کم طرفداری وام ساخت مسکن

به گزارش مجله آی سیب، به گزارش تجارت نیوز، بانک مسکن سقف وام ساخت را در امسال از 170 به 250 میلیون تومان افزایش داده که معادل 47 درصد است. مدیرعامل بانک مسکن گفت که این تصمیم در جهت شعار سال مبنی بر جهش فراوری اتخاذ شده است. میزان افزایش تسهیلات ساخت، کمتر از سال گذشته است.

کم طرفداری وام ساخت مسکن

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

البته سال گذشته نیز وام ساخت از سقف 110 میلیون تومان به 170 میلیون تومان رسید که 54 درصد رشد نموده بود؛ بنابراین میزان افزایش وام در امسال کمتر از سال گذشته است؛ در حالی که هزینه های فراوری با توجه به رشد قیمت مصالح و آهن آلات به طور محسوسی به خصوص از نیمه دوم سال 1398 بالا رفت.

با این وجود سازندگان می گویند که مبالغ پرداختی تسهیلات ساخت برای احداث واحد مسکونی مناسب است اما مشکل اصلی به نرخ سود و مدت بازپرداخت آن برمی گردد.

آنطور که محمد حسن علمداری، مدیر امور اعتباری بانک مسکن گفته، در سال جهش فراوری تسهیلات اعطایی به ازای هر واحد به سازندگان حرفه ای و در صورت استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی به ازای هر واحد 250 میلیون تومان تعلق می گیرد.

به گفته وی، این تسهیلات در مراکز استانها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 220 میلیون تومان و برای سایر شهرها 180میلیون تومان است.

با این حال ارقام مذکور فقط برای واحدهایی است که در ساخت آن از تکنولوژی های نوین استفاده می گردد که درصد چندان بالایی از ساخت و سازهای فعلی را در بر نمی گیرد.

سقف وام ساخت به سازندگان حرفه ای 200 میلیون تومان است

بر این اساس، سقف وام ساخت به ازای هر واحد را برای سازندگان حرفه ای در تهران 200 میلیون تومان، برای مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 170 میلیون تومان و برای سایر شهرها 140 میلیون تومان است.

همچنین به ازای هر واحد به شکل عادی برای تهران 70 میلیون تومان، برای مراکز استان ها و شهرهای بالای 200 هزارنفر جمعیت 60 میلیون تومان و برای سایر شهرها 50 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می گردد.

با وجود آن که علمداری نرخ سود این تسهیلات را اعلام ننموده، با توجه به نرخ سود سالهای قبل به احتمال زیاد 18 درصد با مدت بازپرداخت 12 ساله است.

عمده واحدهای در حال ساخت مشمول تسهیلات نیست

سید محمد مرتضوی، عضو هیئت رئیسه کانون انبوه سازان در پاسخ به این سوال که آیا تسهیلات 200 میلیون تومانی در تهران و 170 میلیون تومانی در شهرستانها برای فراوری مسکن کفایت می نماید یا خیر، به ایسنا گفت: بانک مسکن این تسهیلات را متناسب با الگوی ساخت در تهران به میزان 75 متر مربع و در شهرستان ها به میزان 100 متر مربع اختصاص می دهد. این در حالی است که میانگین غالب واحدهای در حال ساخت در تهران 120 متر و در شهرستان ها 150 متر مربع است؛ بنابراین عمده واحدها از شمول دریافت این تسهیلات خارج می گردد.

وی اضافه کرد: برای واحدهایی نیز که متناسب با الگوی ساخت، احداث می گردد دریافت تسهیلات ساخت تقریباً بلا اثر می گردد.

خریداران از انتقال وام ساخت امتناع می نمایند

مرتضوی در تشریح علت بی اثر ماندن وام ساخت مسکن گفت: درست است که عمده سازندگان در ابتدای تعریف پروژه ترجیح می دهند که از وام ساخت استفاده نمایند اما به دلیل نرخ سود بالا و مدت زمان تقسیط، خریداران معمولا یا از انتقال وام امتناع می نمایند یا تنها بخشی از تسهیلات را متقبل می شوند. بر این اساس سازنده مجبور می گردد بازپرداخت بخشی از وام را بر عهده گیرد.

مدت بازپرداخت وام ساخت به 20 سال افزایش پیدا کند

عضو هیئت رئیسه کانون انبوه سازان، کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت به حداقل 20 سال را ضروری دانست و گفت: اگر سیستم بانکی واقعاً می خواهد به جهش فراوری یاری کند باید این دو موضوع مهم را لحاظ قرار دهد.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: isibcase.ir شناسه مطلب: 807

به "کم طرفداری وام ساخت مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم طرفداری وام ساخت مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید