با ساختمان های روی گسل چه کنیم ؟

به گزارش مجله آی سیب، کشور ایران جزء کشورهای زلزله خیز جهان است و برای جلوگیری از آسیب های این پدیده طبیعی بایستی تدابیری ویژه اندیشیده گردد.

با ساختمان های روی گسل چه کنیم ؟

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

این تدابیر دامنه ای وسیع را شامل می گردد که یکی از موارد مهم آن مقاوم سازی منازل مسکونی و ساختمان های موجود در سطح کشور و دیگری خودداری ازساخت و ساز بلند در مجاورت گسل های شهرها است .

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا،سید محسن طباطبایی مزدآبادی، کارشناس مسائل اقتصاد شهری با اشاره به اهمیت توجه به گسل های کشور و ایمن سازی ساختمان ها گفت: چندی پیش از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران پهنه های گسل تهران و حریم های آنها معین و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شده است. بر این مبنا مقرر شده که بلندمرتبه سازی در نزدیکی گسل ها ممنوع و سایر زیرساخت های حیاتی شهر نیز از این پهنه ها دور شوند.

وی با اشاره به تهیه نقشه سایر شهرهای کشورتوسط وزارت راه و شهر سازی اضافه کرد: این امیدواری وجود دارد که تا سرانجام برنامه ششم توسعه این نقشه ها به طور کامل تدوین و اجرایی شوند و در صورت تکمیل ، همچون سایر ممالک پیشرفته جهان نقشه ها در اختیار شهرداری ها قرار گیرد تا مردم بتوانند از این طریق استعلام های لازم را دیافت نموده و به کار بندند.

طباطبایی مزد آبادی با اشاره به تحقیقات و قانون AP (مطالعات ویژه منطقه زلزله خیز آلکویست پیئرلو) در ایالت کالیفرنیا آمریکا نیز اشاره نمود و گفت: این قانون سه مولفه اصلی دارد : 1 - این سازمان ، آژانس تحقیقات زمین شناسی کالیفرنیا را به منظور جمع آوری نقشه های دقیق آثار سطح گسل های فعال شناخته شده راهنمایی می نماید . 2- صاحبان ملک (یا نمایندگان املاک و مستغلات) را به صورت قانونی مطلع می نماید که اموالشان درون مناطق تعریف شده زلزله خیز واقع شده است یا خیر 3- این قانون ، ساخت خانه های جدید را در مناطق نزدیک گسل ممنوع می نماید مگر اینکه تحقیقات جامع زمین شناختی نشان دهد که خطا به ساختار پیشنهادی آسیب نمی رساند.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 717

به "با ساختمان های روی گسل چه کنیم ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با ساختمان های روی گسل چه کنیم ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید