دوش اول صبح یا آخر شب؛ کدام بهتر است؟

به گزارش مجله آی سیب، دوش گرفتن در صبح یا آخر شب، هر یک مزایای خود را دارند، اما به نظر می رسد دوش گرفتن شبانه بهتر باشد.

دوش اول صبح یا آخر شب؛ کدام بهتر است؟

این موضوع تقریبا به میزان مسئله ریختن شیر در ابتدای تهیه یک فنجان چای تفرقه انگیز است: دوش گرفتن در صبح بهتر است یا عصر؟

دسته اول با شور و اشتیاق از اثرهای انرژی بخش دوش گرفتن می گویند و استدلال می کنند پاشیدن فرح انگیز آب به بیدار شدنشان در ابتدای روز کمک می کند.

اما آن هایی که ترجیح می دهند روز را با یک دوش آب گرم و آرامش بخش به انتها برسانند می گویند نمی توانند کثیف به رختخواب بروند و در نتیجه خواب خیلی بهتری دارند.

حالا حق با کیست؟

از قرار معلوم با دوش گیران شبانگاهی. البته اگر دوست دارید صبح ها دوش بگیرید، مانعی ندارد، اما باید قبل از خواب هم حتما دوش بگیرید.

نانسی روتستاین که خود را سفیر خواب می نامد، به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: اگر دلتان می خواهد صبح ها دوش بگیرید، اما حتما شب ها هم دوش بگیرید. تمیز به رختخواب رفتن بسیار مهم است و روز را از شب جدا می کند.

و اگر صندل به پا کرده اید، باید قبل از رفتن به رختخواب حداقل پاهایتان را بشویید.

با این حال، شست وشوی بامدادی و شبانگاهی هریک فوایدی برای سلامتی دارند.

دکتر مونا گوهارا، استادیار بالینی بیماری های پوستی دانشکده پزشکی ییل، می گوید: دوش بامدادی قبل از شروع یک روز طولانی یا پرتنش، زمانی را برای مراقبه و تجدید قوا فراهم می کند.

این تمرکز بر خود می تواند با محدود نگه داشتن میزان هورمونی به نام کورتیزول، التهاب های پوستی را کاهش دهد.

گوهارا می گوید: اگر مجبورید اصلاح کنید بهتر است این کار را صبح انجام دهید، زیرا هوشیارتر ید و در نتیجه احتمال این که خود را زخمی کنید کم تر است.

او هم چنین گفت: صبح ها بهترین زمان برای اصلاح است، زیرا در آن زمان پلاکت های شما -یا منعقد کننده های خون- افزایش ناگهانی دارند.

به گفته ین ریس، بنیانگذار اسکین لاندری (Skin Laundry)، پوست شما ممکن است بعد از دوش بامدادی بهتر به نظر برسد، پوست ما با انجام روالی مراقبتی در اولین ساعت های روز، بهترین حالت خود را خواهد داشت.

این قبل از رویارویی با مواد شیمیایی آزاد، نور خورشید، کثیفی یا خاک و خاشاکی است که بی شک در لحظه خروج از در، به پوست ما حمله می کنند.

یاخته های پوست که در طول شب استراحت کرده اند، با دوش بامدادی تحریک می شوند و به گفته رایس این امر به ویژه برای پوست های مختلط، چرب یا مستعد آکنه مهم است. ولی از آب خیلی داغ استفاده نکنید: رایس می گوید: آب ولرم از همه بهتر است. دوش گرفتن بامدادی می تواند جلوه سالم تری به پوست بدهد، اما آب اگر خیلی داغ باشد به خصوص روی پوست های خشک و حساس اثر معکوس می گذارد.

با این حال کارشناسان می گویند دوش گرفتن شامگاهی نیز مزایای بسکمک برای پوست دارد و در زدودن مواد آرایشی، چربی، کثیفی ها و آلاینده های انباشته روی پوست در طول روز نقش مهمی دارد.

دوش گرفتن قبل از خواب شبانه به جز مزیت هایی که برای پوست دارد، بر کیفیت خواب هم اثر مثبت دارد و این شاید بهترین دلیل به نفع آن باشد.

روتستاین می گوید: وقتی به تختخواب می رویم باید احساس کنیم تمیز هستیم. تمام روز بیرون بوده ایم. چرا باید با همان وضع وارد تختخواب بشویم؟

دوش گرفتن شامگاهی بخشی جدایی ناپذیر از روال مهیا شدن برای رفتن به تختخواب است. وقت آن است که هر چه تلفن و ایمیل را فراموش کنیم و تن بسپاریم به لذت روان شدن آب گرم و تمیز روی بدن. می توان گفت این دوش گرفتن فرصتی است برای رسیدن به آسودگی خاطر.

باز هم آب ولرم از همه بهتر است، چون به بدن آرامش می دهد و باعث گرگرفتی در تختخواب نمی شود.

روتستاین می گوید: به دوش گرفتن به چشم پیش درآمد خواب بنگریم. خواب هر چه بهتر باشد موها و پوست هم جلوه بهتری پیدا می کنند، بنابراین حتی وقتی که از فرط خستگی داریم از پا درمی آییم و دوست داریم فقط خود را در تخت یله کنیم، باید دوش بگیریم و تن و صورت خود را به دست آب روان بسپاریم.

اگر همچنان به دوش گرفتن بعد از خواب بامدادی اصرار داریم آیا باید دو بار در روز دوش بگیریم؟ نه لزوما، زیرا دکتر گوهارا می گوید این کار ممکن است پوست را واقعا خشک کند و به معضلات قبلی دامن بزند.

بنابراین شاید زمان آن رسیده باشد که برای داشتن سلامت کامل، پوست و خواب بهتر به سراغ دوش گرفتن شبانگاهی برویم. صف کشیدن بامدادی جلوی حمام به گذشته خواهد پیوست.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 2128

به "دوش اول صبح یا آخر شب؛ کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوش اول صبح یا آخر شب؛ کدام بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید