ساخت ابزاری کم حجم برای شناسایی امواج گرانشی در دنیا

به گزارش مجله آی سیب، محققان دانشگاه نورت وسترن آمریکا پیروز به شناسایی ابزاری کوچک شده اند که از آن می توان برای شناسایی امواج گرانشی در عالم هستی استفاده کرد.

ساخت ابزاری کم حجم برای شناسایی امواج گرانشی در دنیا

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از نیواطلس، شناسایی امواج گرانشی در جهان برای کشف ستاره ها و سیارات جدید به کار می رود و این کار مستلزم استفاده از ابزار و تجهیزات غول پیکر و گران قیمت است. اما محققان ابزار تازه ای را برای این کار ابداع نموده اند که بر روی سطح یک میز جای می گیرد و قادر به شناسایی سیگنال های مختلف مربوط به امواج گرانشی است.

در مقام مقایسه باید گفت دستگاه دیگری که بدین منظور به کار می رود ولیگو نام دارد برای شناسایی ابزار مذکور از بازوهای غول پیکری استفاده می نماید که هر یک 4 کیلومتر طول داشته و کار با آنها نیز بسیار پیچیده و سخت است.

امواج گرانشی معمولا توسط ستاره ها و سیاه چاله هایی که با یکدیگر برخورد می نمایند، به وجود می آیند و اولین بار انیشتین در فرضیه نسبیت خود به وجود آنها اشاره نموده بود. اما شناسایی عملی آنها تا سال 2015 ممکن نشده بود.

در سال های اخیر ابزار مختلفی برای شناسایی امواج گرانشی ساخته شده که از جمله آنها می توان به لیکو در آمریکا و ویرگو در ایتالیا اشاره نمود.

این تجهیزات با تاباندن اشعه لیزر در راستا تونل های دراز و بازتاباندن آنها به وسیله آینه ها عمل می نمایند و برای شناسایی امواج گرانشی متوسط مورد استفاده قرار می گیرند. لیزا ابزار دیگری است که امواج گرانشی بزرگ را شناسایی می نماید. اما ابزار جدید موسوم به ال اس دی قادر به شناسایی امواج گرانشی کوچک تر است. لذا از این طریق می توان سیاه چاله های کوچک یا قدیمی را هم شناسایی کرد. تکمیل و راه اندازی نمونه اولی ال ای دی حدود دو سال به طول خواهد انجامید.

منبع: خبرگزاری فارس