کاهش 8 درصدی اهدای خون

به گزارش مجله آی سیب، امروز روزجهانی اهدای خون است و سال جاری این روز را در شرایطی پاس می داریم که به سبب شیوع ویروس کرونا، فرآیند اهدای خون در کشورمان تحت تاثیر قرار گرفته است.

کاهش 8 درصدی اهدای خون

شیوع ویروس کرونا در کشور تاثیر مستقیم بر اهدای خون گذاشته است. در 16 ماه گذشته که ویروس کرونا در کشور و دنیا شایع شده، اهدای خون حدود 30 تا 40 درصد در کشور های پیشرفته کاهش پیدا نموده است. در ایران، اما اهدای خون حدود 8 درصد کاهش داشته که مهم ترین دلیل آن شیوع ویروس کروناست.

در سال های گذشته و در روز های ابتدایی سال همیشه شاهد افزایش مراجعه و اهدای خون در کشور بودیم؛ سال جاری، اما بعد از نوروز، اهدای خون در کشور کاهش پیدا کرد. تجربه نشان داده است که در فصل های گرم سال، اهدای خون در کشور کاهش می یابد، ولی سال جاری به دلیل گرم شدن زودهنگام هوا در فصل بهار زودتر شاهد کاهش اهدای خون در کشور بودیم؛ دلیل دیگری که باعث کاهش اهدای خون در کشور شده است.

این در حالی است که احتیاج به بانک خون در کشور هیچ گاه خاتمه نمی پذیرد. در کشور مصرف نمایندگان همیشگی خون و فرآورده های آن وجود دارند. افراد مبتلا به تالاسمی و هموفیلی احتیاج همیشگی به دریافت خون دارند، ضمن این که عمل های جراحی نیز همیشه به خون احتیاج دارند و این احتیاج در تهران شدیدتر است.

همه این دلایل لزوم توجه به اهدای خون در کشور را نشان می دهد. احتیاج خونی در کشور برای همه گروه های خونی وجود دارد، اما گروه های منفی و نیز گروه خونی o مثبت و منفی از گروه هایی هستند که کمبود در آن ها بیشتر از دیگر گروه ها دیده می گردد.

50 درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می دهند و آن ها در فعالیت های متنوع فرهنگی و اجتماعی حضور دارند و این در حالی است که حضور بانوان برای اهدای خون در کشور تنها 4 درصد و در تهران 5/4 درصد است.

اهدای خون بانوان در ایران در حالی پایین است که در کشور های پیشرفته حدود 50 درصد بانوان هر ماه خون اهدا می نمایند. باور های غلط مانند ابتلا به کم خونی، کاهش قدرت باروری و نیز بیمار شدن باعث شده که بسیاری از بانوان کشور تمایلی به حضور در مراکز اهدای خون نداشته باشند.

اهدای خون، اهدای زندگی است و بانوان و مادرانی که در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شرکت می نمایند، می توانند با اهدای خون نقش محوری ایفا نمایند و به اعضای خانواده آموزش دهند که انجام کار خیرخواهانه می تواند به شکل اهدای خون باشد.

تحقیقات نشان داده که خون بانوان سالم تر است و جامعه احتیاج به خون سالم دارد و داشتن چنین خونی با مشارکت و حضور بانوان امکان پذیر است.

محمدرضا مهدی زاده رئیس سازمان انتقال خون استان تهران / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 تیر 1400 بروزرسانی: 20 تیر 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1714

به "کاهش 8 درصدی اهدای خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 8 درصدی اهدای خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید