خبرنگاران رئیس جمهوری افغانستان:تهدید تروریسم با صلح طالبان خاتمه نمی یابد

به گزارش مجله آی سیب، نیویورک- خبرنگاران- رئیس جمهوری افغانستان از تصمیم خود برای آزادی 2 هزار زندانی دیگر طالبان اطلاع داد و گفت تهدید تروریسم همچون القاعده، داعش و سایر گروه ها، با صلح با طالبان خاتمه نمی یابد.

خبرنگاران رئیس جمهوری افغانستان:تهدید تروریسم با صلح طالبان خاتمه نمی یابد

اشرف غنی روز پنج شنبه در نشست مجازی اندیشکده شورای آتلانتیک اضافه نمود از 11 ژوئن آتش بس موقت بین طالبان و دولت افغانستان برقرار شد که برای ایجاد فضای مذاکرات احتاقتصادی صلح یاری کننده است.

وی هشدار داد راه دستیابی به یک صلح راستین، طولانی و سخت خواهد بود.

رئیس جمهوری افغانستان در این گفت وگو با بیان اینکه آتش بس سه روزه عید فطر به دولتش اجازه داد تا گام های قابل ملاحظه ای را در آزاد کردن سه هزار زندانی طالبان بردارد، اظهار کرد: من و همکارانم تصمیم گرفتیم تا 2 هزار زندانی دیگر طالبان را در مدت کوتاهی آزاد کنیم که زمان آن را به زودی اعلام خواهیم کرد.

غنی در عین حال خواهان روشن شدن تعداد نیروهای افغان در زندان های طالبان شد و ادامه داد: طالبان ادعا می نماید که آنها یکهزار نفر را در زندان دارند اما این تعداد تغییر می نماید. ما باید مطمئن شویم که تا آخرین نیروهایمان از زندانهایشان آزاد شده اند.

وی اضافه نمود برخلاف پیشرفتی که در گفت وگوی صلح میان مجلس انجام شده است، افغانستان همچنان با داشتن روزانه 60 تا 70 کشته، در رنج است.این برای مردم بسیار اهمیت دارد که خشونت به کمترین میزان خود برسد و ما مطمئن هستیم خرابکاری و مصالحه نکردن، فرصتی برای ما ایجاد نخواهند کرد.

رئیس جمهوری افغانستان درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از کشورش گفت: این یک تصمیم حاکمیتی آمریکا است.

اما روز گذشته ژنرال مک کنزی فرمانده سنتکام گفت که شرایط برای آن فراهم نیست. کلید این چارچوب، شرایط است. ماموریت محوله ما در حال حاضر دستیابی هرچه سریع تر به صلح پایدار است.

غنی با این حال گفت کشورش باید آمادگی لازم را برای شکست احتاقتصادی مذاکرات صلح داشته باشد. نیروهای امنیتی افغانستان مغلوب نشده اند. آنها به ملت و نظم دموکراتیک متعهد هستند. خدای نکرده اگر خشونت ادامه یابد، ما قادر خواهیم بود از خودمان دفاع کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا و طالبان اصرار داشته باشند که یک دولت موقت با مشارکت دولت افغانستان و طالبان تشکیل گردد، آیا کناره گیری خواهد کرد، گفت: هرگونه بحث درباره دولت موقت زودهنگام است. من به خواست مردم خدمت خواهم کرد نه براساس خواسته طالبان.

رئیس جمهوری افغانستان در این گفت وگو، پنج هدف را برای آینده مرفه افغانستان برشمرد که عبارتند از : غلبه بر آشفتگی های گذشته اخیر و خاتمه دادن به خشونت هایی که کشور را در بر گرفته است؛ بازپس گیری گذشته افغانستان به عنوان قطب ارتباط منطقه ای و همچنین به عنوان مرکز تمدن اسلامی مدارا که تا اواخر دهه 1970 لنگه نداشته است.

غنی همچنین ایجاد یک دولت قوی برای مقابله با COVID-19 و شروع صلح سازی، ایجاد بازار، دولت سازی و ملت سازی را دیگر اهداف دولت افغانستان دانست و گفت: ایجاد مبانی اقتصادی و اقتصادی برای اعتماد به نفس به وسیله منابع طبیعی و فرصت های شغلی بیشتر برای جوانان، ایجاد صندلی چند همسویی در سیاست خارجی ما و در عین حال شکل دادن به مشارکت های خود از تمرکز امنیتی گرفته تا دامنه بزرگ روابط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که به ما امکان مقابله با فقر، محرومیت و خشونت می دهد.

وی درباره کووید-19 که تا امروز 22 هزار و 890 را گرفتار و 426 نفر را در افغانستان کشته است، و اینکه آیا مقابله با این بیماری باعث همکاری نیروهای امنیتی افغانستان با طالبان شده است، گفت: ما مجبوریم به سرعت حرکت کنیم.

رئیس جمهوری افغانستان تخمین زد که نزدیک به 90 درصد از جمعیت 38 میلیون نفری افغانستان به غذا و یاری های پزشکی به خاطر این همه گیری احتیاج داشته باشند.

ژنرال دیوید پترائوس فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در افغانستان و مدیر سیا در دولت اوباما در این گفت وگو با اشاره به اینکه 150 هزار نیروی آمریکایی و ائتلاف در افغانستان حضور داشته اند و اکنون سطح نیروهای آمریکایی به کمتر از 8 هزار و 600 نفر خواهد رسید، پرسید که دولت افغانستان انتظار چه تضمینی دارد؟

رئیس جمهوری افغانستان در پاسخ خواهان کاهش تدریجی نیروهای خارجی و همچنین چارچوبی برای همکاری با طالبان در مبارزه با تروریسم و مواد مخدر شد.

غنی گفت: تهدید تروریسم از القاعده ، داعش و سایر گروه ها با صلح با طالبان خاتمه نمی یابد.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1068

به "خبرنگاران رئیس جمهوری افغانستان:تهدید تروریسم با صلح طالبان خاتمه نمی یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رئیس جمهوری افغانستان:تهدید تروریسم با صلح طالبان خاتمه نمی یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید