80 درصد زعفران خراسان جنوبی به صورت خام صادر می گردد

به گزارش مجله آی سیب، خبرنگاران: نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران با بیان اینکه 80 درصد زعفران خراسان جنوبی به صورت خام به کشورهای مختلف صادر می گردد گفت: کشورهای چین، افغانستان و هند با استفاده از فناوری نوین در کشت زعفران به دستاوردهای مهمی رسیده اند.

80 درصد زعفران خراسان جنوبی به صورت خام صادر می گردد

از سفر با تور پاتایا لذت ببرید.

محسن احتشام در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در بیرجند گفت: در این رابطه کشورهای اسپانیا و امارت با بسته بندی مناسب، زعفران ایرانی را با نام و برند خودشان روانه بازارهای بین المللی می نمایند.

وی از حضور رقبای جدید برای زعفران ایران اطلاع داد و اضافه نمود: کشورهای چین، افغانستان و هند با استفاده از فناوری نوین در کشت زعفران به دستاوردهای مهمی دست یافته اند و خود را به عنوان رقیبی جدی در مقابل بازرگانان ایرانی معرفی می نمایند.

رئیس انجمن تولید نمایندگان و صادرنمایندگان ، زعفران، زرشک، عناب ، انار و سایر گیاهان دارویی خراسان جنوبی گفت: کشورهایی از جمله اسپانیا، امارت متحده، ایتالیا، چین، فرانسه، انگلستان، استرالیا، سوئد، عربستان سعودی، کویت و بحرین بزرگ ترین وارد نمایندگان زعفران ایران به شمار می فرایند.

وی بر تبلیغات و برندسازی زعفران تاکید نمود و گفت: تقویت برندسازی به تثبیت صندلی زعفران ایران و پرآوازه کردن آن یاری زیادی می نماید.

صادرات زعفران به 50 کشور دنیا

رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع معادن وکشاورزی بیرجند بابیان اینکه 135 تن زعفران به ارزش 270 میلیون دلار سالانه به بیش از 50 کشور دنیا صادر می گردد، اضافه نمود: این صادرات بیش از 300 میلیون دلار ارزآوری دارد.

احتشام از شهرستان قائنات به عنوان قطب تولید زعفران یادکرد و گفت: با کیفیت ترین محصول زعفران کشور در این شهرستان تولید می گردد.

رئیس انجمن تولید نمایندگان و صادرنمایندگان ، زعفران، زرشک، عناب ، انار و سایر گیاهان دارویی خراسان جنوبی اضافه نمود: سالانه در خراسان جنوبی 50 تن زعفران تولید که به دلیل کیفیت بالای محصول زعفران استان تمام محصول تولیدی در حوزه صادرات قرار می گیرد.

وی با اشاره به مسائل زعفران کاران خراسان جنوبی اضافه نمود: عدم حمایت از صادر نمایندگان زعفران، عدم مدیریت بر بازار زعفران، عدم حمایت از صنایع تبدیلی زعفران از مهمترین مسائل محصول زعفران استان است.

نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران با اشاره به اینکه بزرگترین واحد تولید زعفران در خراسان جنوبی راه اندازی شده است، اضافه نمود: هم اکنون این واحد فعال اما با کوهی از مسائل دست و پنجه نرم می نماید گفت:. پرداخت تسهیلات بانکی با سود 22 درصد حمایت ازریک واحد تولید محصول زعفران نمی باشد.

احتشام گفت: با توجه به نابسامانی در بازار داخلی و حضور سودجویان و دلالان راه اندازی بورس کالای کشاورزی لازم است.

رئیس انجمن تولید نمایندگان و صادرنمایندگان ، زعفران، زرشک، عناب ، انار و سایر گیاهان دارویی خراسان جنوبی کشف قیمت محصولات توسط کشاورزان، ساماندهی و مدیریت بر بازار داخلی را از مزایای این بورس کالا اعلام کرد.

70 پایگاه فرآوری زعفران در استان های خراسان رضوی و جنوبی

نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران از اجرای طرح ارتقای کیفیت و شناسه تولید زعفران برای دومین سال متوالی در 40 پایگاه فرآوری زعفران در خراسان جنوبی اطلاع داد و گفت: این طرح در قالب 70 پایگاه فرآوری زعفران در استان های خراسان رضوی و جنوبی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم حمایت دولت، بعضی از صنایع فرآوری زعفران در سطح استان به حالت نیمه فعال تبدیل شده اند، اضافه نمود: متاسفانه بالا بودن نرخ سود بانکی و عدم حمایت های دولتی سبب شد تا عدم سودآوری کار فرآوری محصول در استان را مختل کند.

احتشام با اشاره به اینکه برند ملی زعفران در دست تهیه است، گفت: تاکنون در زمینه محصول زعفران 10 برند خصوصی در ایران تهیه شده است.

نائب رئیس شورای ملی زعفران ایران اعلام کرد: مسئولان از زعفران ایران در بازار های دنیای حمایت نمایند چرا که حمایت از این محصول حمایت از کشاورزان است.

رئیس انجمن تولید نمایندگان و صادرنمایندگان ، زعفران، زرشک، عناب ، انار و سایر گیاهان دارویی خراسان جنوبی گفت: 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می گردد که سهم خراسان جنوبی از این میزان 35 درصد است.

ب

منبع: تسنیم
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 636

به "80 درصد زعفران خراسان جنوبی به صورت خام صادر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "80 درصد زعفران خراسان جنوبی به صورت خام صادر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید