؟

به گزارش خبرنگاران از بی بی سی، مظنون اصلی در پرونده قتل نخست وزیر سوئد در اواخر دهه 1980 فردی بود به نام استیگ اینگستروم یا مرد اسکاندیا که گفته می شود سال 2000 خودکشی کرد و از جهان رفت. اسون اولاف یواخیم پالمه روز 28 فوریه 1986 همراه همسر و فرزندش در مرکز شهر استکهلم از سینما به خانه برمی گشت که با سلاح گرم از پشت سر هدف قرار گرفت و کشته شد. او آن زمان نخست وزیر سوئد بود و همان روز گروه امنیتی محافظان خود را مرخص کرده بود.

ترور مهم ترین مقام دولت سوئد در یکی از شلوغ ترین خیابان های پایتخت انجام شد و ده ها نفر یک مرد قدبلند را دیدند که پس از شلیک کردن چند گلوله سمت نخست وزیر از آنجا گریخت. مقام های امنیتی و قضایی سوئد خیلی زود پرونده قتل پالمه را گشودند و از هزاران نفر بازپرسی کردند. خاتمه یک نفر به عنوان قاتل شناسایی و معرفی گشت اما دادگاه سوئد اندکی بعد حکم را لغو کرد. همان زمان انبوه تئوری های توطئه در پرونده قتل شکل گرفت و از سیا تا کردهای جدایی طلب و سرویس مخفی آفریقایی جنوبی به عنوان عاملان جنایت در نظر گرفته شدند.

مراسم تشییع جنازه باشکوه اولاف پالمه در 15 مارس 1986

استیگ انگستروم که به خاطر کار کردن در بیمه اسکاندیا به مرد اسکاندیا مشهور شده بود، روز جنایت تا دیروقت در دفتر مرکزی شرکت حضور داشت و کار می کرد. او یکی از حدود 20 شاهد صحنه ترور نخست وزیر بود و خاتمه در 2000 خود را کشت. توماس پترسن، روزنامه نگاری سوئدی نخستین کسی بود که به دست داشتن انگستروم در ترور مشکوک شد و پلیس سوئد 18 سال پس از مرگ این متهم، جستجو برای یافتن قاتل احتمالی را آغاز کرد. گفته می شود انگستروم به دلیل دیدگاه های چپگرایانه پالم او را به قتل رسانده است.

قاتل نخست وزیر سوئد وقتی بازپرسی می شد، درباره لحظه های پس از ترور به بازجوهای پرونده دروغ گفته و مدعی شده بود می خواسته آقای پالم را نجات بدهد. هر چند بعدها معلوم شد حتی دوره های تیراندازی را هم گذرانده است. همسر استیگ سال 2018 به روزنامه اکسپرسن سوئد گفته بود یک سال قبل بازجوها سراغش رفته بودند. این زن گفته بود هرگز تصور نمی کند مردی ترسو چون انگستروم بتواند قاتل باشد؛ چرا که او پشه را هم نمی تواند بکشد.

خبر ترور و قتل نخست وزیر در صفحه اول روزنامه های سوئد

قاتل عصر روز جمعه 28 فوریه 1986 با یک قبضه مگنوم 357 از پشت سر به نخست وزیر شلیک کرد و او را درجا کشت. در آن لحظه در شلوغ ترین خیابان سوئد و استکهلم همسر اولاف یعنی لیسبت و پسرشان مارتن همراه یک دوست خانوادگی از سینما بیرون آمده بودند. پلیس و نیروهای امنیتی هرگز سلاح قاتل را نیافتند و یک جنایتکار سابقه دار به نام کریستر پترسن را مسئول اصلی پرونده قتل نخست وزیر معرفی کردند. پترسن در 1989 به زندان ابد محکوم شد اما به دلیل نبودن مدارک کافی و پیدا نشدن اسلحه خیلی زود از زندان بیرون آمد. او در 2004 به مرگ طبیعی از جهان رفت.

آقای پالمه از بی پرواترین و رک گوترین سیاستمداران سوئد و رهبر حزب سوسیال دموکرات بود. بسیاری از مردم اروپا و جهان او را با مخالفت آشکارش با حمله شوروی به چکسلواکی در 1968، حمله ارتش آمریکا به ویتنام و سیاست های نژادپرستانه رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی می شناختند. همسر اولاف دو سال پیش از جهان رفت و واقعیت ترور همسرش را هرگز درک نکرد. این پرونده سال ها پلیس و نظام قضایی سوئد را درگیر کرد و منبع الهام استیگ لارسن، نویسنده دختری با خالکوبی اژدها بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1095

به "افشای راز قتل نخست وزیر سوئد پس از 34 سال ، قاتل مُرده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشای راز قتل نخست وزیر سوئد پس از 34 سال ، قاتل مُرده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید