چطور با تزریق کورتون چاق نشویم؟

به گزارش مجله آی سیب، خبرنگاران : نکات مهم برای جلوگیری از اضافه وزن پس از تزریق کورتون را در ادامه بخوانید.

چطور با تزریق کورتون چاق نشویم؟

کورتون در درمان بسیاری از بیماری ها به کار می رود اما باید افرادی که کورتون تزریق می نمایند مراقب اضافه وزن باشند.

به گزارش خبرنگاران، اخیراً و همزمان با شیوع بیماری کرونا که عوارض جانبی زیادی را ایجاد می نماید پزشکان دارو های کورتیزون را برای مدت زمان معین و تحت نظر خود تجویز می نماید.

داروی کورتیزون که به منظور کاهش عفونت در بدن تجویز می گردد، عوارضی را دارد که می توان با پیروی از رژیم غذایی مناسب از آن پیشگیری کرد.

معین شده است که درمان مسائل سلامتی با کورتیزون منجر به بیماری های دیگری می گردد که بعضی از آن ها مربوط به وزن و بعضی دیگر به شرایط سلامتی بیمار قبل از آغاز این درمان مربوط می گردد.

بیمار مصرف نماینده این دارو ها باید مراقب نوع تغذیه خود باشد. روان وزنی، متخصص تغذیه، با توجه به اهمیت این موضوع، به تاثیر دارو های کورتیزون بر بدن و نکاتی برای برخورد سالم با این دارو اشاره نموده است.

کورتیزون چیست؟

کورتیزون یک ماده هورمونی است که به وسیله بدن انسان به منظور تنظیم نمک و آب در بدن ترشح می گردد. این هورمون نقش کلیدی در تنظیم فرآیند های مهم بدن انسان مانند متابولیسم و ایمنی دارد. این هورمون در درمان التهاب بدن استفاده می گردد و در چندین جنبه پزشکی کاربرد دارد. با این حال، مصرف دارو های کورتیزون با بعضی غذا ها منجر به تداخلاتی می گردد که از می تواند به صورت افزایش وزن در بدن ظاهر گردد.

آیا دارو های کورتیزون واقعا باعث افزایش وزن می شوند؟

بر اساس تحقیقات و آزمایش های علمی، دارو های کورتیزون منجر به افزایش وزن می گردد، این مطالعات نشان داده است که 70 درصد افرادی که این دارو ها را مصرف می نمایند اضافه وزن پیدا می نمایند. هر چه دوره مصرف کورتیزون و میزان داده شده طولانی تر باشد، عوارض منفی بیشتر است که در بیشتر موارد به صورت احتباس مایعات یا افزایش وزن ظاهر می گردد.

با وجود تمام این عوارض جانبی، با قطع مصرف دارو های کورتیزون، بدن به تدریج آغاز به بازگشت به حالت عادی می نماید. اضافه وزن ایجاد شده طی یک دوره زمانی از 6 ماه تا یک سال کاهش می یابد.

توصیه های تغذیه ای هنگام مصرف کورتیزون

روان وزنی متخصص تغذیه، مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای کاهش افزایش وزن در حین مصرف کورتیزون و پس از قطع آن ارائه نموده است. این نکات بر موارد زیر تمرکز دارند:

1- میزان سدیم مصرفی در طول روز را کاهش دهید. به این علت که فراوانی سدیم در بدن باعث می گردد مایعات بیشتری در بدن حفظ گردد. توصیه می گردد از مصرف کنسرو، سس سویا و اضافه کردن نمک زیاد به غذا پرهیز گردد.

2- بهتر است از مصرف شکر به علت افزایش احتباس آب در بدن و افزایش وزن خودداری گردد.

3- پتاسیم بیشتری بخورید، پتاسیم در موز، آووکادو، سیب زمینی شیرین، زردآلو خشک، گوجه فرنگی، لوبیا، ماهی آزاد و ماست وجود دارد.

4- سبزیجات و میوه ها زیادی مصرف کنید، زیرا به علت فیبر موجود در آن ها مدت زمان بیشتری احساس سیری می کنید.

5- برای برطرف گرسنگی، وعده های غذایی را به 6 وعده غذایی کوچک در طول روز تقسیم کنید.

6- کربوهیدرات های پیچیده که حاوی فیبر هستند را انتخاب کنید.

7-خوردن پروتئین در هر وعده غذایی، به منظور افزایش احساس سیری و کاهش اشتها

8- انجام تمرین ورزشی که برای هر فرد مناسب است و از انجام آن لذت می برد.

بر این اساس، دارو های کورتیزون، علیرغم عوارضی که بر سلامت فرد دارند، در درمان انواع مسائل سلامتی مهم هستند. پس می توان با مصرف صحیح این دارو و پیروی از رژیم غذایی سالم از عوارض ناشی از مصرف این دارو پیشگیری کرد.

منبع: رکنا
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1942

به "چطور با تزریق کورتون چاق نشویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور با تزریق کورتون چاق نشویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید