درخواست پمپئو از دولت افغانستان و طالبان در جریان مذاکرات دوحه

به گزارش مجله آی سیب، ایرنا نوشت: 19 سال بعد از گذشت حادثه رازآلود 11 سپتامبر 2001 و تنها یک روز بعد از سالروز این رویداد که بهانه حمله آمریکا به افغانستان و اشغال این کشور نهاده شد، امروز(شنبه) مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت واشنگتن در مذاکرات بین الافغانی در دوحه دولت افغانستان و طالبان را به استفاده مطلوب از فرصت این گفت و گوها دعوت کرد.

درخواست پمپئو از دولت افغانستان و طالبان در جریان مذاکرات دوحه

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

پمپئو در سخنانی که بطور زنده از بخش انگلیسی شبکه خبری الجزیره قطر پخش می شد، در جملاتی به ظاهر حاکی از ضرورت ایجاد صلح در افغانستان، بدون اشاره به اینکه چه عاملی باعث 19 سال جنگ، ترور، خونریزی و کشتار هزاران نفر از انسان های بی گناه در افغانستان بوده است، گفت طرفین باید از این فرصت این مذارکرات برای پیشبرد فرایند صلح استفاده نمایند.

پمپئو که کشورش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و دولت دونالد ترامپ در شرایط سخت کنونی احتیاج به جمع آوری امتیازهای بیشتر برای افزایش شانس خود در انتخابات 13 آبان دارد، سعی دارد تا با ایجاد یک صلح هرچند نمادین و نیم بند بند بین دولت افغانستان و طالبان، امتیازی به کیسه انتخاباتی ترامپ بریزد.

پمپئو در حرف های امروز خود اشاره ای به حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به افغانستان در سال 2001 که اصلی ترین عامل جنگ و ترور و ناآرامی در این کشور است، اشاره نکرد.

پمپئو در ابتدای این مذاکرات به طرف های افغان گفت: البته شما باید نظام سیاسی آینده خود را معین کنید.

وی از طرف های افغان خواست تا فرصت را غنیمت شمرند و اضافه نمود: هرکدام از شما مسئولیت عظیمی دارید ولی بدانید که تنها نیستید و تمام جهان می خواهد که پیروز شوید روی پیروزیت شما حساب می نماید.

شرایط پیچیده افغانستان اختلافات سیاسی بین دولت کابل و طالبان پیچیده تر از آن است که بتواند با چند دور مذاکره آن هم در یک کشور ثالث و با حضور طرف های بیگانه و فرامنطقه ای ، حل و فصل گردد.

زلمی خلیل زاد نماینده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان نیز روز گذشته اذعان کرد که دستیابی به صلح افغانستان با چالش های فراوان روبرو است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 29 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1151

به "درخواست پمپئو از دولت افغانستان و طالبان در جریان مذاکرات دوحه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست پمپئو از دولت افغانستان و طالبان در جریان مذاکرات دوحه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید