ارتباط رنگ ناخن ها با سلامتی

به گزارش مجله آی سیب، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده بودید که می شود با توجه به رنگ ناخن ها در مورد سلامتی انسان ها نظر داد؟ آیا شما که دارای ناخن های رنگ پریده هستید، فکر کردید که شاید سلامت نباشید و مسئله ای باعث رنگ پریدگی ناخن های شما شده باشد؟ تعجب نکنید، مطلب ذیل را با ما بخوانید:

ارتباط رنگ ناخن ها با سلامتی

ارتباط رنگ ناخن ها با سلامتی

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده بودید که می شود با توجه به رنگ ناخن ها در مورد سلامتی انسان ها نظر داد؟ آیا شما که دارای ناخن های رنگ پریده هستید، فکر کردید که شاید سلامت نباشید و مسئله ای باعث رنگ پریدگی ناخن های شما شده باشد؟ تعجب نکنید، مطلب ذیل را با ما بخوانید:

ناخن های رنگ پریده

ناخن های بسیار رنگ پریده بسیاری از اوقات به افزایش سن نسبت داده می شوند. اما می توانند نشانه بیماری های زیر باشند:

آنمی (کم خونی)، نارسایی احتقانی قلب، دیابت، مسائل کبدی، سوء تغذیه

ناخن های سفید

اگر ناخن ها سفید شده اند و اطراف ناحیه سفید، یک حاشیه پررنگ وجود دارد، می تواند نشان دهنده وجود مسائل کبدی مانند هپاتیت باشد.

ناخن های زرد

یکی از شایع ترین دلایل زرد شدن ناخن ها، عفونت قارچی است. چنانچه عفونت قارچی پیشرفت کند باعث بلند شدن ناخن از بستر و ضخیم شدن و خرد شدن لبه های ناخن می شود. در بعضی موارد نادر، ناخن های زرد می تواند نشان دهنده بیماری های جدی تری مانند بیماری تیروئید پیشرفته و یا پسوریازیس باشند.

ناخن های متمایل به آبی

ناخن هایی که دارای ته رنگ آبی هستند، نشان دهنده این هستند که بدن به مقدار کافی اکسیژن دریافت نمی کند. در واقع این حالت می تواند نشان دهنده یک عفونت در ریه مانند پنومونیا باشد.

ناخن های با سطح ناهموار

چنانچه سطح ناخن ناهموار و نقطه و نقطه و موجدار شده است، می تواند یکی از نشانه های اولیه پسوریازیس و یا التهاب مفاصل باشد. پسوریازیس یک مشکل پوستی است که در 10 درصد از موارد از ناخن ها شروع می شود.

ناخن های ترک دار و شکننده

ناخن های خشک و شکننده که به دفعات ترک می خورند، می توانند نشان دهنده بیماری های تیروئید باشند. ناخن های شکننده و ترک دار با نما و ته رنگ زرد، نشان دهنده عفونت قارچی ناخن ها هستند.

ناخن با حاشیه و پوست اطراف پف کرده

اگر پوست اطراف ناخن، قرمز شده و پف کرده است، نشان دهنده این است که شیار اطراف ناخن دچار التهاب شده است. این حالت می تواند نشان دهنده بیماری لوپوس و یا سایر بیماری های بافت همبندی باشد.

خطوط سیاه زیر ناخن

به ناخن هایی که دارای خطوط سیاه هستند بایستی به سرعت رسیدگی شود. این خطوط سیاه معمولاً نشانه ملانوما (خطرناک ترین نوع سرطان پوست) هستند.

تحلیل رفتن و کوتاه شدن ناخن ها

گاز گرفتن ناخن ها ممکن است فقط یک عادت در بعضی افراد باشد، اما در بعضی موارد نشان دهنده اضطراب و استرس پایدار است که نیاز به مداخله پزشکی دارد. همچنین ممکن است نشانه اختلال روانی جبری-وسواسی باشد.

در خاتمه به این نکته توجه کنید که بسیاری از تغییرات ناخن ها، بی ضرر هستند و همیشه هم نشان دهنده بیماری نیستند. برای مثال هر کسی که ناخن هایش سفید است به معنی ابتلای او به هپاتیت نیست. چنانچه از تغییرات ناخن خود نگرانید و آن را غیرطبیعی می دانید، با یک متخصص پوست و مو مشورت کنید.

منبع: نشریه بانو، شماره 31.

منبع: راسخون
انتشار: 15 مهر 1400 بروزرسانی: 15 مهر 1400 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1830

به "ارتباط رنگ ناخن ها با سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط رنگ ناخن ها با سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید