لیر ترکیه به قعر 18 ماهه رفت

به گزارش مجله آی سیب، ارزش لیر ترکیه به کمترین سطح خود از اوت 2018 رسید.

لیر ترکیه به قعر 18 ماهه رفت

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، فرایند تضعیف لیر که از هفته های گذشته شروع شد امروز نیز ادامه یافت تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود در طول 18 ماه اخیر رسید.

به گفته فعالان بازار، اصلی ترین دلیل ریزش لیر در حال حاضر نگرانی از پیامدهای اقتصادی کرونا روی اقتصاد ترکیه است، به ویژه حالا که صنعت گردشگری این کشور به دلیل لغو پروازها و کنسلی رزرو هتل ها با چالشی جدی روبرو شده است.

به دنبال افزایش شمار قربانیان کووید-19 به 1296 نفر، محدودیت های تردد در بعضی شهرهای ترکیه وضع شده و در پایتخت حرکت کلیه قطارها متوقف شده است. شرایط در استانبول که قطب اصلی اقتصادی ترکیه به شمار می رود از همه وخیم تر است.

بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی نیز در این کشور لغو شده است. شمار مبتلایان به کووید-19 در ترکیه از 61 هزار نفر عبور نموده است.

ترکیه به منظور جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا به مدت 48 ساعت در این کشور قرنطینه سراسری خاطرنشان کرد که هرج و مرج پیش آمده قبل از قرنطینه باعث شد تا وزیر کشور استعفا دهد هر چند این استعفا با مخالفت رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور روبرو گردد.

در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با 0.4 درصد صعود به 6.794 لیر رسید تا به این ترتیب کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی سه ماه نخست سال جاری از 9 درصد فراتر رود.

ارزش پول ملی ترکیه از سال 2018 تا به امروز 40 درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل 7.413 لیر و هر پوند معادل 8.504 لیر اعلام شد.

از سوی دیگر بورس استانبول عملکرد مشابهی داشت تا جایی که شاخص بیست 100 در آخرین دور از معاملات با افت 0.7 درصدی (معادل 72.33 واحد) به 96 هزار و 398 واحد رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 974

به "لیر ترکیه به قعر 18 ماهه رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیر ترکیه به قعر 18 ماهه رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید