آنالیز انواع نمک های خوراکی و تأثیر آنها بر سلامتی

به گزارش مجله آی سیب، نمک، یکی از اصلی ترین اجزای خوراکی ها و غذاهای ماست که برای بهبود طعم غذا به آن اضافه می گردد. اما مصرف بیش از حد نمک، می تواند باعث افزایش فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، کاهش کیفیت استخوان ها، بیماری های کلیوی و سایر مسائل سلامتی گردد.

آنالیز انواع نمک های خوراکی و تأثیر آنها بر سلامتی

نمک طبیعی یا نمک خام، به عنوان یکی از مهمترین اجزای تشکیل دهنده غذا، از گذشته تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته است. این نمک به وسیله فرآوری سنگ های نمکی یا استخراج از دریا و نمک شوره ها به دست می آید. نمک طبیعی شامل مواد معدنی مهمی مانند سدیم، کلرید، پتاسیم، مس، آهن، روی و میزان کمی یود است. بعلاوه، نمک طبیعی دارای طعم و عطر متفاوتی است که به آن خصوصیت های منحصر به فردی می بخشد. در مقابل، نمک رافینه یا نمک پالایش شده، به عنوان یک نوع نمک صنعتی استفاده می گردد که از موادی مانند نمک خام، آب و بعضی مواد شیمیایی برای تصفیه و برطرف املاح غیرضروری فراوری می گردد. در این فرآیند، بسیاری از مواد معدنی و مواد مغذی حذف می شوند و به همین علت، نمک رافینه کمترین میزان مواد معدنی را داراست و ممکن است در بعضی موارد حاوی افزودنی های شیمیایی نظیر آنتی کیک و ضد اکسیدان باشد.

نوع نمک مصرفی، می تواند بر ترکیب شیمیایی غذا و بعلاوه بهداشت و سلامتی افراد تأثیر بگذارد. در ادامه، به آنالیز انواع نمک های خوراکی مختلف می پردازیم:

1- نمک سفید: این نوع نمک، نوع رایجی از نمک در بازار است و برای استفاده در غذاهای خانگی و صنعتی پرکاربرد است.

2- نمک دریایی: نمک دریایی به علت داشتن مقادیر بیشتری از مواد معدنی نظیر آهن، منیزیم و پتاسیم میزان کمتری سدیم دارد و برای مصرف کمتر از نمک سفید مناسب است.

3- نمک گیاهی: این نوع نمک با ترکیبی از گیاهان خشک شده مانند گل سرخ، بوقلمونی و آویشن تهیه می گردد و در غذاهای سالمندان و بیماران مصرف می گردد.

4- نمک کم سدیم: یک نوع نمک کم سدیم وجود دارد که حاوی کمترین میزان سدیم است و برای افرادی که احتیاج به محدود کردن مصرف سدیم دارند، مناسب است.

5- نمک هیمالیایی: این نوع نمک، حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی و اسیدهای آمینه مفید است و برای کنترل فشار خون، بهبود عملکرد کلیه ها و بهبود سیستم ایمنی مفید است.

به طور کلی، استفاده از نمک در حد مصرف معمولی و مصرف نمک های کم سدیم یا نمک هایی با مواد معدنی بیشتر، می تواند بهبود سلامتی و کاهش خطر بروز بیماری های مرتبط با مصرف بیش از حد نمک را به همراه داشته باشد.

منبع: فوت و فن / فوت و فن
انتشار: 2 خرداد 1402 بروزرسانی: 2 خرداد 1402 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2262

به "آنالیز انواع نمک های خوراکی و تأثیر آنها بر سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز انواع نمک های خوراکی و تأثیر آنها بر سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید