تنش زدایی در روابط با غرب و تعمیق روابط با چین و روسیه سیاست ایران است

به گزارش مجله آی سیب، خبرنگاران: سفیر ایران در مسکو گفت: اثرگذاری دیپلماسی ما در تحولات آینده روشن است و تنش زدایی در روابط و تعامل با غرب و تعمیق روابط با چین و روسیه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

تنش زدایی در روابط با غرب و تعمیق روابط با چین و روسیه سیاست ایران است

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرنگاران، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه در دومین همایش بین المللی نظام بین الملل، تحولات منطقه ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار گردید، گفت: بزرگ ترین ویژگی نظام بین الملل معاصر، در حال تغییر بودن آن است.

وی ادامه داد: نظام در حال تغییر که دوره گذار آن بیش از دو دهه طول کشیده و به ثبات نرسیده، برای کشورهای در حال توسعه و مستقل مزایا و معایبی را دارد.

سنایی اضافه کرد: از ابتدای دهه 90 و زمان فرو ریختن دیوار برلین و فروپاشی شوروی سابق، نظام بین الملل در حال تغییر بوده و انسجام و شکل خاصی صورت نگرفته است.

سفیر ایران در روسیه با طرح این پرسش که آیا تحولات جاری در خاورمیانه و اوراسیا نشانه ای است برای اینکه روند تغییر به اوج خود رسیده و متن جامعه بین الملل اقتضاء می نماید که شکل خاص و نظم معینی پیدا کند، گفت: ویژگی اصلی نظام بین الملل این است که بازیگران مستقل در جهت ارتقای صندلی خود هستند و بدون تردید ایران و روسیه دو عضو موثر از نظام بین الملل هستند و از سیاست خارجی مستقلی برخوردارند و هر دو کشور در تکاپوی یافتن صندلی بالاتری هستند و این وجه مشترک آنهاست.

سنایی اضافه کرد: اینکه در این نظام در حال تغییر، صندلی جمهوری اسلامی ایران کجاست، یکی از سوالات اساسی است که باید مورد بحث محافل آکادمیک ما باشد. در کشور ما شکاف عمیقی بین عرصه های علمی و اجرایی وجود دارد. یکی از علل این مشکل بومی نشدن نظریات روابط بین الملل است.

وی اضافه کرد: ما در بسکمک از دانشگاه های علوم سیاسی خود نظریات بین الملل را تشریح می کنیم و اساتید برجسته ای داریم و شاید راه کمک محافل آکادمیک به دستگاه های اجرایی این باشد که نظریات بین الملل بومی سازی گردد، چرا که نظریات بین المللی از خواستگاه غربی است.

سنایی یادآور شد: بومی کردن نظریات بین الملل به دستگاه دیپلماسی کشور کمک خواهد رساند.

وی با اشاره به ظهور گروهک تروریستی داعش، گفت: از زمان شکل گیری داعش بنده پاسخ روشنی به این سوال که این گروه چگونه پدیدآمده را ندیده ام، بنابراین ما برای درک تحولات جاری احتیاج به شناسایی خواستگاه این گروه ها داریم و بیش از آنکه این مسائل در دستگاه های اجرایی قابل تحلیل باشد باید از جهت بومی سازی نظریات برای آنالیز مسائل منطقه به آن توجه کنیم.

سفیر ایران در روسیه درباره روابط ایران و روسیه اعلام نمود: روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه از اهمیت بالایی در چارچوب دیپلماسی و سیاست خارجی دولت یازدهم برخوردار است و دوره اینکه گروهی در ایران بگویند روسیه قابل اعتماد است و بعضی بگویند که روسیه قابل اعتماد نیست، گذشته و اصل این ادبیات مربوط به یک قرن پیش است.

وی گفت: اثرگذاری دیپلماسی ما در تحولات آینده روشن است و تنش زدایی در روابط و تعامل با غرب و تعمیق روابط با چین و روسیه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

سنایی یادآور شد: من به عنوان سفیر ایران می گویم که علیرغم اقدامات ما در یک سال گذشته در حوزه دانشگاهی احتیاجمند به دیدگاه و نظریات آکادمیک و راهکارهای شما هستیم؛ در سال آینده عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای مطرح است.

وی در سرانجام اعلام نمود: اگر بخواهم برای روابط ایران و روسیه در سال 93 عنوانی بگذارم، می گویم سال امضای اسناد و انجام توافقات مهم در عرصه سیاسی، مالی و منطقه ای بوده و امیدواریم این روند و همکاری ها ادامه پیدا کند و ما بدون تردید و بدون وقفه با حمایت کامل در روابط دانشگاهی دو کشور ورود پیدا می کنیم.

منبع: تسنیم
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 555

به "تنش زدایی در روابط با غرب و تعمیق روابط با چین و روسیه سیاست ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنش زدایی در روابط با غرب و تعمیق روابط با چین و روسیه سیاست ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید