طرح تعالی مدیریت مدرسه چارچوب مشخصی برای بروز خلاقیت های مدرسه را فراهم کند

به گزارش مجله آی سیب، تهران (پانا) - وزیر آموزش وپرورش در نشست شورای سیاست گذاری اجرای الگوی تعالی مدیریت مدرسه اعلام کرد طرح تعالی مدیریت مدرسه چارچوب تعیین و مسیری مشخص برای بروز خلاقیت های مدرسه را فراهم کند.

طرح تعالی مدیریت مدرسه چارچوب مشخصی برای بروز خلاقیت های مدرسه را فراهم کند

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، محسن حاجی میرزایی درنشست شورای سیاست گذاری اجرای الگوی تعالی مدیریت مدرسه؛ با اشاره به اهمیت چارچوب هایی برای تقویت فرایندهای مدرسه اظهار کرد: مجموعه ای که در حال فعالیت است باید بتواند نتایج اقداماتش را پایش کند و اگر نتواند چنین کاری انجام دهد، قطعا این فعالیت ها راه به جایی نخواهد بود.

وی بابیان اینکه منطق طرح تعالی مدیریت باید بر حسب ارکان مدرسه و قابل فهم باشد، گفت: ابتدا باید فلسفه وجودی این طرح را برای کاری که انجام می دهد، شناسایی کنیم و سپس مأموریت هایی را برای هر واحد سازمانی در مدرسه معین کنیم و پس از آن برای تحقق آن مأموریت ها متناسب با واقعیت ها، هدف هایی معین گردد.

وزیر آموزش وپرورش با بیان اینکه باید میزان توانمندی و دستیابی به نتایج را به طور مستمر رصد و پالایش کنیم، اظهار کرد: در بحث توانمندی؛ موضوع مهم نیست بلکه تحقق توانمندی دارای اهمیت است؛ بنابراین کارهایی که به عنوان توانمندی انجام می دهیم؛ باید در راستای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش مدرسه باشد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه توانمندی به وسیله خلق نتیجه ممکن می گردد، بیان نمود: نباید به جای مدرسه، فکر کنیم؛ در این صورت نمی توان تعالی مدرسه ای که دست آن را گرفته ایم و برایش الگو معین نموده ایم، را بسنجیم؛ بنابراین موضوع ارائه برنامه به مدرسه اشتباه است و فقط باید چارچوب ها را برای مدرسه را معین کنیم تا مدرسه برای تعالی کیفیت خود بیاندیشد.

حاجی میرزایی گفت: باید تفاوت بین خودارزیابی و خود اظهاری قائل باشیم، مدل های تعالی کیفیت سازمانی همه مبتنی بر ارزیابی داوطلبانه است اما در همین مدل ها شواهد سنجیده می شوند و حقایق تایید شده توسط ارزیابان کنترل می گردد؛ بنابراین طرح تعالی مدیریت هم باید چنین روینمودهایی را داشته باشد.

وی توضیح داد: باید کار را ساده کنیم و از پیچیدگی بپرهیزیم، نباید با طرح تعالی مدیریت مدارس کاری کنیم که ازنظر مدرسه فرمی برای پرکردن و برطرف تکلیف باشد؛ بنابراین باید متوجه این تهدید باشیم که ممکن است این رویه ها به یک عادت تبدیل گردد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه به دلیل اهمیت موضوع، سال جاری این طرح باید اجرایی گردد، گفت: طرح تعالی مدیریت باید به مدرسه امکان تفکر و اندیشیدن دهد و چارچوب های معینی را برای مدرسه معین کند؛ به عنوان مثال برای مدرسه بیان کند که جامعه و دولت از مدرسه چه می خواهد و به مدرسه فرصت دهیم تا در این چارچوب فکر کند تا حد استقلال و صلاحیت مدرسه رعایت گردد و مجالی برای بروز خلاقیت مدرسه فراهم گردد.

وی در سرانجام با اشاره به بعضی آسیب های این طرح گفت: نباید مدارس با یکدیگر مقایسه شوند زیرا شرایط مدارس باهم متفاوت است بلکه باید شرایط مدرسه نسبت به شرایط، امکانات و پتانسیل هایی که قبل خود داشته است، مقایسه گردد؛ بنابراین مدرسه باید این طرح را به عنوان چارچوبی برای بهبود نتایج کیفیت آموزش و پرورش بداند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 1302

به "طرح تعالی مدیریت مدرسه چارچوب مشخصی برای بروز خلاقیت های مدرسه را فراهم کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تعالی مدیریت مدرسه چارچوب مشخصی برای بروز خلاقیت های مدرسه را فراهم کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید