4 روش کاشت سبزه ارزن فوری و آسان برای عید

به گزارش مجله آی سیب، سبزه ارزن برای عید نوروز یکی از راحت ترین و سریع ترین انواع سبزه است. این سبزه بسیار زود رشد می نماید و شباهت زیادی به سبزه گندم دارد. از همین رو برای افرادی که در پی آموزش سبزه فوری یک هفته ای هستند، سبزه ارزن گزینه بسیار مناسبی است. می دانید کاشت سبزه ارزن برای عید چگونه است؟ چقدر با روش کاشت سبزه ارزن در خاک و آب آشنایی دارید؟ طرز تهیه سبزه ارزن در تنگ و شیشه به چه صورت است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله خبرنگاران می توانید با طرز تهیه سبزه ارزن آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص کاشت سبزه ارزن فوری پاسخ خواهیم داد.

4 روش کاشت سبزه ارزن فوری و آسان برای عید

کاشت سبزه ارزن شناور روی تنگ ماهی

مواد لازم برای کاشت سبزه ارزن روی تنگ ماهی

  • بذر ارزن
  • تنگ ماهی
  • سبد به مقدار دهانه تنگ
  • پمپ هوا (اختیاری)
  • سنگ های تزیینی

مراحل کاشت سبزه ارزن در تنگ ماهی

مرحله اول؛ خیساندن ارزن ها

برای کاشت سبزه ارزن به صورت شناور در تنگ ماهی ابتدا باید به مقدار سبدی که روی تنگ قرار می گیرد ارزن بردارید. سپس ارزن ها را برای حدود 12 ساعت در آب بخیسانید.

مرحله دوم؛ قرار دادن بذر ارزن در پارچه

در دومین مرحله از کاشت سبزه ارزن برای عید باید بذرها را داخل یک پارچه نخی نم دار قرار دهید. سپس پارچه را جمع کنید و اجازه دهید بذرها به مدت بیست و چهار ساعت داخل پارچه نم دار بمانند. در این مدت باید چند بار پارچه را با اسپری خیس کنید.

مرحله سوم؛ قرار دادن سبد روی تنگ

در این مرحله باید تنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید و یک سبد به اندازی سر تنگ تهیه نموده و روی آن قرار دهید. (در صورت نداشتن سبد به آن مقدار می توانید از ظرف پلاستیکی بهره ببرید، اما حتماً باید کف ظرف پلاستیکی را سوراخ کنید). سپس سبد را روی تنگ قرار دهید.

مرحله چهارم؛ قرار دادن پمپ آب در تنگ

در این مرحله باید از طریق شیلنگ پمپ هوا را به داخل تنگ فرستاده و به شیلنگ وصل کنید. البته این مرحله کاملاً اختیاری است و اگر داخل تنگ از ماهی قرمز استفاده نمی کنید، هیچ لزومی به استفاده از پمپ نیست. استفاده از پمپ موجب ایجاد جریان اکسیژن در آب می گردد و به زنده ماندن ماهی داخل تنگ یاری می نماید.

مرحله پنجم؛ ریختن آب در تنگ

در این مرحله از کاشت سبزه ارزن در تنگ باید مقداری آب در تنگ بریزید. توجه داشته باشید که نباید تنگ را پر از آب کنید و باید بین آب و سبد یک سانتی متر فضای خالی باشد.

مرحله ششم؛ قرار دادن ماهی و سنگ در تنگ

بعد از آماده شدن تنگ در این مرحله می توانید مقداری سنگ تزیینی داخل تنگ ماهی بریزید و یک ماهی قرمز نیز داخل تنگ بیندازید. سپس سبد را روی تنگ قرار دهید.

مرحله هفتم؛ ریختن بذر ارزن در سبد

در این مرحله از راهنمای کاشت سبزه ارزن برای هفت سین باید ارزن های خیس خورده را داخل سبد روی تنگ بریزید. سپس بذرها را به آرامی صاف کنید و یک پارچه نخی مرطوب روی بذرها قرار دهید. هر بار پارچه خشک شد می توانید با اسپری روی آن را آبپاشی کنید.

مرحله هشتم؛ قطع کردن آبیاری سبزه

بعد از چند روز بذرهای ارزن آغاز به ریشه دار شدن می نمایند و ریشه سبزه وارد آب می گردد. در این مرحله باید آب دادن به سبزه را متوقف کنید.

طریقه کاشت سبزه ارزن در خاک ژله ای

مواد لازم برای کاشت سبزه ارزن در خاک ژله ای

  • خاک ژله ای
  • اسپری آب
  • ظرف پلاستیکی
  • بذر ارزن
  • ظرف

مراحل سبز کردن سبزه ارزن در خاک ژله ای

مرحله اول؛ خیساندن خاک ژله ای

برای درست کردن سبزه ارزن در خاک ژله ای ابتدا باید هر بسته از خاک ژله ای را با یک لیوان آب مخلوط کنید. خاک را برای مدت 12 ساعت در آب قرار دهید تا به خوبی باز گردد.

مرحله دوم؛ آماده کردن خاک ژله ای در ظرف مورد نظر

در این مرحله از آموزش سبزه ارزن در خاک ژله ای باید بعد از دوازده ساعت مقداری از خاک را داخل ظرف مورد نظر بریزید. سپس مقداری از خاک ژله ای را کاملاً له کنید و روی خاک های ژله ای سالم بریزید.

مرحله سوم، کاشت بذر ارزن

در سومین مرحله از کاشت سبزه ارزن برای عید در خاک ژله ای می توانید بذرهای ارزن را روی خاک ژله ای له شده بریزید. مجدد روی بذر را با خاک ژله ای پر کنید و سپس روی آن را با اسپری آبیاری نمایید.

مرحله چهارم؛ کشیدن پلاستیک روی سبزه

بعد از کاشت بذر ارزن، روی ظرفمان را با پلاستیک می پوشانیم و روزی یک بار پلاستیک را برداشته و با اسپری بذرها را آبیاری می کنیم. و سپس باز پلاستیک را روی ظرف می کشیم.

مرحله پنجم؛ برداشتن پلاستیک از روی سبزه ارزن

بعد از 3 تا 4 روز بذر ارزن آغاز به جوانه زدن می نماید. در این مرحله می توانید پلاستیک را از روی آن بردارید و روزانه یک بار با اسپری به سبزه آب دهید.

کاشت سبزه ارزن در شیشه و تنگ

مواد لازم برای کاشت سبزه ارزن در تنگ

  • سنگ ریزه
  • تنگ
  • بذر ارزن

مراحل طرز تهیه سبزه ارزن در شیشه و تنگ

مرحله اول؛ آماده کردن بستر مناسب برای کاشت

در اولین مرحله از کاشت سبزه ارزن در شیشه و تنگ باید یک تنگ شیشه ای با فرم و شکل دلخواه آماده کنید. سپس به مقدار 5 سانتی متر داخل تنگ سنگریزه بریزید.

مرحله دوم؛ کاشت بذر

در این روش سبزه ارزن بدون خیس کردن سبز می گردد و از همین رو می توانید بدون خیساندن بذرها از آن ها بهره ببرید. برای این کار باید دانه های ارزن را روی سنگریزه ها بپاشید. سپس می توانید با اسپری بذرها را آبیاری کنید.

مرحله سوم؛ کشیدن نایلون روی تنگ

بعد از ریختن بذر ارزن داخل تنگ، یک پلاستیک یا سلفون روی تنگ بکشید. با استفاده از خلال دندان چند سوراخ روی آن ایجاد کنید. روزانه 1 بار پلاستیک را بردارید و با اسپری به بذرها آب دهید و سپس دوباره آن را سر جای خود قرار دهید.

مرحله چهارم؛ برداشتن نایلون از روی تنگ

حدود 3 روز بعد نایلون پلاستیکی را از روی تنگ بردارید. در این مدت دیگر بذرهای ارزن جوانه زده اند و حال باید روزانه یک بار با اسپری به آن ها آب دهید تا سبزه ارزن شما به خوبی رشد کند.

برترین زمان کاشت سبزه ارزن برای عید

سبزه ارزن برخلاف طرز تهیه انواع سبزه عید بسیار ساده و سریع رشد می نماید و معمولاً جوانه های آن بعد از 4 روز رشد می نمایند. از همین رو شما می توانید از یک هفته تا 10 روز زودتر از عید اقدام به کاشت آن نمایید. اگر دوست دارید روز اول عید سبزه شما پر و زیبا باشد می توانید از روز 13 تا 15 اسفند اقدام به کاشت سبزه ارزن کنید.

طرز تهیه سبزه ارزن ساده

اگر تمایل دارید یک سبزه ارزن ساده برای تزیین سفره هفت سین داشته باشید، باید در نیمه دوم اسفند ماه بذرهای ارزن را که ظاهری شفاف و درخشان دارند و بوی کهنگی و نا نمی دهند را درون آب بخیسانید. بعد از 3 روز دانه های جوانه زده ارزن را داخل ظرف مناسب سبزه کردن سبزه بریزید و یک پارچه نخی خیس روی آن قرار دهید.

روزانه پارچه را با اسپری خیس کنید تا سبزه شما رشد کند. بعد از 3 روز می توانید پارچه را بردارید و سبزه را به صورت مستقیم با اسپری آبیاری نمایید.

نکات و فوت و فن های کاشت سبزه ارزن برای عید

*از آب دادن بیش از حد به سبزه ارزن اجتناب کنید، زیرا این کار موجب پوشیده شدن سبزه می گردد.

*زمانی که سبزه ارزن را در خاک ژله ای می کارید، عمر آن کوتاه تر می گردد و زودتر خراب خواهد شد.

*در طرز تهیه سبزه ارزن حتماً از بذرهای تازه و سالم بهره ببرید.

*سبزه ارزن از نظر ظاهری شباهت زیادی به سبزه گندم دارم و سرعت رشد بیشتری دارد.

*در زمان خرید بذر ارزن دقت کنید که بذرها ظاهری شفاف و درخشان داشته باشد. به هیچ عنوان بذرهایی که بوی کهنگی یا بوی نا می دهند را نخرید.

*اگر بذر ارزن از سال پیش در خانه دارید، احتمالاً بذرتان کهنه شده است. زمانی که بذر ارزن کهنه باشد کامل سبز نمی گردد و تراکم دلخواه را نخواهد داشت.

*بسیاری از افراد ممکن است با این سوال در ذهنشان روبرو شوند که آیا سبزه ارزن فقر می آورد؟ در پاسخ به این موضوع باید بدانید که در فنگ شویی، ارزن نماد فقر است و گفته می گردد بهتر است به جای آن از سبزه گندم، سبزه عدس و … استفاده گردد.

*از ظروف فلزی برای سبز کردن سبزه ارزن استفاده نکنید.

*به یاد داشته باشید که در کاشت سبزه ارزن برای عید، هر چقدر قطر سبزه کمتر باشد، عمر آن طولانی تر می گردد و دیرتر پوسیده می گردد.

*اگر زمان کافی برای انداختن سبزه ندارید پیشنهاد می گردد که کاشت سبزه ارزن را امتحان کنید. رشد این سبزه بسیار سریع است و در عرض 3 تا 4 روز جوانه می زند. شما می توانید سبزه ارزن را در خاک بکارید و یا آن را به صورت شناور روی تنگ آماده کنید.

سوالات متداول

سبزه ارزن چه شکلی است؟

ظاهر سبزه ارزن بسیار شبیه به سبزه گندم است.

برترین روش برای کاشت سبزه ارزن بدون خاک چیست؟

برای کاشت سبزه ارزن بدون خاک می توانید بذرهای جوانه زده ارزن را داخل هر ظرفی که دوست دارید بریزید و با استفاده از اسپری آبیاری کنید.

آیا سبزه ارزن فقر می آورد؟

بسیاری از افراد ممکن است با این سوال در ذهنشان روبرو شوند که آیا سبزه ارزن فقر می آورد؟ در پاسخ به این موضوع باید بدانید که در فنگ شویی ارزن نماد فقر است و گفته می گردد بهتر است به جای آن از سبزه گندم، سبزه عدس و … استفاده گردد.

برترین زمان برای طرز تهیه سبزه ارزن چه موقعی است؟

برترین زمان برای کاشت سبزه ارزن برای عید از یک هفته تا 10 روز زودتر از تحویل سال نو است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2085

به "4 روش کاشت سبزه ارزن فوری و آسان برای عید" امتیاز دهید

5 کاربر به "4 روش کاشت سبزه ارزن فوری و آسان برای عید" امتیاز داده اند | 2.4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 روش کاشت سبزه ارزن فوری و آسان برای عید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید