محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیب های نادیده سینمای ایران است

به گزارش مجله آی سیب، تهران (پانا) - محمدهادی کریمی نویسنده، کارگردان سینما معتقد است تجربه های زیستی متنوع ، متفاوت و درک بصیرانه از موقعیت ها می تواند یک پژوهش درجه یک را آغاز کند و نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیب های نادیده سینمای ایران است

به گزارش روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، محمدهادی کریمی گفت: پژوهش هراسی از آفات و آسیب های نادیده و ناگفته مانده سینمای ایران است. شاید به دلیل اینکه سینما فقط در ساحت یک هنر محدود مانده و متاسفانه به یک صنعت یا هنر صنعت تبدیل نشده است و شاید به این علت که بنیانگذاران سینما در ایران آنرا تنها یک مقوله سرگرم ساز (اینترتینمنت) در نظر داشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه تا به امروز پژوهش چه در قدم اول برای انتخاب سوژه و نگارش فیلمنامه و چه برای مراحل بعد از تولید و نمایش و تبلیغات امری غیر ضروری و تشریفاتی به نظر رسیده است درحالیکه مقوله پژوهش در همه موارد نامبرده تاثیرگذار است.

این کارگردان سینما بیان کرد: برخی تصور می کنند در کارشان نیازی به تحقیق و پژوهش ندارند و ضرورتی برای پرداختن به آن نمی دانند که این نوع نگاه خود آسیب های جدی به همراه خواهد داشت. البته این نکته را هم باید درنظر داشت که شاید ایرادهایی در خروجی های پژوهشی وجود داشته باشد و نتایج آنها به گونه ای باشد که تنها برای کنج کتابخانه ها ، پر شدن دفتر اندیکاتور ثبت دریافت رساله های دانشگاهی نوشته شده باشند اما با این وجود نمی توان این میزان هراس از پژوهش در سینمای ایران را توجیه کرد ؛ کمبودی که همیشه دور از دیدگان تیزبین قرار گرفته و کمتر در هیاهوهای رسانه ای توجه ها را به خود جلب کرده در حالی که می تواند علت العلل نارسایی های سینما و نارضایی های مخاطبان و هنرمندان باشد.

کریمی همچنین بیان داشت: باید درنظر داشت که پژوهش همیشه در قالب رساله ها ، انتها نامه ها ، بررسی های میدانی و تحقیقات دانشگاهی و ... تعریف نمی شود، یک هنرمند با خوب دیدن ، ریز بینی و دقت در زیست خود و اطرافیانش می تواند پژوهش را در هر زمان و مکانی، بدون هیچ سفارش و ابزار ویژه ای کلید بزند و تجربه های زیستی متنوع و متفاوت و درک بصیرانه از موقعیت ها می تواند یک پژوهش درجه یک را آغاز کند و به فرجام برساند.

گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ماه 1400 برگزار می شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 14 فروردین 1400 بروزرسانی: 14 فروردین 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1546

به "محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیب های نادیده سینمای ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیب های نادیده سینمای ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید