تأیید طرح اولیه تلسکوپ فضایی SPHEREx برای رمزگشایی از مه بانگ از سوی ناسا

به گزارش مجله آی سیب، علت نقشه برداری چند باره این است که مواد شیمایی طول موج های نور را به طور متفاوت جذب و ساطع می کنند. سیارک عجیب سایکی 16 نیز با استفاده از همین تکنیک کشف شده است.

تأیید طرح اولیه تلسکوپ فضایی SPHEREx برای رمزگشایی از مه بانگ از سوی ناسا

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، ناسا به دستاورد مهمی در پروژه SPHEREx دست یافت و گفت که این تلسکوپ فضایی گامی دیگر به پرتاب نزدیک شده است.

تلسکوپ فضایی SPHEREx سه هدف دارد: هدف اول آن جستجوی نشانه های مِه بانگ و نقشه برداری از الگوی کهکشان های ناشی از این انبساط است که می تواند به فیزیکدانان اطلاعات بیشتری درباره تشکیل گیتی بدهد. هدف دوم مطالعه تابش های کم نور به جای مانده از کهکشان ها به منظور درک چگونگی تشکیل آنهاست و هدف نهایی و احتمالاً مهم ترین هدف، جستجوی آب یخ زده و مولکول های ارگانیک منجمد است که می تواند به محققان درک بهتری در مورد مکان های احتمالی وجود حیات فرازمینی بدهند.

این تلسکوپ در طول مأموریت بوسیله تجهیزات طیف بینی و شکست نور مادون قرمز نزدیک به دو طول موج متفاوت، چهار مرتبه از آسمان نقشه برداری خواهد کرد تا شمایل مواد شیمیایی و ساختار آنها را شناسایی کند. علت نقشه برداری چند باره این است که مواد شیمایی طول موج های نور را به طور متفاوت جذب و ساطع می کنند. سیارک عجیب سایکی 16 نیز با استفاده از همین تکنیک کشف شده است.

محققان همچنین با استفاده از نقشه ایجاد شده توسط SPHEREx می توانند فاصله یک شیء از زمین را با دقت بالا تخمین بزنند؛ پیشرفت بزرگی که به گفته مدیر پروژه این تلسکوپ می توان آن را با مهاجرت از تلویزیون های سیاه سفید به رنگی مقایسه کرد.

پروژه SPHEREx حالا وارد فاز C شده است، یعنی ناسا طرح های مقدماتی تلسکوپ را تأیید کرده و می توان فاز طراحی نهایی و توسعه قطعات و نرم افزار را آغاز کرد. تیم SPHEREx تا پیش از فاز C باید طرح های اولیه را به تأیید ناسا می رساند و به آن ثابت می کرد که امکان ساخت تلسکوپ وجود دارد. حالا که پروژه وارد فاز C شده اعضای تیم 29 ماه آینده را صرف نهایی کردن طرح و ساخت قطعات خواهند کرد و در ادامه فاز مونتاژ و آزمایش آغاز می شود.

SPHEREx اواسط 2024 یا اوایل 2025 پرتاب خواهد شد و مأموریت 2 ساله خود را آغاز خواهد کرد. هزینه ساخت این تلسکوپ نزدیک به 250 میلیون دلار تخمین شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1447

به "تأیید طرح اولیه تلسکوپ فضایی SPHEREx برای رمزگشایی از مه بانگ از سوی ناسا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأیید طرح اولیه تلسکوپ فضایی SPHEREx برای رمزگشایی از مه بانگ از سوی ناسا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید