خلق ساختارهای شبیه به رویان که رشد انسان را تقلید می نماید

به گزارش مجله آی سیب، دانشمندان پیروز به توسعه ساختارهای شبیه به رویان شده اند که می تواند لحظات حیاتی رشد انسان را تقلید کند. این ساختارها که از سلول های بنیادی ساخته شده اند، گاسترولوئید نام دارند.

خلق ساختارهای شبیه به رویان که رشد انسان را تقلید می نماید

این مقاله در ژورنال Nature به چاپ رسیده و بر اساس آن، این گاسترولوئیدها درون سیستم قلب و اعصاب توسعه پیدا نموده اند، البته تضمینی وجود ندارد که سلول های مغز یا سایر سلول ها بتوانند باعث خلق یک جنین زنده شوند، بنابراین محققان بجای این کار، از آن ها برای مطالعه رشد رویان در آزمایشگاه استفاده کردند.

این ساختارها می توانند در پاسخ به سوالات پیرامون بارداری مانند علت از بین رفتن جنین در دوران اولیه حاملگی یا اختلالات رشد نقش حیاتی داشته باشند. از آنجایی که با ساختارهای مصنوعی روبه رو هستیم، دیگر نگرانی درباره غیراخلاقی بودن تحقیق روی جنین انسان وجود ندارد، البته شاید در آینده به آن ایرادهایی وارد گردد.

با تکامل ساختارها، رویان شبیه به انسان می گردد. در حال حاضر گاسترولوئیدها این امکان را برای دانشمندان فراهم نموده اند که نحوه رشد رویان در یکی از حیاتی ترین مراحل یعنی هفته سوم را مشاهده نمایند.

در این مرحله، گلوله همگن بزرگی از سلول ها که رویان انسان است، آغاز به رشد صفات خاصی می نماید که تبدیل به اندام می شوند. تا به امروز دانشمندان پیروز به مشاهده این مرحله نشده اند چرا که رشد جنین در آزمایشگاه در بسیاری از کشورها غیرقانونی است. حالا این ساختارهای مصنوعی می توانند چنین مرحله ای را شبیه سازی نمایند و دانشمندان به مطالعه پیرامون آن بپردازند.

Li Tianqing، زیست شناس چینی رشد و نمو در موسسه پزشکی Primate Translational به Nature گفته است:

این یافته مهم به ما یاری می نماید تا مکانیزم های مهم برنامه ریزی بدن انسان را درک کنیم.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که محققان در ابتدا و به یکباره به سراغ خلق ساختارهای شبیه به رویان انسان نرفتند و بجای آن از تحقیقات گذشته که پیروز به ساخت گاسترولوئیدها از سلول های بنیادی جنین موش در 5 سال گذشته شده بودند، استفاده کردند تا به سمت مهندسی ساختار با استفاده از سلول های انسانی حرکت نمایند.

منبع : دیجیاتو

منبع: آی تابناک
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1098

به "خلق ساختارهای شبیه به رویان که رشد انسان را تقلید می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلق ساختارهای شبیه به رویان که رشد انسان را تقلید می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید